Šéfové stavebních firem, které žijí především ze státních peněz, jsou pořádně nervózní. Netrpělivě čekají na začátek tohoto týdne, kdy se má Bendl definitivně rozhodnout, jestli zruší největší železniční zakázku všech dob.
Tu stihla vyhlásit Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) v posledních dnech Řebíčkova ministrování. "Nevím, jestli ten outsourcing (zajišťování služeb od externích firem; pozn. red.) nepovede k tomu, že výsledné náklady na opravu železnic budou vyšší než nyní," obává se Bendl.
Zakázka na opravu a údržbu všech železničních tratí by na příštích osm let – ale možná také jednou provždy – rozdala karty na železnici. O udržování kolejí se dosud z větší části starali zaměstnanci SŽDC. Ti by podle tohoto plánu nastoupili do soukromých firem, které by v tendru za 36 miliard korun zvítězily. O koleje by se začali starat soukromníci.
"Outsourcing je běžně používaný systém v soukromém i veřejném sektoru, proto jsem ten záměr podporoval," brání zakázku Řebíček.
Nová firma favoritem?
Na první pohled ten nápad opravdu nevypadá špatně. Správci kolejí mají pověst nefungujícího a přezaměstnaného molochu. A soukromé firmy musí z podstaty pracovat daleko efektivněji.
Avšak okolnosti "megatendru", o který se podle informací MF DNES už zajímá i Bezpečnostní informační služba, vzbuzují mnoho pochybností. Velkou šanci uspět mají firmy, které vznikly teprve na konci loňského roku a licenci na specializované práce mají jen pár dní. Tyto společnosti disponují relativně nízkým základním jměním a mají neprůhlednou vlastnickou strukturu.
Za těmito nováčky stojí velké firmy, zabývající se stavbami na železnici. Jejich zástupci se však do tendru chtějí přihlásit pod novou identitou i proto, aby potenciálním průšvihem neohrozili mateřské firmy.
MF DNES jména firem zná, protože se však do soutěže zatím veřejně nepřihlásily, nepublikuje je. "Slyšel jsem už hodně fám o tom, kdo se kolem té zakázky točí," přiznal pochyby i ministr Bendl.
Zájem o největší zakázku na železnici potvrdila jen jediná ze známých firem – společnost Viamont, kterou před lety zakládal a částečně vlastnil právě exministr Řebíček.
Elektronické známky nebudou
V ohrožení jsou i další nápady z Řebíčkovy éry. Bendl, který je stejně jako Řebíček z ODS, stihl už například zastavit úvahy o zavedení elektronických dálničních známek a mýtného pro auta nad 3,5 tuny. Změnil i některé důležité vyhlášky.
Za šest týdnů zvládl proměnit i strukturu ministerstva. Především oslabil pozici prvního náměstka. Vyhozený Jiří Hodač, který tento post zastával za Řebíčka, měl pod sebou 24 odborů.
"Pravomoce byly u prvního náměstka skutečně abnormální. Nyní se kompetence náměstků vyrovnaly," řekl k tomu mluvčí ministerstva Martin Kupka.
co se změniloMýto pro auta už od 3,5 tuny - odloženo asi na rok 2011 |