iDNES.cz

Armádní generál v záloze Jiří Šedivý

Generál Jiří Šedivý
velikost textu:
vydáno 17.9.2009 15:00
Spojené státy oznámily, že ustupují od plánu postavit v Česku a v Polsku základny protiraketové obrany. Snížila se hrozba íránského útoku, jak tvrdí činitelé USA? Nepovzbudí rozhodnutí zastánce tvrdé linie v Rusku? Odpovídá armádní generál v záloze Jiří Šedivý.
OTÁZKA: Dobrý den pane generále, poslanec ODS Jan Vidím (Ordo Lumen Templi) prohlásil, že pan prezident Obama je zbabělec. Souhlasíte s ním? sir Humprey
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Je to hodně silné vyjádření a asi učiněné v afektu. Spíš se jedná o racionální rozhodnutí, které USA již v době nástupu nové administrativy avizovaly. Přesto určitý signál o ústupu USA z "pozic" ve Střední Evropě lze vysledovat, i když je tento fakt popírán. 17.9.2009 15:03
OTÁZKA: Pan Topolánek prohlásil,že nyní je Česká republika v ohrožení. Máme se opravdu bát? jjumbik
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Nemám dojem, že by ČR byla v bezprostředním ohrožení. Z dlouhodobého hlediska je ale nutné vzít v úvahu, že prostor, který vytváří USA ve Střední Evropě zaplní Rusko. Je to přirozené, ale bohužel pro nás. 17.9.2009 15:05
OTÁZKA: Dobrý den, ODS tvrdila, že když nebude americký radar, tak se vrátíme před rok 1989. Vrátili jsme se tedy před rok 89? Děkuji za odpověď imax
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: To ne, ale ministr zahraničních věcí Ruska pan Lavrov nám před časem "vysvětlil" jak se Rusko na Střední - podle něj Východní Evropu, dívá. Pokud ČR nepřijme odpovídající rozhodnutí jak čelit tomuto budoucímu tlaku, bude to mít sice ne vojenské, ale politické a ekonomické dopady. Přesto - určitě ne zpět před rok 1989. I Rusko není Sovětský svaz. 17.9.2009 15:08
OTÁZKA: BIS neustále tvrdila, že protiradaroví aktivisté jsou napojeni na ruskou federaci a její tajné služby. Nyní radar odmítl samotný Barack Obama. Je též manipulován ruskými tajnými službami? Nebo jak máme číst zprávy BIS? Neměli protiradaroví aktivisté přeci jenom pravdu? Flyblown
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Na tvrzení BIS není co zpochybňovat. Rusko nesouhladilo s výstavbou protiradarové obrany ve Střední Evropě a samozřejmě že činilo všechny opatření, včetně snahy ovlivňovat názory ve společnosti. President Obama a jeho administrativa nejsou stejného ražení jako president Bush a jeho lidé. Zásadní odpor Ruska určitě měl svůj vliv na rozhodování, i když si nemyslím, že to byl jediný argument. 17.9.2009 15:12
OTÁZKA: Anders Fogh Rasmussen, generální tajemník NATO, rozhodnutí americké administrativy přivítal. Jak máme číst toto vyjádření? Že dvoustranná česko-americká,resp. polsko-americká akce nikdy neměla podporu Aliance? karelvesely
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Musím přiznat, že tomuto vyjádření nerozumím a je nutné ho ověřit v jakém kontextu vylo řečeno. I samotná Aliance na svých summitech protiraketoivou obranu budovanou USA přijímala i jako řešení NATO. Pokud by to bylo myšleno přesně tak jak je uvedeno ve sdělovacích prostředcích, viděl bych v tom problém v pohledu na dosavadní vývoj NATO i značné nejasnosti v "transatlantické vazbě". 17.9.2009 15:16
OTÁZKA: Dobrý den pane generále, chtěl jsem se zeptat zdali se jste byl pro nebo proti radaru, a co vás vedlo k vašemu názoru. Pokud se mohu dále zeptat, domníváte se, že celá záležitost okolo radaru nějak ovlivnila pohled USA na Českou Republiku? Michal M.
