Zaměstnanec chebského podniku Kern se zranil při nehodě 30. října poblíž belgického Hasseltu.
V Lovani mu amputovali jednu nohu, druhou lékaři po řadě složitých zákroků zachránili. Řidič byl v nemocnici přes měsíc.
Vedení nemocnice se poté od pojišťovny Eurocross International se sídlem v Praze dovědělo, že Janoušek neměl platnou mezinárodní pojistku. Po řadě neúspěšných pokusů dostat z Česka peníze proto najalo právní firmu, aby se případem zabývala.
Firma Kern se od případu distancovala s tím, že podle českého práva není zaměstnavatel povinen pojišťovat svého zaměstnance pro cesty do ciziny. Z Janouškovy adresy se prý pošta vrací s přípisem, že tam už nebydlí.
Čeští řidiči kamionů mívají v zemích EU často problémy s místními předpisy, zejména s placením povinných vinět, s dodržováním předepsaného odpočinku a se souvisejícími pokutami, mnohdy velmi vysokými.
Podle sdělení českých konzulátů v Belgii, Nizozemsku a Francii je toto však v poslední době jediný případ hospitalizace nepojištěného řidiče a vymáhání dlužné částky právní cestou.
Podle advokáta Rafa van Goethena z lovaňské kanceláře Dewaellens and Partners měla nemocnice ze zákona povinnost Janouška přijmout a udělala by to znovu. "Zákon nařizuje poskytnout ošetření každé lidské bytosti. Schopnost platit se zkoumá jedině tehdy, jde-li o plánované zákroky," uvedl.
Při nesolventnosti nebo nedosažitelnosti cizinců nemocnice podle advokáta obvykle částku uhradí z vlastní kapsy, protože se jí nevyplatí najímat advokáty. V tomto případě jde však o neobvykle vysokou sumu, na kterou nemůže vedení jen tak "zapomenout".
Jeho firma převzala případ v úterý a hodlá začít podnikat první kroky. Bude se obracet opět na Kern, samotného Janouška, zjišťovat, u které pojišťovny je v ČR veden, žádat o pomoc české úřady i belgické právní firmy přítomné v Praze.
"Je to normální procedura. Musíme napřed sehnat informace o pojištění pacienta a o tom, v jakém vztahu byl ke svému zaměstnavateli. Jsme si vědomi toho, že bude velmi obtížné dospět k uspokojivému výsledku," řekl van Goethen, který se při právních službách nemocnicím s podobným případem ještě nesetkal.
Podle Mezinárodního svazu silničních dopravců (IRU) by měl každý odpovědný zaměstnavatel dbát na pojištění svých zaměstnanců proti pracovním úrazům bez ohledu na to, zda to zákon vyžaduje nebo ne.
"Zaměstnavatel by prostě neměl vyslat řidiče do oblasti, kde není pokryt pojištěním pro případ nehody nebo nemoci. Takové chování je naprosto nezodpovědné," řekl Wim Smolders, šéf sociálního oddělení IRU.
Podle něj se tyto případy dnes ještě čas od času vyskytují, po vstupu deseti nových zemí do EU se však stanou již úplnou raritou - na české, slovenské, polské či litevské šoféry se bude vztahovat legislativa EU, jež zaručuje ošetření na celém území unie.
Podle platné úpravy mají osoby dočasně se pohybující v jiném než domovském státě EU nárok na "prvotní nezbytnou péči", což jsou "všechny nezbytné lékařské zákroky z hlediska zdravotního stavu" pacienta. Tato formulace může zahrnovat i drahé léčení, pokud ho lékaři považují za nezbytné. Náklady si pak vyřizují pojišťovny mezi sebou.