Požadavky pilotů by mohly způsobit problémy malým strojům. Ilustrační foto

Požadavky pilotů by mohly způsobit problémy malým strojům. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Ať s námi svět komunikuje česky, chtějí piloti malých letadel. Vadí jim angličtina

  • 687
Část českých pilotů se bouří proti univerzální angličtině, ve které komunikuje celý letecký svět. Po Evropském úřadu pro bezpečnost civilního letectví (EASA) požadují, aby vydával své příkazy i v češtině. Požadavky pilotů mohu způsobit problémy například malým strojům, které by už nemusely dostat povolení vzlétnout.

Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal přiznává poměrně velký tlak českého aeroklubu, aby se letecká Evropa bavila s Čechy výhradně jejich jazykem. A to nehledě na fakt, že veškerá komunikace v letecké dopravě, ale i dokumenty jsou na celém světě vydávány kvůli bezpečnosti a jednoznačnému výkladu pouze v angličtině.

„Jednáme o tom a rozhodnout bychom měli do týdne. Evropské příkazy v češtině by se měly týkat jen menších a středních provozovatelů letounů. Nejde o velké aerolinky. Ty s angličtinou potíže nemají,“ říká Vykydal.

Problém je však v tom, že v Česku létají stovky malých letadel typu Cessna, jejichž technická dokumentace je pouze v angličtině a pokyny EASA se na ně při analyzování leteckých nehod odvolávají. O velkých dopravních letadlech ani nemluvě. Jde o obrovské množství odborných spisů. A i ty by se nyní měly překládat speciálně pro Čechy do jejich jazyka. A to přesto, že i v rozvojových zemích se používá angličtina.

S piloty NATO příště jen česky?

„Rozlousknout tento právní problém bude hodně těžké, jakkoliv se snažíme aeroklubu vyhovět,“ přiznává Vykydal. Spor o jazyk může totiž vést až k zákazu provozu malých českých letadel.

Vykydal souhlasí s tvrzením, že teoreticky může z Kolína nad Rýnem, kde EASA sídlí, přijít do Česka velmi nepříjemný pokyn: „Každá společnost či majitel letounu, kteří našim doporučením v angličtině ani dokumentaci k letounům nerozumějí, jsou rizikem pro bezpečnost leteckého provozu. Proto jim zakazujeme létat.“

Ředitel letové a provozní sekce Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil požadavek Aeroklubu ČR kritizuje. Angličtina podle něj nabízí jednoznačný výklad pravidel bezpečnosti létání. V opačném případě si Česko koleduje o sérii malérů.

A navíc zatímco se tlumočníci EASA budou po letecké nehodě mořit s překlady do češtiny, stroje leteckých společností mohou zamrznout na dlouhou dobu na zemi, než jim úřad povolí vzlétnout, protože se neprokáže konstrukční závada havarovaného stroje.

„A kdo bude ztráty společnostem platit? Možná Česko, protože chce analýzy v češtině,“ odhaduje Navrátil.

Bez angličtiny se profesionál neobejde

Jenže šéf aeroklubu Vlastimil Dvořák si stojí za svým. „Jen ať nám to pánové z EASA pěkně přeloží. Mnoha leteckým společnostem – zejména těm malým a vlastníkům letadel – to ulehčí život. Nenechme si od Evropy diktovat, jakým jazykem se s námi bude bavit. Nebojme se si na ně vyskočit.“

Dvořák rovněž argumentuje bezpečností létání, aby si prý příkazy EASA nevysvětloval každý po svém. Svým způsobem tak však přiznává, že tuzemští provozovatelé letadel mají potíže s celosvětovým leteckým jazykem, angličtinou.

V Kolíně nad Rýnem zavládlo už teď nad připravovaným požadavkem Čechů povyražení. „Ani nevíte, jak moc se tím v očích letecké Evropy shazujete. Bez angličtiny nemůžete na profesionální úrovni létat. A vy teď přiznáváte, že s ní máte problémy,“ řekl MF DNES pod podmínkou anonymity jeden z úředníků EASA.

Podobné signály má i šéf české reprezentace v akrobacii Stano Bajzik. „Je mi dost stydno. Jako by si teď armádní letci začali klást podmínky, aby s nimi piloti z NATO mluvili česky, protože jim ti naši nerozumí.“

Anebo ještě jinak: „Jak by asi bylo pilotům Lufthansy, kdyby je před přistáním v Ruzyni začali letečtí dispečeři navádět česky?“ srovnává jeden z nich.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video