Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bém slib nesplní, mýtné do centra Prahy bude nejdřív za tři roky

  12:01aktualizováno  12:01
Už za několik málo týdnů měli dle tři roky starých předvolebních plánů primátora Pavla Béma řidiči platit za vjezd do centra metropole. Ten ve volebním roce 2006 Pražanům slíbil, že rozjede pilotní projekt mýtného v prosinci 2009. Tento plán jde ale k ledu.

Mýtné do centra Prahy budou řidiči platit nejdřív za tři roky. Na snímku primátor Bém. | foto:  Michal Sváček, MAFRA

"Takový byl cíl, ale realita je bohužel jiná. Nyní je vyloučeno spustit provoz pražského mýtného systému ke konci roku," přiznal primátor.

Potíž je prý v technické náročnosti systému a také v tom, že výběr peněz za vjezd na veřejné komunikace nemá oporu v legislativě. Magistrátní právníci se dlouhé měsíce snažili najít díru v zákoně, která by umožňovala obcím vybírat mýtné, ale nepochodili.

Závěr je jediný: musí se změnit zákon, jinak se pražský projekt nepohne z místa.

Pro a proti mýtnému v centru Prahy

Tři varianty, jak a kde vybírat mýtné


Co to znamená? Že i kdyby existoval návrh takového zákona, bude trvat minimálně šestnáct měsíců, než by mohl vstoupit v platnost. Volby a výměna poslanců samozřejmě celý proces ještě více zdrží.

"Pokud vezmeme v úvahu, že část rozhodnutí není v našich rukou, a budeme realisté, může být mýtné zavedeno v plném provozu do dvou let od schválení hlavních závěrů projektu," počítá Bém.

To znamená, že pokud by poslanci měli vůli vyjít Praze vstříc a zákon by schválili, nejdříve díky mýtnému ubude aut v centru až někdy v létě roku 2012.

"Nám jde sice o rychlost, ale nechceme hledat žádnou právní kličku. Máme zájem prosadit kvalitní legislativu, která by tuto oblast řešila nejen pro Prahu," vysvětluje primátor, proč vzdali hledání ve stávajících zákonech.

Město nyní uvažuje i o tom, že návrh zákona vypracuje samo.

Londýn od mýtného pomalu ustupuje

Praha si od zavedení poplatku za vjezd do centra slibuje pokles počtu aut v ulicích. "Při poplatku ve výši 120 korun by došlo k poklesu 20 procent," nastínil Bém, který se inspiroval v Londýně či Stockholmu.

"V Londýně byl vjezd do centra zpoplatněn v roce 2003 kvůli neúnosné dopravní situaci, kdy průměrná rychlost automobilů byla kolem 15 kilometrů za hodinu. Mýtné snížilo počet aut o 18 procent," uvedl na konferenci v Praze před třemi roky Peter Vine ze společnosti Transport for London, která se výběrem poplatků zabývá.

Jenže letos je už situace jiná. Řidiči se nehledě na mýtné začali do centra vracet a Londýn část zpoplatněné zóny zrušil.

"Hledáme nové cesty, jak město zbavit kolon. Investujeme do častějších spojů metra, lepšího řídícího dopravního systému a také stavíme novou linku mezi západem a východem města," řekl MF DNES starosta Londýna Boris Johnson.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Bezpečnostní výbor má vést Koten. Česko podle něj nesmí být islamizováno

Kandidát SPD do čela výboru pro bezpečnost Radek Koten

Do čela bezpečnostního výboru Poslanecké sněmovny míří jednapadesátiletý Radek Koten z hnutí SPD Tomia Okamury. Muž,...

Jedli zasadili k narození syna, teď je z ní vánoční strom u radnice

Příjezd a stavba vánočního stromu na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých...

Na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II. láká pozornost místních i turistů zhruba 15 metrů vysoká jedle...

Kalousek burcuje proti „ústavnímu puči“. Ctíme Ústavu, opáčil Babiš

Miroslav Kalousek z TOP 09 varoval před ustavující schůzí Sněmovny před...

Jestliže bude zástupce ANO Radek Vondráček zvolen novým předsedou Sněmovny, půjde podle šéfa TOP 09 Miroslava Kalouska...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.