Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Spojenecký AWACS kroužil nad Čáslaví. Posádka nacvičovala přistání

  21:00aktualizováno  21:00
Relativně neobvyklý stroj mohli ve středu kolem poledne pozorovat lidé kolem letecké základny v Čáslavi. Průzkumný letoun AWACS s charakteristickou velkou kruhovou anténou na hřbetě několikrát nacvičoval přiblížení a přistání v rámci tréninku posádek na dráze mateřské základny českých stíhacích gripenů.

„Cvičná přiblížení letounu včasného varování z německé základny Geilenkirchen nejsou v České republice výjimečná, častěji jsou však realizovaná na letišti v Pardubicích,“ konstatoval Václav Brandejs, náčelník stanoviště letových a provozních služeb čáslavské základny.

Letoun si zhruba od jedenácté dopoledne zkusil asi deset přiblížení k dráze čáslavské základny a několikrát také takzvaný „Touch and Go“, tedy manévr, při kterém dosedne koly na dráhu, ale po chvíli zase zamíří nahoru.

Fotografie

Letoun včasné výstrahy AWACS na čáslavské základně
Letoun včasné výstrahy AWACS na čáslavské základně
Letoun včasné výstrahy AWACS nad čáslavskou základnou
Cvičný letoun L-39 Albatros na čáslavské základně

Domácí piloti kvůli tomu přizpůsobili plánované cvičné lety, aby nevznikaly konfliktní situace a posádka letounu AWACS mohla přistání nacvičovat.

Neobvyklý návštěvník také „zaměstnal“ letištní hasiče, kteří museli mít pro případ nějaké nenadále události v pohotovosti větší počet techniky. „Kategorie letiště byla změněna z úrovně 5 na 7. Kategorie požárního zabezpečení souvisí s typem a velikostí letounu,“ uvedl velitel hasičské jednotky Pavel Netolický.

Speciální letouny systému AWACS jsou upravená dopravní letadla Boeing 707 vybavená radary a rádiovými stanicemi, které umožňují sledovat cíle ve vzduchu a navádět na ně prostředky protivzdušné obrany, řídit letecké souboje i odposlouchávat nepřátelské spoje.

Vyznačují se kruhovou radarovou anténou na hřbetě. V disku je radarový systém, který umožňuje obsáhnout prostor od zemského povrchu po stratosféru. Radar má dosah přes 300 kilometrů pro nízko letící cíle a ještě větší pro objekty ve větších výškách. Radar může detekovat a identifikovat jakýkoli přátelský nebo nepřátelský letoun. Informace předává letadlům i pozemním střediskům.

U jednotky v Německu slouží i Češi

V posádkách létají i Češi. U jednotky slouží v současnosti 13 českých vojáků. Od pilota a navigátora, přes operátory a techniky až po pozemní personál.

Země NATO donedávna společně provozovaly flotilu osmnácti těchto strojů. Dva stroje byly ale nedávno kvůli stáří vyřazeny ze služby. Další letoun pak prochází modernizací systémů, k operačnímu nasazení mají tak spojenci nyní k dispozici patnáct strojů.

Vytíženost letounů je mimořádná. Letouny startují v rámci koalice proti takzvaném Islámskému státu k nepřetržitému sledování situace nad Sýrií a Irákem. Průzkumné lety podnikají také nad Středozemním mořem nebo Baltem.

Na palubě letounu Boeingu E-3A

Obvyklá mise trvá zhruba devět hodin, výjimkou nejsou ale ani čtrnáctihodinové služby, kdy letoun nepřetržitě pročesává prostor nad daným územím a díky nejmodernější technice sleduje prakticky vše, co se v oblasti pohybuje.

Do misí bývá posádka nasazována tři až čtyři roky, pak nastupují čerstvé síly. Posádku standardně tvoří 17 lidí včetně dvou pilotů, navigátora a palubního inženýra. Podle náročnosti mise však může být na palubě až 35 lidí.

Vnitřek letounu je rozdělen na dvě hlavní části. Letová paluba je v přední části letadla a jsou v ní navigátoři, piloti a inženýři. Většinu letounu ale zabírá operační zóna, kde pracuje posádka obsluhující radar. Čtyři technici mají na starost komunikaci a spojení, hlavní počítač a samotný radar.

V letounu je množství dalších speciálních přístrojů a vybavení, k jejichž obsluze je potřeba dalších osm expertů. Radar snímá oblast o rozsahu přes 300 tisíc kilometrů čtverečných, kterou posádka sleduje, a za pomocí počítače skládá celkový radarový obraz.

V zadní části letadla je odpočinková zóna s kuchyní a skládacími postelemi, které slouží posádce pro odpočinek při delších letech.

Autor: natoaktual.cz


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Nizozemská média odhalila identitu útočníků z Prahy, je mezi nimi policista

Útočníci, kteří na zahrádce restaurace v Praze 1 zbili číšníka do bezvědomí.

Nizozemská média zveřejnila identitu mužů, kteří o víkendu v centru Prahy brutálně napadli číšníka. Muži měli...

Policisté na letišti zadrželi cizince, podezírají je z napadení číšníka

Policisté zadrželi skupinu cizinců, podezřelých z napadení číšníka. (23. dubna...

Policisté na pražském letišti Václava Havla zadrželi skupinu sedmi cizinců, kteří jsou podezřelí z toho, že v sobotu...



Smrt přijela výtahem. Vrah zaskočil policisty, jednoho zastřelil

Petr Chromek zavraždil 23. dubna 1998 v Táboritské ulici v Praze policistu a...

Na ten den před dvaceti lety Martina Linhartová nikdy nezapomene. 23. dubna 1998 zavraždil Petr Chromek v Táboritské...

České děti zůstaly v Londýně na ulici. Hostitelské rodiny pro ně nepřijely

(Ilustrační snímek)

Pětidenní zájezd žáků 6. a 7. třídy Základní školy Horoměřice do Londýna nezačal zrovna dobře. Po celodenním chození po...

Mladí Turci houfně opouštějí islám a stávají se deisty. Politici zuří

Ilustrační foto.

Mezi mladými Turky přibývá odpadlíků od islámu. Podle zprávy, která pobouřila tureckou veřejnost, se čím dál víc...

Další z rubriky

Kolem letiště vyrostla hradba. Záložáci odrážejí útoky, loví narušitele

Cvičení Aktivní zálohy Hradba 2018 na letišti v Mošnově

Kousek od dráhy ostravského letiště vyrostla na několik dní vojenská základna. Areál střeží 80 příslušníků Aktivní...

Drogy, drony a dnešní doba. Obecní policisté tří zemí míří do Olomouce

Obecní policie. Ilustrační snímek

Do hanácké metropole míří zástupci obecních policií z Česka, Slovenska a Polska. Na konferenci budou do pátku řešit...

Do misí může přes tisíc českých vojáků, rozhodla vláda. Opozice se zlobí

Čeští vojáci v afghánském Bagrámu

Česká armáda může ještě do konce roku posílit účast v zahraničních misích. V Afghánistánu, Iráku, Mali a dalších zemích...

Najdete na iDNES.cz