Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Bém kvůli stávce přeruší dovolenou

  13:52aktualizováno  13:52
Praha - Pražský primátor Pavel Bém přeruší kvůli hrozící stávce tramvajáků dovolenou. Řidiči tramvají pohrozili, že v pondělí ráno nevyjede do ulic hlavního města jediná souprava. Chtějí si tak vymoci stejné platy, jaké berou kolegové u autobusů. "Schůzce se nebráním, ale odmítám jednat pod tlakem," řekl iDNES Bém. V Praze budou tramvajáci stávkovat vůbec poprvé.

Odbory vyhlásily na 6. ledna výstražnou stávku. "Začne od ranních výjezdů, tedy asi od čtyř a potrvá do dvanácti hodin," upřesnil pro iDNES šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub.

Ve čtvrtek dopoledne měli o možném navýšení tarifních platů jednat s vedením Dopravního podniku. "Jednání skončilo totálním fiaskem. Nezúčastnil se ho totiž nikdo ze zástupců města ani generální ředitel Milan Houfek," uvedl Dub.

Odboráři požadují, aby s nimi o mzdových problémech jednal primátor Bém, jeho náměstek nebo radní pro dopravu Radovan Šteiner. "Ze čtvrtečního jednání jsme odešli, protože nebylo s kým jednat. Teprve potom se nám ozvali z magistrátu. Schůzka se tak uskuteční v neděli ve 12 hodin," dodal odborář.

Bém musí přerušit dovolenou a vrátit se do Prahy. "Nechci být hlavním aktérem jednání, ale jen jeden z pozvaných hostů. Hlavní rozhodnutí zůstává stále na Dopravním podniku," uvedl.

Plzeňští řidiči tramvají se k pondělní výstražné stávce svých pražských kolegů nepřipojí. Podle ředitele tamních dopravních podniků Václava Zikmunda k tomu nemají důvod. Základní platy řidičů
tramvají, trolejbusů a autobusů si jsou v Plzni velmi blízké. Od dubna, kdy má začít platit nová kolektivní smlouva, se vyrovnají téměř na stejnou úroveň, řekl ČTK Zikmund.

Stávku tramvajáků primátor za nezákonnou nepovažuje. "Pokud se naplní procedurální podmínky, je stávka legitimní nástroj. Budeme se samozřejmě snažit, aby k ní nedošlo, ale tarifní podmínky je potřeba rozpracovat velmi podrobně," dodal Bém.

Podle Duba by se nedělního jednání měl účastnit i generální ředitel Houfek. "Nakonec přislíbil účast. Po dnešku ale ukázal, co si o nás myslí, když ani nedokázal přijet z dovolené," řekl Dub.

Pondělní stávka by znamenala totální kolaps městské dopravy, která je už tak výrazně oslabena o povodněmi poškozené metro. Vlakové soupravy dosud nejezdí v části trasy B a nahrazuje je právě náhradní tramvajová linka X-B.

Na dispečinku o stávce nevědí
Zatím není jasné, jak by Dopravní podnik tramvaje nahradil. Mluvčí společnosti Michaela Kuchařová nezvedá ani mobilní telefon.

Na hlavním dispečinku dosud o chystané stávce nemají žádné informace, takže nevědí, jaké změny v dopravě budou. "O chystané stávce nic nevíme. Informace k nám zatím nedorazily," řekl ráno iDNES jeden z dispečerů.

Odbory: Chceme stejný plat
Podle Duba vedení Dopravního podniku nedodrželo dohody z února minulého roku a nezajistilo vypracování studie, která by porovnala náročnost práce řidičů tramvají a autobusů. Tramvajákům se totiž nelíbí, že mají nižší platy než řidiči autobusů.

"Do stávky nepůjdeme jedině tehdy, když nám od ledna zvýší tarifní platy na úroveň řidičů autobusů a doplatí zpětně rozdíl v platech od července. To je pro naše šéfy jediná šance, jak stávce zabránit, na nic jiného nepřistoupíme," dal najevo Dub.