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Zastával jsem názor a stále ho nezměnil, že Evropa i tedy i ČR musí být schopná reagovat na hrozby, které skutečně existují, i když dnes USA říkají, že nejsou tak aktuální jak se původně předpokládalo. Tedy, že musíme být kryti protiraketovou obranou. Radar v ČR a rakety v Polsku byly jediným nabízeným řešením. V zásadě je jedno zda bude radar v ČR nebo ne. Tedy PRO ano, a radar, pokud není jiné optimální řešení než v ČR, pak také ano. Přečtete li si mé dřívější vyjádření v tomto smyslu, jsou stejná. Co se týká vztahů ČR a USA - Je zřejmé, že administrativa USA stará i ta nová je mnohem více "vzdělaná" ve znalostech prostředí ČR a Střední Evropy, což v vlastní zkušenosti vím, bylo určitým problémem. USA ale vidí věci z mnohem většího nadhledu než my, což je přirozené. ČR zase není tak moc odlišná od ostatních států Evropy. 17.9.2009 15:22
OTÁZKA: Dobrý den, pane generále, je v případě vnějšího ohrožení našeho státu nutný souhlas parlamentu se vstupem jednotek NATO na naše území? Děkuji za odpověď. Jirka
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: V zásadě ano, je nutný souhlas. Ale je potřebné vědět, že v případě skutečného nebezpečí jsou uváděny v platnost příslušné články alianční smlouvy a plánovací a operační procesy. Máte li na mysli, že by vojska některých států NATO bez našeho souhlasu vstoupila na naše území jako to udělala VS v čele se Sovětským Svazem, pak to možné není. 17.9.2009 15:26
OTÁZKA: Kde jste nechal uniformu?
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Doma ve skříni. 17.9.2009 15:27
OTÁZKA: Dobrý den, rozumim tomu dobře, že Američané chtěli postavit za svoje peníze radar na našem území, který spolu s polskou základnou by chránil vzdušný prostor porti raketám, i proti těm, které letí na Evropu (třeba z Iránu). A my se tu radujem, že to neudělá? Taky to považujete za vitězství lidu jako pan Paroubek? Podle mne je škoda, že to nevyšlo. děkuji. Petr Z.
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Nevím který lid se raduje, ale v každém případě nám to jak dnes, tak v dlouhodobém horizontu neprospěje. Podmínmky, které jste je uvedl jsou tak správně, ČR by vložila do projektu formou nájmu jen území pod vlastní základnou. Smlouva byla koncipována jako vypověditelná. 17.9.2009 15:29
OTÁZKA: Dobry den, nemam zadny dotaz, jen vam chci podporit ve vasi praci. Hlavne si nic neberte z tech primitivu kteri vas urazi a nadavaji vam. S pozdravem Petr Baum. Petr Baum Dis
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Dík za podporu. 17.9.2009 15:30
OTÁZKA: Dobré odpoledne, pane generále. Nemůžou být příčinnou změny amerického postoje nahé fotky ztopořeného Mirka Topolánka, které se objevily na titulní stránce všech světových novin? Nedivila bych se, kdyby se pan Obama za takové spojence styděl. Sunny29
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Mám dojem, že je pan president Obama neviděl. Spíš měl asi občas zprávy o podivných politických praktikách a nestabilitě v rozhodnutí politiků. 17.9.2009 15:32
OTÁZKA: Dobry den, jak velke riziko vidite v podobne vyvoje raket dlouheho a stredniho doletu staty ktere nemaji zrovna stabilni rezim? Petr Vanecek
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: I když se dnes konstatuje, že problém raket v Iránu není tak velký, jak bylo dříve řečeno, Irán se svým plánů nevzdal. Bohužel. Uvidíme co bude výsledkem debat v Turecku, ale dříve či později, pokud Irán nepřistoupí na podmínky mezinárodního společenství rakety s odpovídajícím doletem bude mít. Bohužel, v současné době se nemluví jen o Iránu ale opatrně i o jiných státech. Tedy - riziko existuje a bude se zvětšovat. 17.9.2009 15:35
OTÁZKA: Mají Američané nějaký zvláštní důvod chránit území střední Evropy? Jak by to technicky zajistili, šlo by to z lodí? Ježek
