Na Česko z toho může připadnout až jedna miliarda eur, říká ministr dopravy Milan Šimonovský. "Ta částka se pořád zvyšuje s tím, jak se zvyšuje odhad škod," říká Wolfgang Roth, viceprezident EIB.
Odmítl však sdělit, kolik peněz přesně připadne České republice. Podle něj bude záležet na tom, o kolik vláda požádá.
Asi 70 procent úvěrů půjde do veřejných projektů. Roth mluvil o rekonstrukci pražského metra, vodních děl a dopravní sítě. EIB chce také pomoci soukromému sektoru, a to prostřednictvím půjček privátních bank.
Právě země jako Česko a ostatní nečlenové EU by měly být pro EIB prioritou, "protože třeba Sasko má lepší pozici na kapitálových trzích", říká Roth.
Díky své bilanční sumě 209 miliard eur (6270 miliard korun, což je více než desetkrát tolik, kolik má třeba ČSOB) může EIB půjčovat levněji a na delší dobu.
České vládě nabízí, že jí půjčí až na třicet let za sazbu 4.9 procenta (a s odkladem splátek na sedm let). Banka také hodlá zjednodušit a slevit z některých svých podmínek, například požadavku spoluúčasti jiných bank do výše padesáti procent, a zrychlit tak schvalování.
"První peníze by mohly přitéct za šest až osm týdnů od požádání," říká Roth. EIB už půjčila Česku celkem více než 3,5 miliard eur a nyní chystá financovat polovinu investice automobilky Toyota-Peugeot-Citroën v Kolíně, jejíž celkový objem je 1,5 miliardy eur.