Antonov An-26. Ilustrační foto.

Antonov An-26. Ilustrační foto. | foto: Armáda ČR

Armáda upravila letouny An-26 na sanitky

  • 1
Česká armáda nechala upravit dva transportní letouny An-26 na takzvané létající sanitky. Letouny ve speciální zdravotnické verzi mají v zahraničních misích NATO sloužit pro přepravu zraněných.

"Od ledna jsou letouny připravené. V současnosti probíhá výcvik leteckého, technického a zdravotnického personálu," řekl pro natoaktual.cz velitel 24. základny vojenského dopravního letectva v pražských Kbelích Josef Bejdák.

Do turbovrtulových letounů technici zabudovali elektrické rozvody s napětím 230 voltů pro zdravotnické přístroje, namontovali úchyty pro kyslíkové lahve, agregáty a lehátka. "Vše se v letadlech přizpůsobovalo požadavkům zdravotníků," konstatoval Bejdák.

Pro případ vážně raněných pacientů bude mít posádka k dispozici přístroje pro udržování a monitorování základních životních funkcí, infuzní sety, zásoby kyslíku a dostatek obvazového materiálu a léků.

O raněné se bude na palubě starat 10 až 14 lékařů a zdravotních sester z armádní zdravotnické služby. Jak uvedl specializovaný armádní časopis A-report, v současnosti se pro práci v "létající sanitce" připravuje 26 lidí z armádní letecké záchranné služby v Plzni-Líních a z 6. a 7. polní nemocnice.

Všichni podle A-reportu musejí zvládnout i některá specifika související se samotným létáním včetně nouzového opuštění letounu An-26.

Letouny bude využívat NATO
K poskytnutí speciálního letounu se Česká republika zavázala Severoatlantické alianci. Společný projekt vzdušných sil a armádní zdravotnické služby s označením Force Goal 4243 ukládá připravit od počátku roku 2006 transportní letoun se zdravotnickou výbavou a leteckým i zdravotnickým personálem, který by bylo možné nasadit v zahraničních operacích NATO na dobu až šesti měsíců.

Z pěti letadel An-26, které armáda má, budou pro takové úkoly sloužit dva stroje. "Musíme mít stroj v záloze, pro případnou rotaci nebo nějaké nenadálé události," uvedl Bejdák.

Vzhledem ke krátkému doletu letounů An-26 nebude podle Bejdáka moci NATO tyto stroje využívat ke strategické přepravě raněných. Hlavním úkolem tak bude transport pacientů mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními v rámci oblasti, kde by vojáci aliance působili.

Letounům také zatím chybí systémy pasivní ochrany a proto je není možné vyslat do operací, kde se střílí a kde by mohl být stroj poškozen nebo sestřelen. "S dovybavením se počítá. Zatím můžeme létat jen tam, kde je, jak se říká, čistý vzduch," řekl Bejdák.

 ANTONOV An-26

Dolet (s maximální zásobou paliva): 2550 km 
Dolet (s maximálním nákladem): 1100 km 
Maximální rychlost: 540 km/h 
Cestovní rychlost: 440 km/h 
Praktický dostup: 7500 m 
Maximální stoupavost: 450 m/min
Maximální vzletová hmotnost: 25000 kg
Normální vzletová hmotnost: 24000 kg
 Hmotnost prázdného letounu: 15400 kg
Užitečné zatížení: 6000 kg
Maximální počet přepravovaných osob: 40
Rozpětí křídel: 29,20 m
Délka: 23,80 m
Výška: 8,575 m
Osádka: 5 lidí
ZDROJ: www.army.cz

, natoaktual.cz

Video