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Jen jako spojence. Z lodí není tak velký dosah, umístění ve středu Evropy by bylo optimální. Pokud by rakety proletěly na vzestupné fázi, pravděpodobně by bylo obtížné je zničit před dopadem na naše území. To za předpokladu, že by nebyl jiný systém. V tomto případě musí sehrát svoji roli NATO, což nás bude stát hodně peněz. 17.9.2009 15:38
OTÁZKA: odbočím od tématu: Pane generále, jaký je váš názor na odbojovou činnost bratrů Mašínů? Považujete je za hrdiny, nebo jak říkají komunisté za vrahy? A co říkáte na stále sílící vlivy Sovětského svazu na tuto zemi? Evžen Novák
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: K věci bratrů Mašínů a jejich skupině - je to jen můj názor - měli právo se bránit a prostřílet se na ůZápad". Neměli ale právo vzít život lidem, kteří se nemohli bránit. I ve válce platí tato zásada. Na druhé straně i ve válce se vždy nepotrestaly takovéto činy. Kdyby vyjádřili svoji lítost nad tím co se v afektu boje stalo, bylo by to vhodné. Komunisté ale svá vyjádření silně přehánějí. Ještě po druhé světové válce docházelo k nepotrestaným vraždám kterých se dopuštěli sovětští vojáci a vůbec nemluvím o politických vraždách. Mám li být víc kontrétní, ať se ti kteří tak mluví jdou postavit před desku popravených vojáků, kterou jsme instalovali na budově Generálního štábu AČR. Zatím jsem tam při pietních aktech představitele KSČM neviděl (alespoň ne když jsem tam - většinou - byl já). Z tendencí Ruska se vrátit svým vlivem do Střední Evropy mám obavy. 17.9.2009 15:45
OTÁZKA: Dobry den, muzete mi prosim prozradit, za jak dlouho je schopna nase armada adekvatne reagovat na utok kdekoli na nasem uzemi? NATO tusim ma 48hodin kdekoli na svete....blizime se aspon tomuto casu? Lukas Merna
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Záleží na om, jaký je to útok a jak velká část AČR musí být použita. Letectvo je schopné reagovat svými systéímy od několika minut po hodiny, prvky pozemních sil od hodin do dnů. 48 hodin je reakční doba, kterou splňují i naše útvary, které jsou zařazeny do sil s vyšší pohotovostí. 17.9.2009 15:48
OTÁZKA: Dobry den, planujete neco jineho co upevni nase vazby na USA a ukaze Rusakum ze o ne jiz zajem nemame? Lukas Nord
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Myslím že to bude úkol pro politicke representaci, hned jak bude mový parlament. ( kdy to je otázka) Neměli by ale naši politici tajně navštěvovat Putina a jednat s ním za zády většiny občanů. 17.9.2009 15:50
OTÁZKA: Dobrý den, byl jste pro nebo proti radaru? Novák Novák
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Byl jsem pro vybudování protiraketové obrany. Pokud by byl radar v ČR jako jediné vhodné řešení, pak i pro radar v ČR 17.9.2009 15:50
OTÁZKA: nemela by ceska republika svoji bezpecnostni politiku realizovat zejmena v ramci EU a nikoliv bilateralne s USA... pro male zeme jsou bilateralni smlouvy vzdy nevyhodne, navic jedine EU je schopna nas ochranit pred ruskem... dekuji za vas nazor madqwert
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Docela s Vámi nespouhlasím. EU dodnes nemá kvalitní obrannéí struktury a asi hned tak brzy mít nebude. Jedním z předpokladů je Lisabonská smlouva. Navíc se objevují prvky posilování pozic velkých států Evropy a navazování jejich exklusivních vztahů s Ruskem, především z důvodů zajhištění energetických surovin. Jsme v NATO a to by polde mě mělo být i nadále našim obranným pilířem. Ostatně se do vojenských struktur vrátila i Francie. Přesto - nadstatdardní vztahy s USA, s ohledem na naše zkušenosti z minulého století, bych považoval za jakousi pojistku. 17.9.2009 15:55
OTÁZKA: Dobrý den pane generále,je realné,že Izrael může letecky zaútočit na Irán?A tak udělat špinavou práci za USA? Petr K.
