Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

V Asii pořádají nájezdy na vraky válečných lodí, cílí na "neozářenou ocel"

  10:42aktualizováno  10:42
Vraky desítky válečných plavidel z 2. světové války, která šla ke dnu při bitvách v Tichomoří, musí čelit nájezdům zlodějů. Ti potopené lodě trhají na kusy a za vyzvednutý kov inkasují statisíce dolarů, zjistil list The Guardian. Někdejší chlouby armád z celého světa přitom mnohdy slouží jako pohřebiště padlým námořníkům.

Těžký křižník HMS Exeter. Plavidla japonského císařského námořnictva Exeter potopily krátce po bitvě v Jávském moři. Loď šla ke dnu 1. března 1942. | foto: Profimedia.cz

Z analýzy serveru The Guardian vyplývá, že v uplynulých letech si zloději počíhali na nejméně čtyřicet potopených válečných plavidel z Velké Británie, Spojených států, Austrálie, Nizozemska a Japonska. Většina z nich byla kompletně nebo částečně poničena. V jejich troskách přitom odpočívalo asi 4 500 vojáků.

Dotýkám se dějin a je to euforie, říká český vrakový potápěč

Zkáze neunikly ani slavné stroje Britského královského námořnictva, plavidla HMS Exeter, HMS Encounter a HMS Electra, která šla ke dnu v roce 1942 během operací v Jávském moři. V troskách tehdy zůstalo více než 150 námořníků. Podobný osud potkal i HMS Repulse a HMS Prince of Wales.

Britské ministerstvo obrany se opakovaně snažilo apelovat na indonéskou vládu, aby nájezdům zlodějů zabránila. V praxi se však nezměnilo téměř nic. „Trosky válečných plavidel by měly zůstat tam, kde se stroj potopil. Těm, kteří na palubě přišli o život, bychom měli dopřát klidný odpočinek,“ uvedlo ministerstvo v jednom z prohlášení.

HMS Prince of Wales

HMS Prince of Wales, bitevní loď britského královského námořnictva třídy King George V. Monumentální plavidlo sloužilo pouhé dva roky, 10. prosince 1941 ho potopily japonské bombardéry.

Pár týdnů po tomto apelu však potápěči zaslali britskému listu sérii fotografií, na kterých jsou vidět zdevastované vraky tří japonských a jednoho australského plavidla, která se potopila v roce 1944 u Bornea. 

HMAS Perth je místem posledního odpočinku pro více než 350 Australanů, kteří nasadili své životy při obraně svobody. Zprávy o ničení vraků považuji za něco znepokojujícího,“ uvedl Dan Tehan, australský ministr pro záležitosti válečných veteránů.

Ocel jako žádané zboží

James Hunter z Australian National Maritime Museum tvrdí, že šedesát až sedmdesát procent vraku HMAS Perth je nenávratně ztraceno. Hunter byl jedním z potápěčů, kteří zaznamenali následky nájezdu zlodějů. „Studiem podmořských vraků se zabývám už dvacet let. Nikdy jsem neslyšel o tom, že by někdo ukradl většinu z osm tisíc tun vážícího plavidla. Nejprve jsem tomu nemohl uvěřit,“ popisuje.

Objevili jsme obří bitevní loď císařského Japonska, oznámil miliardář

Postup „podmořských zlodějů“ je jednoduchý. Na nákladní lodi s velkým jeřábem připlují k místu, kde leží vrak. K němu nejprve sestoupí potápěči a umístí do něj nálože. Výbuch roztrhá vrak na menší kusy, které pak vyzvednou na palubu, kde je dále zpracovávají. Nejčastěji takto operují lodě zlodějů z Kambodže, Číny a Malajsie. V některých případech se vydávají za výzkumná plavidla s autorizací od asijských univerzit.

