"Je to zajímavá stavba. Hráz je metr vysoká a klacky jsou v ní až dva metry dlouhé. Něco takového jsem ještě neviděl," přiznává se zájmem správce železničních mostů na Domažlicku Jaroslav Knop, který celou věc raději oznámil pracovníkům referátu životního prostředí domažlického okresního úřadu, než aby se dostal do křížku se zákonem.
Bobři, o kterých si všichni myslí, že hráz postavili, jsou totiž zákonem chráněni. "Bobři se v oblasti vyskytují, takže to pravděpodobně bude jejich dílo. Nikdo nesmí bez povolení zasahovat do jejich života," zdůvodňuje vedoucí referátu životního prostředí Jiří Beran, že opatrnost je na místě.
Železničáři musí stavbu odstranit
Železničáři sice mohli hráz v tajnosti zničit, ale ani je to nenapadlo. Pro bezpečnost na dráze však potřebují stavbu co nejdříve odstranit.
"Kvůli hrázi je ucpaná propust, která normálně vodu odvádí od kolejí. Dnes je tam metr hluboké jezero, které podmáčí terén. Ten je nestabilní. Při přívalovém dešti navíc hrozí, že voda půjde přes koleje," vyjmenovává Jaroslav Knop, proč se snaží s nezvyklým dílem něco udělat.
Ochránci vyjdou drahám vstříc
Ochránci přírody jim zřejmě vyjdou vstříc. "Železniční trať je velmi důležitá a skutečně hrozí nebezpečí poškození," připouští Beran možnost, že nebudou striktně trvat na tom, aby stavba v místě zůstala.
Pro železničáře by však bylo nejlepší, aby se zvířata u České Kubice zachovala jako před časem bobři u Horšovského Týna. "Také tam si u kolejí postavili hráz, která zvedla hladinu vody. Z místa však odešli, takže nebylo co řešit, a hráz se zbourala," vzpomíná Beran.