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Nevím zda za USA, vím, že USA varovaly Izrael od podobného kroku. Kdyby Izrael neudržel svá rozhodnutí pod kontrolou a provedl to, byl by ohromný zdroj nestability na Středním Východě a určitě důvod pro téměř nekontrolovatelný nárůst násilí. 17.9.2009 15:57
OTÁZKA: Dobrý den pane generále, poslanec a předseda ODS prohlásil, že pan prezident Obama je zbabělec.Je to od něho opět výraz agresivní a nediplomatické arogance-měl by se omluvit?Radar přece měl chránit především Ameriku a ne pozici Topolánka, nebo je tomu jinak ? JSysel
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Toto vyjádření bylo hodně mimo realitu a nepatří do slovníku jakéhokoli politika. Nevím zda by se měl omluvit - president Obama asi ani nebude vědět, že to někdo jako pan Vidím řekl, ale v každém případě je to neslušnost. 17.9.2009 15:58
OTÁZKA: Dobry den. Jaky casovy horizont je podle vas potreba k tomu, aby se rakety dlouheho doletu ktere jsou momentalne ve vyvoji staly aktualnim nebezpecim. Dekuji Ing. Martin Briza DiS
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Debata se odvíjela od tzermínu 2O13, nejsem přesný znalec současného stavu vývoje, ale podle zpráv které mám k dispozici a při současném vývoji možná do dalších 5 let - tedy 2018 17.9.2009 16:00
OTÁZKA: Dobrý den, co myslíte, že vedlo Obamu k tomuto kroku? Mám dojem, že se bojí reakce Ruska. SkylarkCZ
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Pravděpodobně je to jeden moment - ne se bojí, ale hledá řešení i ve v ztazích k Rusku ve snaze si uvolnit Ruce pro větší problémy 17.9.2009 16:01
OTÁZKA: Dobrý den, může za to ČSSD? Sunny29
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Z hlediska rozhodování USA, jen velmi, velmi okrajově. 17.9.2009 16:01
OTÁZKA: Věděl jste o tom že uvažovaný typ radaru nemá takový dosah aby mohl sledovat rakety vypuštěné z Íránu ? Tyto informace byly doloženy a zdokumentovány už v době kdy se naši politici se předevsím hrozbou z Íránu. Proč se o tom nemluví je všem jasné, ale zajímá mě váš NESTRANNÝ NÁZOR. díky Karel
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Moje informace byly, že radar má deklarovaný potenciál. Bylo přece obecně uváděno, že projde před instalací modernizací. 17.9.2009 16:03
OTÁZKA: Pěkný den vinšuji. Opije se, podle vás, dnes soudruh Paroubek? chachris
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Možná, že už slaví. 17.9.2009 16:04
OTÁZKA: Pane generále - ze by byval mel radar vyznam proti raketam z Iranu,tomu bych uveril.Je vsak mozne,ze by mel vyznam i proti raketam, odpalovanym ze severni Koreje? (Diky zakriveni zemskeho povrchu).Dekuji za odpoved. štvavá vysílačka Admira
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Nikdy nebylo řečeno skutečnými odborníky, že bude proti S.Korejským raketám. Byl to argument, který nikdy neměl racionální jádro. 17.9.2009 16:05
OTÁZKA: Jaky je vas nazor na statni zakazky v armadni oblasti. Myslite si, ze vsechny ty nakupy jsou opravdu tak nevyhnutelne nutne. Obzvlast pro zemi uprostred Evropy? Nemyslite si ze cely svet cpe do zbrojeni a zbrani vseobecne odporny balik penez, ktere by se dali vyuzit mnohem uzitecneji? Aby opravdu nekde pomahaly? davosman
