"Antonov je na zemi a probíhá vykládka," potvrdila krátce po poledni Jindřiška Verešová z tiskové služby ministerstva obrany.
Vrtulníky přepravil velkokapacitní letoun do Pardubic, kde je ruští technici smontují. Stroje pak odletí k armádní inspekci do pražských Kbel, kde je převezmou specialisté.
Vojsko počítá s tím, že poslední tři stroje převezme a zařadí do výzbroje koncem února.
Vrtulníky, vyrobené v továrně v Ulan Ude na Dálném východě, Moskva dodala v rámci splácení svého dluhu vůči České republice. Stejným způsobem už Rusové dodali 16 víceúčelových transportních strojů Mi-171Š a sedm bitevních Mi-35.
Celkem tak bude mít armádní letectvo k dispozici 26 vrtulníků v hodnotě zhruba 184 milionů dolarů, tedy přes čtyři miliardy korun.
Po převzetí budou vrtulníky sloužit na 23. vrtulníkové základně v Přerově. Náčelník generálního štábu Pavel Štefka naznačil, že armáda bude stroje používat i pro zahraniční mise. Část starých Mi-24 a Mi-17 nabídne ministerstvo k prodeji.
Vojákům by za za tři roky mělo zůstat 48 ruských transportních a bitevních vrtulníků. V současné době jich mají zhruba šedesát, většinou ruských.
Původně chtěla armáda v rámci splácení ruského dluhu získat velkokapacitní transportní letadla Antonov An-70. Rusko však nabídlo jen tři Iljušiny Il-76 MF, které českému ministerstvu obrany nevyhovovaly.
Vrtulníky, které ruská společnost dodala, se budou ještě muset upravit tak, aby vyhovovaly standardům NATO. Dostanou například zařízení na rozpoznávaní přátelských a nepřátelských letounů a nové systémy pro komunikaci.