Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Autoklub žádá povinné dětské sedačky

  23:51aktualizováno  23:51
B r n o - Jen necelé dva měsíce platil zákon, podle něhož se děti mohly v autech vozit jen ve speciálních sedačkách. Parlament toto pravidlo změnil. Dětské sedačky se nyní musí používat jen při jízdách po dálnicích a silnicích pro motorová vozidla. "Toto opatření nás oddaluje od Evropské unie. Ve vyspělé zemi neexistuje, že někdo veze dítě bez sedačky," říká Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu v Brně.

Parlament zmírnil povinnost používat dětské sedačky na návrh poslance Tomáše Kvapila (KDU-ČSL), podle něhož by nové pravidlo poškodilo početné rodiny, které nemají na to, aby si pořídily velká auta, kam by se všechny děti usazené do sedaček vešly. "Stát ukládá novým zákonem jistou povinnost, kterou tyto rodiny nejsou objektivně schopny splnit," tvrdí Kvapil.

Občanské sdružení Autoklub, které se kromě jiného zabývá také bezpečností dopravy, s novým rozhodnutím parlamentu nesouhlasí. Sdružení připravuje návrh novely zákony, která by opět zavedla povinné používání dětských sedaček na všech typech komunikací. "Pokusíme se přesvědčit některé poslance, aby tento návrh předložili," říká Václav Špička, sekretář Autoklubu pro bezpečnost silničního provozu.

Odpůrci zmírněných podmínek pro používání dětských sedaček argumentují statistikami. Ty dokazují, že používání sedaček a bezpečnostních pásů na zadních sedadlech je vysoce účinné. Z celkového počtu mrtvých v osobních automobilech je každý rok přibližně patnáct procent těch, kteří seděli vzadu a nebyli připoutaní.

Centrum dopravního výzkumu loni ve svém průzkumu zjistilo, že většina lidí pokládá bezpečnostní pásy na zadních sedačkách aut za zbytečnost a nepřipoutává nejen sebe, ale ani své děti. "Připoutávání vzadu je podceňované, a přitom nesmírně důležité," říká Skládaný. Výzkum jeho kolegů navíc prokázal, že dětské sedačky a bezpečnostní pásy se nejvíce používají právě na dálnicích. Horší je to na obyčejných silnicích a nejméně si pásy připnou řidiči a spolujezdci ve městech. Totéž platí o dětských sedačkách. "Lidé si myslí, že při nižší rychlosti je nebezpečí menší, ale i při třiceti kilometrech v hodině může mít pro nepřipoutaného řidiče a spolujezdce náraz do překážky fatální následky. Právě při nižších rychlostech jsou pásy a sedačky nejúčinnější," vysvětluje Skládaný.

Podle statistik je nejvíce nehod právě v obcích a nejméně na dálnicích. Dětské sedačky podle expertiz zvyšují až sedminásobně pravděpodobnost, že při havárii nebude dítě zraněno, a nejúčinnější jsou při rychlostech do sedmdesáti kilometrů v hodině. Zatímco na silnicích loni zemřelo dvacet tři dětí, které jely v autě jako spolujezdci, na dálnici nezemřelo jediné dítě.

"Dálnice a silnice pro motorová vozidla jsou nejbezpečnějším druhem komunikací. Řidiči, kteří se budou chtít vyhnout povinnosti vozit děti v zádržných systémech, budou volit jiné, tedy nebezpečnější komunikace," tvrdí Špička z Autoklubu.

Předseda Senátu Petr Pithart (KDU-ČSL), který se zmírněním pravidel pro používání sedaček souhlasí, říká: "Jsem přesvědčen, že obrovská většina rodičů si sedačky pořídí. Jsou ale výjimky, kdy by zákon nemohl být dodržen. Do našich aut víc sedaček nedáte, a když mají rodiče auta na to, aby vozili děti jen na trénink do sousední vesnice nebo do hudebky, k lékaři, je to situace, která podle mého názoru tuto výjimku ospravedlňuje." S tím nesouhlasí Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu a říká, že auta jsou homologovaná pro určitý počet lidí a víc cestujících, tedy i dětí, tam nemá co dělat. Podle Heinricha se v těchto názorech jasně ukazuje, jak je ve společnosti bezpečnost dopravy podceňována.