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Armáda musí modernizovat, je ale nutné mít jasnou představu, k čemu se bude nakoupená výzbroj používat. Neustálým problémem je, že tzv.politická zadání jsou tak obecná, že si můžete představit pod pojem za demokracii či terorismu téměř cokoli. Například, co bude s bitevníky L 159, když je nikdy do zahraničí nepošleme, protože k tomu nikdy nebude politická vůle. To je jeden aspekt. Druhý - pokud má armáda být schopná plnit úkoly jak na teritoriu ČR, tak v zahraničí, neměli by být vojáci posíláni vyzbrojeni technikou, která je dávno za horizontem svého technického života. Armáda je vždy drahá, ale na druhou stranu je pojistkou státu pro nejhorší dobu. 17.9.2009 16:11
OTÁZKA: Dobrý den, už za Ronalda Reagana byla nadneseno mnoho studií které ukázali neefektivitu pozemních protiraketových systémů. Pokud byli někdy uvažovány tak jako koncové systémy (já osobně studuji fyziku a moc dobře vím jak je problematické vůbec vypočítat pohyb dvou těles v komplexních systémech, soustava raketa X cíl X země je stěží řešitelná) Zeměřit, identifikovat a pak zasáhnout takový cíl by vyžadovalo mnohem víc prostředků než jeden radar (s tím množství haraburdí které se ve vesmíru pohybuje. Celý humbuk s radarem spíš vypadá jako snaha americké administrativy ukázat že "něco" se v obraně povedlo dotáhnout do konce. I SDI Ronalda Reagana mělo odhadovanou padesátiprocentní účinost. Projekt který je jeho mizivým zlomkem příliš šancí nemá. Paeris Kiran
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Je to složité, ale dosažitelné. Nejenom USA, ale i Čína převedla schopnost sestřelit raketu (satelit). Možné to je ale je to opravdu vrchol vědeckých i technických schopností. 17.9.2009 16:13
OTÁZKA: Jak je to s temi Izraelci? Barak tvrdi, ze Iran pro ne neni existencni hrozbou. Cesi zase, ze Iran se spis soustredi na rakety kratkeho a stredniho doletu. A nebo se Izrael citi tak silny, ze i navzdory tem raketam si veri? Tom
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Obecně je známo, že Irán již v minulosti deklaroval svoji schopnost zasáhnout Izrael. Zda to byl jen bluf, to ukáže až budoucnost. Že je Izrael nezvózní, to je pochopitelné, ale provedení útoku ja Irán by byla obrovskáý chyba. 17.9.2009 16:16
OTÁZKA: Dobrý den. Před časem jsem někde četl studii o demografickém vývoji v Rusku kde stálo, že v roce cca 2016 bude 30% velitelských kádrů ruské armády otevřenými či skrytými vyznavači islámu. Na základě tohoto výzkumu jsem byl pro základnu. Nyní od ní USA ustoupily. Nehodily tak trochu Evropu, a to zejména střední a východní znovu do područí Ruska? Dříve jsme se klaněli rudé hvězdě a za čas budeme odříkávat Korán a klanět se směrem k Mekkce. Mimochodem, ta studie pocházela od jednoho francouzkého institutu a zpracovávala následky krize v usku v devadesátých letech. čelo
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Tu studii neznám, ale že se zvýší podíl Islámu v ozbrojených silách Ruska je přirozený proces. To samozřejmě neznamená, že se bude jedant o radikální islamisty. Sami Rusové z tohoto vývoje mají obavy. Já mám spíš obavy ze samotného ruského naturelu, což nás poškodilo již v minulosti. 17.9.2009 16:19
OTÁZKA: Dobry den, co mate v planu delat aby klesl vliv Ruska ve stredni (vychodni evrope dle Rusaku) klesl. Dekuji Filip Novy
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Posílit vliv USA ve Střední Evropě - ale bohužel, to není v mých silách 17.9.2009 16:21
OTÁZKA: Pane generale, Rusum dle mne az tolik nevadil radar, ale to, ze jakmile u nas budou dva tucty US vojaku, nebudeme pro ne az tak lehce proklamovanou sferou jeho zajmů. Tezko se vtrhava do zeme, kde je etablovana i armada USA. Jak to vidite Vy? Dekuji. Jaroslav D.
