"Čím lehčí je automobil, tím méně paliva je třeba k jeho pohonu," vysvětlil serveru ABC News Alan Crosky z katedry materiálních věd a inženýrství australské univerzity v Novém Jižním Walesu. Jeho tým vyvinul pevný materiál z konopí. "Konopná vlákna mají vyšší poměr pevnosti k váze než ocel a jejich výroba může být také podstatně levnější," doplňuje.
Pomohlo by se životnímu prostředí, tvrdí vědci
Podle vědců by výroba karosérií z rostlin přispěla ke snížení množství rezavějících automobilových součástí na vrakovištích.
Auta vyráběná ze zpracovaného konopí by podle Croskyho mohla být na konci životnosti jednoduše pohřbena a poté přirozeně rozložena baktériemi. Britští vědci zase vyrábějí automobilové části z orobince, což je rostlina podobná bambusu. Ta vyžaduje ještě méně zpracování než konopí.
Myšlenka použít ekologické materiály již zapustila kořeny v zemích jako Německo a Velká Británie. Tam totiž musejí výrobci platit daň za likvidaci starých dopravních prostředků.
Německé automobilky již rostliny používají
Německé automobilky jako Mercedes, BMW, Audi a Volkswagen používají některé rostlinné materiály ve svých modelech už nyní. Dveřní panely se základem juty pro třídu Mercedes E byly poprvé představeny již před pěti lety. Používání textilních vláken v automobilovém průmyslu se od té doby ztrojnásobilo.
Jen v USA ročně doslouží na 11 milionů aut. 96 procent z nich je rozebráno a zničeno. Asi 25 procent váhy těchto starých vozů ale nadále zůstává jako odpad. |
Zatímco vědci vyzdvihují přednosti rostlinných materiálů, Phil Colley z Fordu upozorňuje na některé jejich nevýhody. Problémem se prý může stát zatuchlý zápach, zvláště u konopí. "Musíte vzít do úvahy všechny výměny," tvrdí Colley.
I přes jeho skepsi očekává poradenská firma Kline & Company, že do roku 2010 nahradí materiály na bázi rostlin v amerických vozech pětinu sklolaminátů.
ZPRACOVÁNÍ VLÁKEN |