Federace má podle svého předsedy asi tři sta padesát členů, což je zhruba třetina celkového počtu řidičů tramvají. Budou tedy stávkovat opravdu všichni? "O to jsme se postarali, máme podporu druhých tramvajových odborů i těch, kdo v odborech nejsou," tvrdí předák Dub.

Jeho slova potvrzuje i řidička tramvají Alena Váňová, která je členkou konkurenčních odborů: "Věřím, že v pondělí do toho půjde většina z nás."

Členům federace také vadí, že v se pražském Dopravním podniku rozlišují platy řidičů autobusů a tramvají a strojvedoucích metra. Namítají, že mezinárodní katalog práce uznává pouze profesi řidič městské hromadné dopravy bez ohledu na to, jestli jezdí s autobuem, tramvají nebo řídí metro.

Odboráři také tvrdí, že předběžné výsledky srovnávací studie náročnosti povolání řidičů tramvají a autobusů prokázaly, že současný způsob odměňování řidičů a strojvedoucích u Dopravního podniku odporuje běžným standardům v Evropě.

"Zároveň nebylo dokázáno, že by některá profese byla složitější, namáhavější nebo odpovědnější. Vedení společnosti mělo jedenáct měsíců na to, aby tento problém řešilo, nic ale neudělalo," tvrdí Dub.

Podle něj podpořil stávku i předseda Odborového svazu pracovníků dopravy silničního hospodářství a autoopravárenství Jan Rejský, který ji považuje za oprávněný krok. "Možná nás podpoří i odbory dopravních podniků z ostatních měst," dodal Dub.

Dopravní podnik: Je to vydírání
Ředitel závodu Elektrické dráhy Dopravního podniku Milan Pokorný považuje krok federace za vydírání. Agentuře ČTK řekl, že vedení podniku jedná o mzdách s radou předsedů závodních výborů DP.

Nezávislá studie porovnávající podmínky řidičů tramvají a autobusů by měla být hotova v únoru či březnu. Při jednání v polovině prosince federace podle Pokorného neměla k tomuto termínu žádné připomínky.

Na konci roku pak podle něj chtěl Dub jednat o údajném nedodržení závazku podniku vůči federaci a den nato odbory přednesly své ultimátum - pokud podnik okamžitě nezvýší mzdy bez ohledu na závěry studie, budou řidiči stávkovat.

Podle advokáta Daniela Šimánka by však stávka řidičů tramvají byla nezákonná.

"Je sice pravda, že v ústavním zákoně o Deklaraci lidských práv a svobod se píše o právu na stávku, ale jiný zákon ji povoluje jen při kolektivním vyjednávání, a to není tento případ," míní Šimánek.

Podle údajů základní organizace odborového svazu elektrických drah dosáhla v prvním pololetí roku 2002 průměrná mzda řidiče tramvaje 17 229 korun a řidiče autobusu 19 033 korun. V těchto průměrech jsou zahrnuty i přesčasy a různé příplatky.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Migrační krize je překonána, tvrdí BIS. Zmiňuje i bojovníky IS v Česku

Bezpečnostní informační služba má informace o bojovnících Islámského státu spjatých s Českem. BIS ve své výroční zprávě také tvrdí, že migrační krize z roku...  celý článek

Pražský vrchní soud znovu projednává případ Marka Dalíka a nákup obrněnců...
Dalík musí do věznice nastoupit nejpozději 6. listopadu, oznámil soud

Lobbista Marek Dalík by měl nastoupit do vězení nejpozději 6. listopadu. Dalíka budou v tento den očekávat v pražské ruzyňské věznici, kam se musí přihlásit...  celý článek

Středočeský kraj má novou koalici, dohodu podepsaly ANO, ČSSD a KSČM. Potvrdila...
Středočeský kraj má novou koalici, dohodu podepsaly ANO, ČSSD a KSČM

ANO, ČSSD a KSČM podepsaly dohodu o spolupráci ve středočeském zastupitelstvu. V krajské radě budou ANO a ČSSD, hejtmankou zůstává Jaroslava Pokorná Jermanová...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.