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Máte 100% pravdu 17.9.2009 16:21
OTÁZKA: Dobrý den pane Šedivý, co si myslíte o názoru že od doby co v USA není Bush president tak USA zvolnila v otázce postavení radaru u nás? Já si myslím že to je škoda protože být Bush president tak jeho administrativa určitě víc "tlačí na pilu". Skiller
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Svoje představy o PRO ve Střední Evropě president Obama vysvětloval již v předvolební kampani. Vždy to byl určitý problém, který nyní vyústil v ukončení projektu. Musím ale uvést, že jen v Evropě, nikoli v USA. 17.9.2009 16:23
OTÁZKA: Dobrý den pane generále, nepřipomíná Vám podceňování Íránu a jemu podobných režimů z úst ,,odborníků,, jako je Jiří Paroubek a spol. situaci ve 30.letech ,kdy Zápád podobně podceňoval Německo a jeho ambice? děkuji za odpověď Jiří
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Mám podobný názor. Jedná se o nebezpečný populismus, který se nám může v budoucnosti vymstít. Bohužel se ryze bezpečnostně technický problém stal politickou záležitostí především. Mělo se mluvit o hrozbách a o jejich eliminaci. Pak teprve o cestách a v té části i o radaru v ČR. To bych pochopil. ČSSD zvolila opačnou cestu a upravuje podle svých přání fakta. 17.9.2009 16:25
OTÁZKA: Myslíte, že v rozhodnutí Američanů hrály roli protiradarové protesty v Česku, jak se protiradaristi chlubí? Northman
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Určitě ne rozhodující. Jen hedně okrajovou. Jednáme totiž o protiraketové obraně a kdyby měla být realizována, radar nemusel být v ČR ale jinde. Tedy strategické rozhodnutí je ne protiraketová obrana v Evropě a ne že nebude radar v ČR. 17.9.2009 16:27
OTÁZKA: jediný vítěz této zaležitosti se stalo rusko,duplo si a je po jejich.osobně radar podporuji protože považuji rusko za největší nebezpečí nejen pro nás ale i celou evropu.jaký je váš názor Kasmpos
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi. Radar v ČR se stal jen "nosičem" k řešení Ruských ambicí vrátit se zpět do Střeení Evropy. Našli by si jiný důvod, kdyby nebyl radar. 17.9.2009 16:28
OTÁZKA: Dobrý den pane generále, pokud v ČR nebude základna protiraketové obrany, máme nějakou jinou možnost se bránit proti případnému raketovému útoku? Majky
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: V zásadě dnes ne, v budoucnosti se podílet i finančním příspěvkem na vybudování protiraketové obtrany proti raketám krátkého a středního doletu Před dvěma lety mi v Berlíně německý diskutér řekl, když si "to" zaplatíme, budete ji mít. 17.9.2009 16:30
OTÁZKA: myslíte si, že naše armáda je vůbec bojeschopná? Co říkáte na nesmyslně vyplácené nezdaněné ubytovací příspěvky, trenky generálů, nejdříve pracně rekonstruované tanky za miliony a nyní nakonzerované a uložené, na nezřízené utrácení za nesmysly, které se později stejně vyhodí, armádní odprodeje nepotřebného majetku různým překupnickým firmám, letecký petrolej apod.? Navíc armáda je podle mých zkušeností plná lidí, kteří žádný zájem o zemi nemají, ale pouze tam přečkávají a žijou prakticky pořád stejným "lampasáckým" životem jako před revolucí. Díky za odpověď. satch
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Bojescholná je, ale s korupčnoími skandály se musí cio nejrychleji vypořádat. Jinak ztratí podporu veřejnosti. To je mnohem horší než to že se něco vyhodí jako nepotřebné. 17.9.2009 16:31
OTÁZKA: Odpovedel jste pane generale ve druhe otazce,ze prostor ve stredni Evrope zaplni Rusko - ''''bohuzel''''. A ted - bez jakychkoli postrannich umyslu se chci zeptat - jste o tom ''''bohuzel'''' skutecne presvedcen na 100% ? Dekuji, i kdyby jste neodpovedel štvavá vysílačka Admira
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Ano na 100%, reálně se tak již děje. 17.9.2009 16:32
OTÁZKA: Dobrý den, zajímal by mne Váš názor na radar. Je z vašeho pohledu dobře že tu nebude nebo ne? (Na jednu stranu by nas prý bránil, na druhou stranu bychom tu měli přítomny cizí vojska) .Viděl jste v radaru spíš rizika nebo klady? A byl by vůbec efektivní proti rusku, že se Rusové proti němu tak bránili, když deklarují že mají ty nové střely s proměnlivým letem(i když proti rusku primárně neměl být určen)? Martin
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Myslím, že je to spíše budoucí nevýhoda. 17.9.2009 16:34
OTÁZKA: Pane generále, nehrozí, že když pan Vidím odmítne až spojené státy požádají o něco českou republiku, že proto sy spojené stáry zruší? abcde
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Nemyslím, že má vyjádření pana Vidíma takový význam. 17.9.2009 16:34
OTÁZKA: Dobrý den pane generále, myslíte si, že je Evropská unie s to do budoucna představovat pro Rusko protiváhu s tím, že se nupokusí ovládnout země bývalého východního bloku ve střední Evropě, nebo takovou sílu nepředstavuje a může být mocensky v dané oblasti "vytunelována" ve prospěch Ruska? Raz
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: EU se nepodařilo do současné doby vybudovat efektivní bezpečnostní strukturu. I vztahy jednotlivých států EU nejsou vždy vyvážené. Mám dojem, že ještě dlouho nebude (pokud vůbec bude) EU rovnocenou protiváhou Rusku. 17.9.2009 16:36
OTÁZKA: Rusko je jiz po staleti imperialni zemi cinici si naroky i tam, kde neexistuji. V situaci, jaka s radarem nastala - exiastuji jine plany na spolupraci s US Army, ktere by poskytly Americanum moznost pusobit dlouhodobe na nasem uzemi a nam zase pojistku proti imperialnim choutkam Ruska a pana Lavrova? Jaroslav D.
