"Od ledna jsou letouny připravené. V současnosti probíhá výcvik leteckého, technického a zdravotnického personálu," řekl pro natoaktual.cz velitel 24. základny vojenského dopravního letectva v pražských Kbelích Josef Bejdák.
Do turbovrtulových letounů technici zabudovali elektrické rozvody s napětím 230 voltů pro zdravotnické přístroje, namontovali úchyty pro kyslíkové lahve, agregáty a lehátka. "Vše se v letadlech přizpůsobovalo požadavkům zdravotníků," konstatoval Bejdák.
Pro případ vážně raněných pacientů bude mít posádka k dispozici přístroje pro udržování a monitorování základních životních funkcí, infuzní sety, zásoby kyslíku a dostatek obvazového materiálu a léků.
O raněné se bude na palubě starat 10 až 14 lékařů a zdravotních sester z armádní zdravotnické služby. Jak uvedl specializovaný armádní časopis A-report, v současnosti se pro práci v "létající sanitce" připravuje 26 lidí z armádní letecké záchranné služby v Plzni-Líních a z 6. a 7. polní nemocnice.
Všichni podle A-reportu musejí zvládnout i některá specifika související se samotným létáním včetně nouzového opuštění letounu An-26.
Letouny bude využívat NATO
K poskytnutí speciálního letounu se Česká republika zavázala Severoatlantické alianci. Společný projekt vzdušných sil a armádní zdravotnické služby s označením Force Goal 4243 ukládá připravit od počátku roku 2006 transportní letoun se zdravotnickou výbavou a leteckým i zdravotnickým personálem, který by bylo možné nasadit v zahraničních operacích NATO na dobu až šesti měsíců.
Z pěti letadel An-26, které armáda má, budou pro takové úkoly sloužit dva stroje. "Musíme mít stroj v záloze, pro případnou rotaci nebo nějaké nenadálé události," uvedl Bejdák.
Vzhledem ke krátkému doletu letounů An-26 nebude podle Bejdáka moci NATO tyto stroje využívat ke strategické přepravě raněných. Hlavním úkolem tak bude transport pacientů mezi jednotlivými zdravotnickými zařízeními v rámci oblasti, kde by vojáci aliance působili.
Letounům také zatím chybí systémy pasivní ochrany a proto je není možné vyslat do operací, kde se střílí a kde by mohl být stroj poškozen nebo sestřelen. "S dovybavením se počítá. Zatím můžeme létat jen tam, kde je, jak se říká, čistý vzduch," řekl Bejdák.
ANTONOV An-26 |
Dolet (s maximální zásobou paliva): 2550 km |