Smog v Ostravě. Ilustrační foto

Smog v Ostravě. Ilustrační foto | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Bízková chce pomoci vzduchu v Ostravě zrušením známek na dálnici D1

  • 67
Ministryně životního prostředí Rut Bízková požádala kolegu z ministerstva dopravy Gustava Slamečku, aby zrušil zpoplatnění několika kilometrů dálnice D1 přes Ostravu. Je to jedno z opatření, které má přispět k zlepšení stavu ovzduší v Moravskoslezském kraji.

Lidé, kteří do města dojíždějí za prací, podle ministryně zpoplatněnou dálnici nevyužívají a hledají delší a komplikovanější cesty. Jezdí zde prý častěji starší auta na kratší vzdálenosti, proto se lidé dálniční známce brání.

REAKCE NA ŽALOBU ?

Na otázku iDNES.cz, zda tímto programem ministerstvo reaguje na nedávnou žalobu Ostravy ve věci znečištěného ovzduší (- více o tématu čtěte zde), ministryně odpověděla, že s tím program nesouvisí. „V žádném případě nejsou naše kroky reakcí na to, že by nás někdo žaloval. Dělám věci, protože je považuji za správné, ne kvůli žalobě,“ vzkázala.
Žaloba Ostravy na ministerstvo životního prostředí ještě oficiální cestou nedorazila, Bízková se k ní proto vyjadřovat nechce. „Stát nastavil limity a stát vždycky bez úsilí u soudu dokáže, že učinil, co měl,“ míní Bízková.
Se zástupci Ostravy ministerstvo komunikuje. „Součástí pracovní skupiny na ochranu ovzduší je i pan náměstek primátora Ostravy Madej, který zastupuje Moravskoslezský kraj,“ doplnila ministryně.

„Velice stojíme o to, aby došlo k zrušení zpoplatnění dálnice přes Ostravu. Chceme, aby tamní lidé, kteří dojíždí do práce, zvolili nejkratší cestu. Takovou, která nejméně škodí,“ zdůvodnila Bízková s tím, že je to malý, ale velice důležitý krok.

Podle studií, ze kterých ministerstvo při zavádění jednotlivých opatření vychází, má doprava na znečištění ovzduší v Moravskoslezském kraji čtvrtinový podíl.

Jenže ministerstvu dopravy se nový požadavek Bízkové příliš nezamlouvá.

„Náš dlouhodobý postoj k těmto věcem je takový, že jakmile je něco nového postaveno, mělo by to být také zpoplatněno. Stát má náklady s novými dálnicemi, musí je udržovat a podobně, jenže lidé to nechtějí slyšet. Do Moravskoslezského kraje šlo v poslední době více investic než jinam. Nevidím tedy důvod, proč by Ostrava měla být výjimkou a od poplatků by byla osvobozena,“ uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Nevylučuje však, že se může zpoplatnění úseku zrušit později, pokud se návrh dostane až do parlamentu, nebo na podzim, kdy se novelizuje příslušná vyhláška.

K dispozici je půl miliardy ze Švýcarska

Pobídka směrem ke Slamečkovi je jen jedním z balíčku opatření, která ministerstvo ve prospěch Moravskoslezského kraje zavádí. Otevřelo například výzvu na čerpání peněz ze Švýcarských fondů, k dispozici má 500 milionů korun.

„Tyto peníze podpoří především ekologizaci hromadné dopravy, pomohou k výměně výfukových filtrů a podobně,“ informoval ředitel odboru fondů EU Jan Kříž.

Dotace jsou určeny především pro Moravskoslezský, Zlínský a Olomoucký kraj, které byly stiženy povodněmi. Podle Kříže má Moravskoslezský kraj o tento program zájem a zažádal si o peníze na šest projektů.

Upraví se také operační program Životního prostředí. Podle ředitele Státního fondu životního prostředí Petra Štěpánka bude nyní jednodušší na peníze dosáhnout i je proplatit. Od podzimu se dají navíc z fondu nově pořídit čistící vozy a skrápěcí zařízení.

„Ne že bychom tyto vozy měli pořizovat běžně z peněz operačního programu. Města mají své zdroje a mají se řádně starat o údržbu komunikací, jenže jejich rozpočty jsou čím dál hubenější a nemohou si dovolit obměnu vozového parku. Přitom je dokázáno, že prašnost na Ostravsku je vysoká, mimo jiné také kvůli dopravě. Města si nyní mohou těch vozů pořídit více a udržovat co nejvyšší čistotu města,“ uvedla ministryně s tím, že z programů si mohou obce pořídit také pásy zeleně či aleje.

Ministerstvo také jedná s velkými znečišťovateli. Chce jim usnadnit cestu k evropským penězům, podrobně vysvětlit žádosti a pomoci jim tak k instalaci nových filtrů a k celkovému odprášení výroby. Žádosti o peníze jsou pro ně náročnější, protože se většinou jedná o hutní závody.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video