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Mimo menších projektů a zásad alianční smlouvy takový strategický projekt neexistuje. 17.9.2009 16:37
OTÁZKA: Dobrý den, pane generále.Myslíte si také jako my, že je lepší, když bude Amerika úžeji spolupracovat s Ruskem než když se po svštš bude roztahovat agresivní islám?Myslím, že nevyklízí žádné pozice k těm všem základnám po světě jako je Rammstein nebo Guam přece přibyly další na Blízkém Východě a v Kosovu?Ještě pracujete pro tu izraelskou společnost, co měla stavět moravskou dálnici? Přeji pěkný den. JSysel
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Kdysi jsem pracoval pro mezinárodní konzorcium (USA,RakouskoIzrael), to skončilo po 3 měsících v roce 2003. Spolupráce USA a Ruska se nevylučuje i kdyby byl radar v ČR. Pro Rusko ale není přijatelné aby se upevnil vliv USA ve Střední Evropě, protže má zájem upevnit vliv Rus¨ka v bývalé zóně vlivu SSSR. To mám přece Lavrov řekl. 17.9.2009 16:40
OTÁZKA: Dobrý den pane generále. Souhlasíte s názorem, že rozhodnutí Spojených států si může Rusko vykládat jako své vítězství, které ho povzbudí k rozšiřování vlivu do prostoru střední Evropy? A kdybychom domýšleli ad absurdum, do budoucnosti, je možné, aby Rusko přes své více méně státní firmy ovládlo ekonomicky strategická odvětví v Česku a potom se opět stalo tou velmocí, která by měla naši zemi pod trvalou kontrolou? Děkuji za odpověď. Martin
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Podle mě je to hlavní strategický cíl Ruska. Poměrně významně se to podařilo Rusům již v Maďarsku. 17.9.2009 16:41
OTÁZKA: Dobrý den, já si myslím, že radar tu měl být jen z jednoho prostého důvodu a ten důvod je rusko. O žádný východ nikdy nešlo. Rusko bylo primární. Tudíž, jen dobře, že tu radar nebude. To co nám američané a media předhazují jsou jen polopravdy nebo někdy lži úplné. Zajímal by mě Váš názor. S přáním pěkného dne, děkuji. Luděk Luděk
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Radar byl skutečně jen záminkou. Kdyby tady byl, zvýšil by se vliv USA ve Střední Evropě, Rusové by museli překonávat odpor USA při jejich, někdy ne úplně "srozumitelným" aktivitám. Pokud tady nebude, zdá se, že Rusko má lehčí pozici. I tak to chápou představitelé Ruska. Asi máme opačný názor, ale já moc nadšený nejsem. 17.9.2009 16:44
OTÁZKA: Dobry den, je mi stydno kdyz vidim kam nase zeme dospela. Jsem valecny veteran a dneska se za nas stydim. Prijde mi smutne, ze nas byvaly i soucasny spojenec je bran spise jako agresor. To uz lide zapomeli kdo nas podporoval a kdo nas pul stoleti okupoval? Lukas Herd
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Bohužel je to tak. Počátkem 90tých let jsme je nosili na rukou, dnes to jsou cizí vojska. To ale není v naší historii poprvé. 17.9.2009 16:45
OTÁZKA: Dobrý den. Není odstoupení od úmyslu vybudovat protiraketovou obranu u nás a v Polsku pouze reakcí na hysterii, která u nás (nevím jak v Polsku) vypukla po oznámení záměru ji vybudovat? Je toto rozhodnutí podle Vás zodpovědné? Nezdá se mi, že by Irán byl bezpečnější zemí než před půl rokem a stejně tak obavy z nevypočitatelného Ruska jsou dle mého názoru namístě, čímž schvaluju vybudování radaru, i kdyby hrozba Iránu byla nulová a měl by být namířen jen proti Rusku. Děkuji za odpověď. Rorys