Byznys s troskami prudce vzrostl v posledním roce. Archeologové si přitom dlouho nebyli jistí, proč zloději cílí zrovna na vraky lodí z 2. světové války. Tvrdili, že vyzvedávání materiálu z mořského dna nemůže být ekonomicky výhodné. „Příjem, který získáte z kusu zrezivělého kovu, za to nemůže stát,“ myslí si Hunter.

Připomíná, že v oblasti se nachází celá řada dalších modernějších vraků, které však zloději přehlížejí. Zájem tak vzbuzuje s největší pravděpodobní fakt, že plavidla z 2. světové války jsou postavena z oceli, která byla vyprodukována před velkými jadernými testy ve čtyřicátých a padesátých letech.

USS Houston byl těžký křižník amerického námořnictva třídy Northampton....

USS Houston byl těžký křižník amerického námořnictva třídy Northampton. Potopily ho japonské válečné lodě 1. března 1942 v bitvě u Sundském průlivu.

Po těchto testech se výrazně zvýšila přirozená radioaktivita zemského prostředí. Její stopy nese i moderní ocel. „Neozářená ocel“ z vraků je ceněným artiklem pro výrobu přístrojů citlivých na radiaci. Využívá se například při produkci Geigerova čítače či některého lékařského vybavení.

Miliony za vraky lodí

Zejména zloději z Číny však na kvalitu vytěženého materiálu nehledí. I méně kvalitní ocel jim dokáže na jednom vraku vydělat až 1,3 milionu dolarů (bezmála 30 milionů korun). Nezastaví se však jen u trupu lodi, k dalšímu zpracování prodávají i potrubí či měď. Jejich ceny se pohybují v řádech desítek tisíc korun za tunu.

Vraky evropských lodí končí v Asii, „pohřbít“ je v Evropě se nevyplatí

V Asii leží na mořském dně stovky vraků, mnohé z nich ve velkých hloubkách, kam se zatím zloději nedostanou. Hunter však varuje, že moderní technologie jsou stále dostupnější. Je podle něj jen otázkou času, než překupníci s kovem nasadí na dálku řízené nástroje, které vyzvednou trosky i z dosud nedostupných oblastí.

Martijn Manders z nizozemské agentury pro ochranu podmořských památek připomíná, že mnozí vojáci z potopených plavidel jsou stále naživu. Při bojích ztratili stovky kamarádů, jejichž ostatky leží spolu s troskami na dně moře. 

„Stále mezi námi žijí lidé, kteří na vlastní kůži zažili boje v Jávském moři, nebo se alespoň nějak podíleli na válečném snažení. Teď musí sledovat, jak jsou jejich lodě rozkrádány. Musí to pro ně být bolestivá záležitost,“ myslí si Manders.

Podívejte se na vrak HMS Encounter:

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

Postoj Pirátů ke kandidátovi ANO se mění. Kvůli SPD a komunistům

Vedení Pirátů komentuje povolební vyjednávání. (31. 10. 2017)

Piráti budou o víkendu znovu hlasovat o tom, zda mají na šéfa Sněmovny podpořit kandidáta ANO Radka Vondráčka, a to...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Při bombovém útoku IS na východě Sýrie zemřelo nejméně 20 lidí

Ostřelování jihosyrského města Daraá (12. června 2017)

Nejméně 20 obětí a tři desítky zraněných si vyžádal atentát v pátek na východě Sýrie. Auto naplněné výbušninami...

Rezignuje, nebo ho odvolají. Zimbabwe se snaží zbavit prezidenta Mugabeho

Zimbabwský prezident Robert Mugabe oslavil 91. narozeniny. Večírek na jeho...

Vedení zimbabwské vládní strany chce odvolat prezidenta Roberta Mugabeho, pokud sám odmítne rezignovat. Armáda s ním...

Byla to krátká bitva. Irácká armáda dobyla poslední državu IS ve městě Ráva

Irácké jednotky zahájily útok na kurdské pozice u Kirkúku (16. října 2017)

Irácká armáda oznámila, že dobyla město Ráva, které bylo posledním útočištěm členů radikální organizace Islámský stát v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.