„Těší nás, že se trend nehodovosti u nás na rozdíl od zbytku Evropy snižuje – počet usmrcených osob i těžkých zranění. Dostáváme se do evropské patnáctky, do evropského průměru,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
„Letos se trend bohužel trochu mění. Od ledna máme k dnešnímu dni 228 usmrcených osob. Přičítáme to tomu, že nebyla skoro žádná zima a v teplém počasí jsou následky nehod tragičtější. Ve vedru jsou lidé méně opatrní a neřídí tak, jak by měli,“ podotkl Ťok. Loni zemřelo od ledna do konce června 228 lidí.
„Nepozornost zabíjí“Policisté na prázdniny přichystali kampaně nabádají k opatrnějšímu chování. Jednou z nich je třeba akce „Řídím, piju nealko pivo“ nebo „Nepozornost zabíjí“. |
Ministr doplnil, že v loňském roce byl historicky nejnižší počet usmrcených lidí o prázdninách – pouze 101. Podle ředitele dopravní policie Tomáše Lercha to je přesto stále vysoké číslo.
Při tragických dopravních nehodách má podle něj velkou roli nepozornost spojená s únavou během dlouhých cest. V 15 procentech smrtelných případů řidiči přejeli do protisměru a téměř stejný počet zavinil dopravní nehodu, protože se nevěnoval řízení.
Jednou z příčin nepozornosti je podle něj také používání telefonu za jízdy. „Jedna věc je telefonování, které není v rozporu se zákonem, pokud nedržím telefon. Velmi nebezpečné je psaní esemesek nebo natáčení videí na sociální sítě. Řidiči ve velké rychlosti urazí velké vzdálenosti, aniž by se věnovali provozu,“ upozorňuje.
Ministerstvo dopravy s Besipem připravují interaktivní mapu, na níž budou všechny uzavírky i nečekané události na cestách. Zástupci resortu upozornili řidiče, že potíže kromě notorické potížistky D1 hrozí i na dálnici D3, objízdné trase kolem vodní nádrže v Nových Mlýnech nebo v Plané na Tachovsku, kde se opravuje most.
Besip: Pozor na snížení rychlosti ve Francii mimo obec
Pověřený vedoucí Besip Tomáš Neřold dále upozornil na země, kde by si čeští řidiči měli dávat pozor na místní zákony.
„Češi by měli pamatovat na to, že od 1. července se ve Francii snižuje rychlost mimo obec z 90 na 80 kilometrů v hodině. Týká se to všech komunikací s výjimkou těch se středovým dělením, které jsou bezpečnější. Francouzská policie přitvrzuje v dohledu i v sankcích. Zaměřují se na léto, kdy tam mají nejhorší čísla v počtu nehod,“ vysvětlil.
Upozornil také uživatele kamer v automobilech, aby zařízení nepoužívali v Belgii, Portugalsku, Švýcarsku a v Rakousku kvůli zákonům o ochraně osobních údajů.