Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Ať s námi svět komunikuje česky, chtějí piloti malých letadel. Vadí jim angličtina

  5:37aktualizováno  5:37
Část českých pilotů se bouří proti univerzální angličtině, ve které komunikuje celý letecký svět. Po Evropském úřadu pro bezpečnost civilního letectví (EASA) požadují, aby vydával své příkazy i v češtině. Požadavky pilotů mohu způsobit problémy například malým strojům, které by už nemusely dostat povolení vzlétnout.
Požadavky pilotů by mohly způsobit problémy malým strojům. Ilustrační foto

Požadavky pilotů by mohly způsobit problémy malým strojům. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal přiznává poměrně velký tlak českého aeroklubu, aby se letecká Evropa bavila s Čechy výhradně jejich jazykem. A to nehledě na fakt, že veškerá komunikace v letecké dopravě, ale i dokumenty jsou na celém světě vydávány kvůli bezpečnosti a jednoznačnému výkladu pouze v angličtině.

"Jednáme o tom a rozhodnout bychom měli do týdne. Evropské příkazy v češtině by se měly týkat jen menších a středních provozovatelů letounů. Nejde o velké aerolinky. Ty s angličtinou potíže nemají," říká Vykydal.

Problém je však v tom, že v Česku létají stovky malých letadel typu Cessna, jejichž technická dokumentace je pouze v angličtině a pokyny EASA se na ně při analyzování leteckých nehod odvolávají. O velkých dopravních letadlech ani nemluvě. Jde o obrovské množství odborných spisů. A i ty by se nyní měly překládat speciálně pro Čechy do jejich jazyka. A to přesto, že i v rozvojových zemích se používá angličtina.

S piloty NATO příště jen česky?

"Rozlousknout tento právní problém bude hodně těžké, jakkoliv se snažíme aeroklubu vyhovět," přiznává Vykydal. Spor o jazyk může totiž vést až k zákazu provozu malých českých letadel.

Vykydal souhlasí s tvrzením, že teoreticky může z Kolína nad Rýnem, kde EASA sídlí, přijít do Česka velmi nepříjemný pokyn: "Každá společnost či majitel letounu, kteří našim doporučením v angličtině ani dokumentaci k letounům nerozumějí, jsou rizikem pro bezpečnost leteckého provozu. Proto jim zakazujeme létat."

Ředitel letové a provozní sekce Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil požadavek Aeroklubu ČR kritizuje. Angličtina podle něj nabízí jednoznačný výklad pravidel bezpečnosti létání. V opačném případě si Česko koleduje o sérii malérů.

A navíc zatímco se tlumočníci EASA budou po letecké nehodě mořit s překlady do češtiny, stroje leteckých společností mohou zamrznout na dlouhou dobu na zemi, než jim úřad povolí vzlétnout, protože se neprokáže konstrukční závada havarovaného stroje.

"A kdo bude ztráty společnostem platit? Možná Česko, protože chce analýzy v češtině," odhaduje Navrátil.

Bez angličtiny se profesionál neobejde

Jenže šéf aeroklubu Vlastimil Dvořák si stojí za svým. "Jen ať nám to pánové z EASA pěkně přeloží. Mnoha leteckým společnostem – zejména těm malým a vlastníkům letadel – to ulehčí život. Nenechme si od Evropy diktovat, jakým jazykem se s námi bude bavit. Nebojme se si na ně vyskočit."

Dvořák rovněž argumentuje bezpečností létání, aby si prý příkazy EASA nevysvětloval každý po svém. Svým způsobem tak však přiznává, že tuzemští provozovatelé letadel mají potíže s celosvětovým leteckým jazykem, angličtinou.

V Kolíně nad Rýnem zavládlo už teď nad připravovaným požadavkem Čechů povyražení. "Ani nevíte, jak moc se tím v očích letecké Evropy shazujete. Bez angličtiny nemůžete na profesionální úrovni létat. A vy teď přiznáváte, že s ní máte problémy," řekl MF DNES pod podmínkou anonymity jeden z úředníků EASA.

Podobné signály má i šéf české reprezentace v akrobacii Stano Bajzik. "Je mi dost stydno. Jako by si teď armádní letci začali klást podmínky, aby s nimi piloti z NATO mluvili česky, protože jim ti naši nerozumí."

Anebo ještě jinak: "Jak by asi bylo pilotům Lufthansy, kdyby je před přistáním v Ruzyni začali letečtí dispečeři navádět česky?" srovnává jeden z nich.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Tvůrce Kanceláře Blaník opouští Seznam. Důvodem jsou neshody s vedením firmy

Z natáčení filmu Prezident Blaník

Lobbista Tonda Blaník bouchl do stolu. Tvůrce, který oceňovaný seriál vytváří, opouští internetovou televizi Stream...

Další z rubriky

Právnička, která v práci trávila nadřízenou, odmítá nastoupit do vězení

Věra Kubíčková před jednáním Městského soudu v Praze (29. května 2017)

Bývalá zaměstnankyně Správy železniční dopravní cesty Věra Kubíčková, kterou soudy potrestaly tříletým vězením za...

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Tisíce lidí si připomněly 17. listopad, nejvíce akcí bylo v Praze

Oslavy 17. listopadu v Praze - Národní třída (17. listopad 2017)

Česko si v pátek připomnělo památku Dne boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva. Tisícovky lidí a...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.