Sociální kurátor Poradny a klubu pro osoby bez přístřeší Městského centra sociálních služeb a prevence Pavel Pěnkava přiznal, že jízda v městské hromadné dopravě je jedním ze způsobů, jak bezdomovci přežívají zimu.
"Pravda, je, že veřejnost si ztěžuje čím dál tím víc. Sedadla jsou totiž mnohdy polstrovaná, a tak mají cestující pocit většího znečištění," uvedl Pěnkava.
V přepravní řádu Dopravního podniku je sice uvedeno, že z dopravy může být vyloučen člověk, který znečišťuje ostatní osoby, vozidlo, prostory nebo zařízení jednáním, oděvem nebo zavazadlem. Praxe ale ukazuje,že někteří lidé tento řád jednoznačně porušují a přesto cestují bez problémů.
Mluvčí Dopravního podniku Eva Dydová uvedla, že největší potíže mají se zapáchajícími lidmi.
"Právo vyhodit takového člověka má jak řidič, tak revizor. Musí o něm ale logicky vědět," uvedla.
Jak vypadá praxe? Podle Pěnkavy záleží především na řidiči.
"Někteří dotyčného vyhodí okamžitě, jiní na konečné zastávce, mnozí však bezdomovce nechají jezdit třeba v tramvaji i celou noc,"přiznává.
Zároveň tvrdí, že mají problémy spíše s netolerantními skupinami obyvatel, například skinheady. "Oni totiž často napadají právě ty cestující, kteří nemají kam jít," upozornila Dydová.
Podle ne zcela přesných odhadů žije v hlavním městě asi deset tisíc bezdomovců. V oficiálních zařízeních, ať už města či charity, je k dispozici kolem tří set lůžek. V zimních měsících jsou však k dispozici i denní centra, kde mohou bezdomovci studené počasí přečkat u stolů i přes noc.
Vzhledem k ekonomické situaci v jiných krajích ale do Prahy přijíždí rok od roku více bezdomovců. Celých dvacet procent například pochází z Ostravska.
Nejrozšířenějším místem jejich ubytování jsou opuštěné domy. Jsou schopni si je velmi dobře sami zateplit a přečkat tam tak i krutou zimu. Mezi teplá místa v metropoli patří i teplovzdušné kanály.
Dodal, že Dopravní podnik se proti bezdomovcům brání rok od roku víc. "Oni ale nejsou hloupí, takže si vybírají frekventované spoje, kde je těžké je odhalit," řekl Pěnkava.