"Ozvala se rána a autobus se nahnul. Z podvozku ulítla dvě kola," líčí nehodu jedna ze studentek. Vůz měl potíže už po prvních desítkách kilometrů. Řidič se prý pokusil závadu opravit, pak rozhodl, že dál nepojedou a vrátí se.
"Přes celý autobus byl natažený drát od řidiče až dozadu k poklopu od motoru," popisuje studentka, jak řidič Václav Kukačka vyspravil autobus.
Řidič zřejmě takto "na koleni" vyřešil problémy s plynem. Přitom mu za zády sedělo téměř třicet dětí. Na zpáteční cestě se však ozvala velká rána a autobus se nahnul.
"Z podvozku ulítla dvě kola. Ti, kteří seděli u oken, viděli, jak jedno narazilo do protijedoucího auta. Byly vidět jiskry od podvozku a cítili jsme čmoud," říká další studentka.
Kvůli špatně dotaženým maticím se ohnuly šrouby a upadla obě zadní kola na levé straně vozu Neoplan.
"Jedno z kol narazilo do protijedoucí dodávky Volkswagen Caddy, druhé skončilo o téměř dvě stě metrů dál v příkopu. Bylo štěstí, že šlo o přehledný a rovný úsek, protože autobus v tu chvíli byl neovladatelný," řekl šéf prachatických dopravních policistů Martin Grožaj.
Autobus byl v nevyhovujícím stavu
MF DNES zjistila, že technický stav autobusu, který měl platnou technickou kontrolu, byl nevyhovující. Vnější pneumatika vzadu vpravo byla ojetá.
Podle policie je za nehodu odpovědný řidič autobusu."Nezkontroloval před jízdou technický stav vozidla, a proto došlo k uvolnění matek," řekl Grožaj.
Jednatel společnosti K.B.A. Tour Karel Bílý v pátek tvrdil, že kola namontovali před dvěma roky. "Kontrolovat matky na kolech před jízdou, to mi přijde opravdu úsměvné. Lidé tvrdí, že matky před jízdou dotahují, ale nikdo to nedělá. Já mám svědomí čisté, že jsme na silnici vypravili autobus, jehož technický stav byl dobrý," řekl Bílý.
Bílý svého řidiče dokonce pochválil, že první poruchu opravil a vracel se zpátky. "Oba řidiči policistům tvrdili, že autobus jel prázdný, proto jsme nehodu nevyšetřovali jako obecné ohrožení a uložili pokutu pouze dva tisíce korun. Když moji lidé přijeli na místo, žádné dítě tam nebylo," uvedl šéf prachatických dopraváků Martin Grožaj.
Hlídka dorazila až hodinu a půl po nehodě, děti mezitím odvezl náhradní autobus. "Jestli je pravda, že autobus vezl děti, budeme se případem znovu zabývat," řekl MF DNES Grožaj.
Školy jdou po levných zájezdech
Vedení gymnázia v Jírovcově ulici v Českých Budějovicích odmítá, že by cokoliv podcenilo. "Vždy kontrolujeme veškeré doklady, chtěli jsme vidět i revizní povolení. Hlavní je, že se nikomu nic nestalo," řekl ředitel gymnázia Karel Lichtenberg.
Ten však přiznal, že při výběru autobusu pro školní akce je důležitá i cena.
Podle odborníků jezdí právě na školní zájezdy ty nejhorší autobusy. Nejproblémovější jsou pak staré české karosy. Jedné z nich zakázali v létě pokračovat v jízdě němečtí policisté. "Vrak" tehdy vezl devětadvacet dětí.
"Školy pochopitelně šetří náklady, berou si dopravce, kteří jsou z těch levnějších. Je otázka, jestli uvažují o tom, čím takoví dopravci jezdí," popisuje své zkušenosti soudní znalec, který si nepřál být jmenován.
"Ta láce se musí někde odrazit. Často ve špatném stavu autobusu. Rada? Investovat do dražších zájezdů," uvádí znalec.