Bárta začal snímky polonahých žen publikovat na svém webu během posledního měsíce. Například u článku, v němž neformální lídr Věcí veřejných píše o nutnosti kvalitního vzdělávání, je snímek, na kterém dáma v sexy kostýmku služebné láme násadu od koštěte.
Kampaň proti lichvě zase ilustruje fotka nahé ženy s razítkem "exekuce" na těle. U textu kritizujícího rostoucí cenu potravin je mladík bez horního dílu oblečení se soudkem piva (stránky Víta Bárty najdete zde).
Sexistické prasátečkoSoutěž pořádá sdružení Nesehnutí. Lidé mohou na adresu zenskaprava@nesehnuti.cz posílat ukázky sexismu v reklamě. |
Bárta tvrdí, že se lechtivé fotografie rozhodl použít, aby přilákal větší pozornost. "Ilustrační fotky by měly především mladým lidem přiblížit zásadní politická témata srozumitelnou, vtipnou, ilustrační zkratkou," uvedl poslanec Věcí veřejných.
Že to podle něj funguje, dokládá prý i statistiky návštěvnosti jeho webu. V listopadu stránky podle Bárty navštívilo přes 70 tisíc lidí, každý průměrně přečetl minimálně tři články. "A dál to roste,"tvrdí Bárta.
Vedoucí katedry marketingu na VŠE v Praze Miroslav Karlíček přesto snímky polonahých žen (a jednoho muže v trenýrkách) nepovažuje za vhodně zvolený způsob komunikace. "U politické kampaně mi to nepřijde šťastné. Pro někoho to může být i urážlivé. Autorům webu šlo podle mne zejména o vyvolání zájmu médií. Nemyslím ale, že by tento způsob prezentace zvýšil důvěryhodnost či přesvědčivost daného politického programu," řekl Karlíček.
Podle něj se může projevit takzvaný upíří efekt, kdy fotografie mohou vyvolat příliš velkou pozornost a odvedou ji od obsahu sdělení. "Pokud by se to týkalo například módy, tak k ní erotický prvek patří, to by dávalo smysl. U politických témat mi to ale přijde zvláštní," doplnil odborník.
Snímky na jeho internetových stránkách překvapily i Petru Havlíkovou, která se ve sdružení Nesehnutí podílí na soutěži Sexistické prasátečko upozorňující na největší sexismy v reklamě. "Je to v intencích toho, co se v soutěži objevuje. Ale tím, že Vít Bárta je politik a měl by být reprezentantem této země, tak mi to na té symbolické rovině připadá ještě o trochu horší," uvedla.
I ona je skeptická nad účinkem zvolené strategie. "Rozhodně to nepřiláká ženy, a pokud to přiláká muže, tak si nejsem jistá, jestli budou chtít za tím hledat seriózní názory," míní Havlíková.