Na palubě letounu L-410 Turbolet sedí deset vystresovaných výsadkářů. Nervózní jsou i proto, že při testech nové výstroje se potýkají s problémy. Šňůry padáků se zachycují o trčící pouzdra. Potíže dělá i vak mezi nohama, v němž se přenáší výstroj i zbraně. Vojáci se kvůli němu po výskoku z letounu ocitají v prudkých rotacích.
Testy padáků přesto nikdo nezastavil, takže jsou výsadkáři 18. ledna 2009 opět ve vzduchu a na povel opouštějí palubu letounu. Osm z nich má znovu vážné problémy. Devětadvacetiletý Lukáš Syruček je nedokáže vyřešit. Hlavní padák se mu neotevřel a selhal i ten záložní, protože mu ho v turbulenci překryl už zmíněný vak. Syruček zahynul. Jako nezkušený výsadkář přitom neměl u obtížných testů co dělat.
Smrtvýsadkářů Syručka a Lenbergera Jako začínající výsadkáři absolvovali extrémně složité seskoky, které jsou obtížné i pro velmi zkušené instruktory. Odborníci se shodují i v tom, že jejich zbytečná smrt odhalila vážné systémové chyby v přípravě armádních výsadkářů. Padáky nespadají do kategorie "letecká technika" (jako je tomu ve vyspělých zemích NATO), takže se běžně kombinují s nevhodnou výstrojí. Vlastnosti padáků OVP-80, určených pro seskoky ze středních a velkých výšek, jsou srovnávány se západními T-10, s nimiž se skáče z malých výšek a které se otevírají ihned po opuštění letounu. Tohle OVP-80 neumějí, přesto se s nimi skákalo ze 300 metrů. |
Jen šťastnou náhodou se nezabilo sedm dalších vojáků. Na smrti Syručka se podepsala celá série nepovolených manipulací s novou výstrojí. Ministr obrany Alexandr Vondra, jehož MF DNES na přehmaty ve výcviku minulý týden upozornila, se seznámil s výsledky vyšetřování tragédie (dosud nebyly zveřejněny) a ihned vydal rozkaz k okamžitým změnám v armádních předpisech. "Pokud vím, byly obratem vykonány," ujišťuje Vondra.
Smrticí diletantské kombinace
"Mohlo zahynout osm chlapů," přiznává tehdejší velitel chrudimského výsadkového praporu Zdeněk Kolář. Vdově Aleně Syručkové to potvrdila i armádní komise: "Řekli mně, že také další kluci to měli málem spočítané. Nechápu, že testy nikdo nezastavil, když je provázely tak velké problémy."
Syručkova smrt odhalila celou sérii vážných přehmatů, z nichž každý zvlášť vážně ohrožoval výsadkářův život. Zde jsou jen některé z nich: armádní komisař zaměnil při testování vlastností vaku svévolně správný typ padáku za nevyzkoušený. Ve vaku nebyla potřebná zátěž, ale jen spací pytel. Po výskoku se z něj stala v podstatě plachta, která bránila otevření záložního padáku. Syruček se dostal do nekontrolovatelné rotace. Řídící seskoku z generálního štábu kromě toho ignoroval varování odborníků, že na nebezpečně trčící pouzdro odstřelovací pušky se může namotat stabilizační padáček, takže se hlavní padák neotevře – což se také Syručkovi stalo.
Fakt, že se osvědčené a pro vaky schválené padáky zaměnily svévolně za ty dosud nevyzkoušené, považují odborníci za vrchol amatérismu. "S takovým pohrdáním lidskými životy jsem se ještě nesetkal," říká špičkový konstruktér padáků František Ducháček. Jedna ze základních příčin tragédie spočívá podle něj i v tom, že vojsko nepovažuje padák za leteckou techniku. "Tuto speciální výstroj armáda degradovala na úroveň spodního prádla. Jen proto je možné, že řídící seskoku kombinují padáky s nepovolenou výstrojí. Podobné smrtící podvody by jim v civilu nikdy neprošly," srovnává Ducháček.
Expert: Neměli šanci
Jiný začátečník, Václav Lenberger, se zabil letos v lednu při nočních seskocích z pouhých tří set metrů. Půl roku předtím neskákal.
Na otázku, zda nejde o hazard s lidskými životy, odpovídá generální štáb standardně: předpisy to umožňují. Ani slovo o tom, že i den před Lenbergerovou smrtí muselo několik výsadkářů použít záložní padák, že příčiny selhání toho hlavního nikdo neanalyzoval a již tak stresované vojáky poslali znovu do vrtulníku. Experti se shodují, že v byrokratické armádní mašinerii nenašel nikdo odvahu vzít odpovědnost na sebe a nebezpečný výcvik zastavit.
Padák OVP-80 přitom není konstruován na seskoky z malých výšek. Než stabilizační padáček vytáhne hlavní padák, je výsadkář na 250 metrech. Než zjistí, že má závadu, je už ve 150. Záložní padák lze přitom použít do 100 metrů. Lenberger měl v úplné temnotě tři vteřiny na odstranění závady. "Neměl šanci," říká hlavní instruktor parašutismu v ČR Přemek Nosek. A totéž podle něj platí i pro Syručka.
Bývalý velitel chrudimského výsadkového praporu Kolář považuje za hlavního viníka smrtelných nehod Letecké opravny Malešice (LOM). "Jejich lidé nás podvedli. Zatajili výsledky problematických firemních zkoušek."
Ředitel LOM Jindřich Ploch se brání tím, že armáda v rozporu s doporučením firmy použila jiný typ padáku, než měla. "V ničem jsme nepodváděli," ubezpečuje.