Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Auta pro děti: noví piráti silnic?

  1:00aktualizováno  1:00
Výrobce motocyklů JAWA chystá nový hit: čtyřkolové vozy, jež budou moci řídit už děti od patnácti let. Malá auta vyvolávají bouři nevole dopravních policistů, psychologů i pedagogů, i když rychlost vozu sice nepřesáhne 45 kilometrů za hodinu. A první zájemci se hlásí.

Odborníci se obávají, že na českých silnicích by s příchodem aut pro patnáctileté mohl zavládnout ještě větší zmatek.

"Ani osmnáctiletí nejsou mnohdy připraveni na řízení auta, natož nezletilci," řekla dětská psycholožka Václava Masáková. Potíž je podle ní i v tom, že pubescenti nejsou trestně zcela odpovědní.

"Pokud se vybourají nebo někoho zraní, nastane z právního hlediska dost velký problém. Zpráva o řízení aut i nezletilci ve mně vyvolává velké rozpaky," míní psycholožka.

Děti budou žárlit
Ani republikový šéf dopravní policie Zdeněk Bambas není auty pro patnáctileté nadšen. "Už tak napjaté poměry na českých silnicích to ještě vyhrotí a zhorší. A to i kvůli nedobrému stavu a průjezdnosti komunikací," tvrdí policista.

Umí si představit situaci, v níž například vznikne kvůli tomuto pomalému autu kolona, v níž i sebevzornější řidič nakonec poruší předpisy a bude ho předjíždět v místech, kde se to nesmí.

Také jeden z účastníků diskuse na serveru www.motorkáři.cz Gustav L. si hned ulevil: "Jestli budu muset potkávat na silnici šestnáctiletý blbečky, co jim tatínek musel koupit novou hračku k mobilu, tak už budu jezdit jenom vlakem!"

Auta pro nezletilce mohou podle psychologů prohloubit i frustraci dětí, jejichž rodiče jim nemohou auto za 300 000 koupit. "Už tak značně rozevřené sociální 'nůžky' mezi dětmi se ještě více oddálí," míní psycholožka Masáková. "Když má tedy někdo mobil, neřkuli auto, a druhý ne, chce ho od rodičů okamžitě taky." 

Firma chystá i pronájmy
Antonín Charouz z firmy JAWA však tvrdí: "Podobná auta se ve velkém prodávají hlavně v Itálii a ve Francii, tak proč by to nemohlo jít i u nás?" Kromě prodeje chce firma vozy i pronajímat.

"Jsou totiž určeny lidem mezi patnácti a osmnácti lety, kteří si pak mohou koupit normální auto. My jim nabídneme pronájem na ty tři roky a poté vůz budeme moci nabízet dalším zájemcům," řekl Charouz.

Druhou cílovou skupinou budou starší lidé. "Výhodou auta je, že i přes vyšší pořizovací hodnotu je nenáročné na provoz. Spotřeba se totiž pohybuje do tří litrů na sto kilometrů a ježdění novou jawou tak nebude nijak drahé," dodal.

Autoři:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček míří na oslavu narozenin Vratislava Mynáře (22....
Zeman pověří Babiše sestavením vlády za týden, potvrdil Ovčáček

Prezident Miloš Zeman se po státním svátku začne scházet se zástupci stran, které se dostaly do Sněmovny, a vyjednávat s nimi o povolební situaci. Nejprve se...  celý článek

O víkendu probíhá již sedmadvacátá Aviatická pouť, kterou hostí letiště v...
Místo návštěvnického rekordu řeší letos Aviatická pouť milionový dluh

Aviatická pouť v Pardubicích, která se koná vždy na začátku června, letos skončila s milionovým dluhem. Po 27 ročnících je to vůbec poprvé, kdy akce...  celý článek

Poslanci na mimořádné schůzi Sněmovny řeší spor o memorandum ohledně těžby...
PŘEHLEDNĚ: Sněmovna i díky Pirátům omládla. Přibylo žen a lidí bez titulu

Hned několik historických rekordů přinesly letošní volby do Poslanecké sněmovny. Čím byly jedinečné a jak konkrétně se výsledky odrazí ve složení nové dolní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.