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Jedná se o rozhodnutí o protiraketové obraně a i když postavení radaru v ČR bylo optimální, kdyby ČR neratifikovala smlouvu, postavil by se radar jinde. Podle mého názoru se jedná o souběěh řady aspektů, které vedly k tomuto rozhodnutí. Ale jen odpor části veřejnosti v ČR to určitě nebyl. 17.9.2009 16:47
OTÁZKA: Hrozi nam potencialni utok ze strany sudanu? Jak velke je toto nebezpeci? Ne, to neni ironie, pan Klvana kdysi tvrdil, ze atomove zbrane by se mohly dostat do rukou teroristu napriklad ze Sudanu? Jak je technicky slozite vyrobit a ucinne ovladnout tyto zbrane/ Skutecne by to mohl dokazat stat, ktery ma problemy se zakladni infrastrukturou? tomas
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Nevím, co v tomto smyslu řekl pan Klvaňa, ale vlastní výroba a použiotí atomové zbraně Sudánem v dohledné době asi nepřipadá v úvahu. 17.9.2009 16:49
OTÁZKA: Dobrý den v záležitosti americké základny u nás jsme byli svědky již několika slovních hříček v rámci ovlivnění veřejného mínění. Otázka nezní zda zde bude radar nebo antiraketový systém atd., otázka zní: Můžete s jistotou říci, že u nás tedy nebude americká vojenská základna? insider
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: V této době u nás zájkladna USA nebude. Není jiný důvod, stejně hjako nebyl v minulosti. 17.9.2009 16:49
OTÁZKA: Dobrý den. Právě jsem pročítal (i když zatím ne nijak do hloubky) zprávy o odstoupení američanů od úmyslu postavit systém protiraketového deštníku se základnami v Čr a Polsku. Hlavním "tahákem" tohoto plánu bylo zajištění bezpečnosti proti případným útokům balistickými střelami ze zemí ovládaných nevyzpytatelnými režimy, včetně Iránu. Zároveň se ozval z Izraele Ehud Barak s tvrzením, že Irán podle něj nepředstavuje pro izrael akutní existenční hrozbu. Chtěl bych se zeptat jaký je Váš názor na obě události a co si myslíte o náhlém obratu v názorech na Irán ze strany obou výše uvedených zemí, resp. co je podle Vás zapříčinilo. Děkuji EB
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: V přípoadě Izraele to chápu jako povinný postoj k uklidnění emocí v ČR a Polsku. Irán je stle hrozbopu, i když se mu nedaří postupovat tak rychle jak by si představoval. Za rozhodnutím USA jsou podle mě i jiné aspekty - ekonomické, mezistátních vztahů atd. Věřím že i určitá nezkušenost adminitrtivy a důvěřivost, především vůči Rusku. 17.9.2009 16:52
OTÁZKA: Dobrý den, je Rusko pro nás hrozba? Neustále slyším od BIS že tu operují jejich agenti jak za studené války a Ruský ministr zahraničí při jednom rozhovoru řekl že patříme pořád do východního bloku. A ještě jedna otázka. Proč náš národ odmítal radar? Děkuji za odpovědi ... Kadem
Generál Jiří Šedivý ODPOVĚĎ: Rusko není vojenská hrozba, ale hrozba v podobě silného politického a ekonomckého vlivu. Což by mělo samozřejmě že své následky. Proč lidé odmítali radar - často nepochopení, neschopnost hlubší analýzi skutečných záměrů, politické zneužití a v ne poslední řadě i ony "operace" ruských zpravodajských orgánů. BIS si své závěry nevymyslela. 17.9.2009 16:55
zpět na osobnost