"Kvalitní výchova žáků autoškol musí zahrnovat standardní podmínky, ve kterých se budoucí řidiči ocitnou. Proto věcný záměr nového zákona o autoškolách zahrnuje novou povinnost odjezdit několik hodin za tmy," řekl MF DNES ministr dopravy Antonín Prachař. Záměr chce vládě předložit do konce srpna.
Doporučení odborníků zní minimálně dvě hodiny jízdy v noci. "Budeme navrhovat, aby se jízda za tmy učila alespoň dvě hodiny," potvrdil mluvčí ministerstva Martin Novák. Toto nařízení by mělo být součástí nového zákona o autoškolách, který počítá i s kontrolou. kdy pomocí navigace GPS bude zaznamenáno, že si žák skutečně jízdu ve tmě vyzkoušel.
Nyní je praxe jiná: jízda v noci se ve většině autoškol neučí. Některé to nabízejí, záleží však na zájmu studenta. Mladí šoféři jsou přitom při jízdě za tmy poměrně bezradní. Tři čtvrtiny čerstvých absolventů autoškol totiž nikdy v noci nejely. Ukázal to nedávný průzkum společnosti GoodYear mezi více než šesti tisíci mladými řidiči z patnácti evropských zemí. Češi společně s Rusy dopadli nejhůře.
Nedostatečnou přípravou nových řidičů se zabývají i vědci z brněnského Ústavu soudního inženýrství. Odborníci uvádějí, že mladí řidiči bourají při nočních jízdách častěji než ve dne. "Pracujeme na nové metodice pro autoškoly. Je potřeba zvýšit informovanost začínajících řidičů o tom, jaké má člověk schopnosti reálně zpozorovat chodce za tmy. Tomu je nutné přizpůsobit jízdu. V současnosti se to v podstatě neučí," říká šéf ústavu Aleš Vémola.
Řízení ve tmě je zcela odlišné od cestování za bílého dne. Řidič hůře odhaduje vzdálenosti, leckdy má potíže udržet automobil na silnici.
"Ideální by bylo, aby v autoškolách museli studenti jezdit minimálně dvě hodiny v noci, a to jak ve městě, tak i někde, kde chybí nebo je nedostatečné osvětlení. Obáváme se, že čerstvý absolvent neví, co ho čeká, když pojede v noci mimo město. Například že nemůže jet s potkávacími světly devadesát kilometrů v hodině. V té autoškole si to nevyzkouší," říká Vémola.