"Pravděpodobnost, že člověk zahyne při dopravní nehodě, je sedmkrát vyšší než u všech ostatních násilných smrtí, jako je vražda nebo přírodní katastrofa," říká Heinrich. "Při dosavadním vývoji počtu zraněných a usmrcených při haváriích a současné průměrné délce života bude každý třetí obyvatel republiky během svého života potřebovat lékařské ošetření kvůli dopravní nehodě."

KDO NEMUSÍ POUŽÍVAT BEZPEČNOSTNÍ PÁSY

Pravidla silničního provozu stanoví, kdo musí při jízdě autem pásy používat. "Osoba sedící na sedadle povinně vybaveném bezpečnostními pásy musí být tímto pásem řádně připoutána," stojí v pravidlech. Vyplývá z toho, že i cestující na zadních sedačkách musí být připoutáni a policisté mohou porušení tohoto nařízení pokutovat. Existují i výjimky, pásy nemusí mít například policisté a vojáci, taxikáři při jízdě v obci, řidiči při couvání anebo instruktor autoškoly. Tak velký počet výjimek nepokládá Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu za správný, protože to má špatný vliv na ostatní řidiče. "První osoba v autě, s níž se začínající řidič setká, je jeho učitel a ten nemá pásy. Je to relikt z minulosti, kdy nebyly samonavíjecí pásy a učitel potřeboval volnost, aby mohl například strhnout volat," dodává Skládaný.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Učitelka se na Instagram vyfotila při orálním sexu, dostala výpověď

(Ilustrační snímek)

Česká školní inspekce řeší stížnost na třídní učitelku jedné z pardubických základních škol. Na svůj profil na sociální...

Štítila se mě i lékárnice, říká žena, jíž roste kůže sedmkrát rychleji

Marie Žampachová má poškozené čtyři pětiny těla. Obličej je tou nejméně...

Trpí, když bere za kliku, nese nákup i při samotné chůzi. Kvůli vzácné formě ichtyózy se Marii Žampachové tvoří kůže...



Za extrémní sucho může anomálie. Počasí v Evropě je naruby

Vyschlý rybník v Budči na Třebíčsku.

V Helsinkách se opalují, na Jadranu prší. Proto je v Česku sucho už nyní. A dva či tři deštivé dny sucho nezaženou....

Člen ODS nazval vévodkyni cikánkou. Omluví se, nebo končí, reaguje Fiala

Ředitel středočeské ZOO Chleby René Franěk označil vévodkyni ze Sussexu Meghan...

Člen ODS a ředitel Zoo Chleby René Franěk označil vévodkyni ze Sussexu Meghan Markle, s níž se o víkendu oženil britský...

Policie dopadla muže podezřelého z pořezání tenistky Kvitové

Petra Kvitová

Policie zadržela muže, kterého podezřívá z předloňského útoku na tenistku Petru Kvitovou v jejím bytě v Prostějově....

Další z rubriky

Organizátoři Re:publiky čelí trestnímu oznámení. Kvůli citátu ze Švejka

Na Bělehrad! volá Josef Švejk, když ho paní Müllerová veze k odvodu....

Brněnský Festival Re:publika k výročí vzniku státu ještě nezačal a už musí organizátoři řešit trestní oznámení....

Silnice na západě Čech zaplavilo bláto z polí, vlaky na jihu mají zpoždění

Hasiči zasahovali u povodně v Kotovicích na Plzeňsku.

Západní a jižní Čechy zasáhly odpoledne silné bouřky s přívalovými lijáky. Místy napršelo až padesát milimetrů. V...

Požadavek na čtyři miliony za vazbu a splněná bouřková výstraha meteorologů

Zdravotní sestra Věra Marešová chce po státu téměř pětimilionové odškodné za...

Podívejte se na Zprávy iDNES.tv. Řekneme vám o zdravotní sestře, která chce čtyři miliony korun za trestní stíhání a...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTOVÝ INŽENÝR - JUNIOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz