Tyto otázky si kladou nejen arabské ženy, ale i tamní sociologové. Blízký východ se totiž vedle Afriky a Asie stal hlavním odbytištěm kosmetických přípravků, jejichž hlavním úkolem je zesvětlit kůži.
"O bělejší kůži sní všechny ženy, zvláště ty ze Zálivu," tvrdí pro stanici Al-Arabíja sídlící v Dubaji jedna z moderátorek, kterou proslavily nápadné světlé vlasy. Podle ní (nejen) arabské reportérky olivovou pletí trpí. A dělají vše pro to, aby zbledly, i když to vždy veřejně nepřiznávají.
A tak zatímco bývají arabské pláže v letních měsících plné opalujících se cizinek, místní ženy se pečlivě schovávají před sluncem, dodává stanice Al-Arabíja.
Například dívky z venkovských oblastí Egypta, Maroka, Sýrie i Tuniska se týdny před svatbou balí do nepohodlných šatů, aby jejich kůže nabrala vysněnou barvu alabastru.
"Co je výjimečné, to je oceňované," říká pro agenturu AFP káhirský sociolog Hasan Ahmed. "A nejen v Egyptě, ale i v ostatních arabských zemích dominuje olivová pleť," dodává. Světlejší barva pleti podle arabských historiků podvědomě evokuje příslušnost k vyšší třídě, která skryta v honosných domech vládla vědami, písmem, a tak i celé společnosti.
I proto jsou zajímavé postřehy účastnic specializované internetové diskuse o bělicí kosmetice. "Je rasistická, ale přesto ji stále používám," píše jedna z uživatelek s humorem. "Zakažte bělicí kosmetiku, rasismus v lahvi," dodává další, rovněž s nadsázkou.
Mnohem seriózněji se k věci vyjádřila Habíba Hamídová, která webovou diskusi vede. Výrobci krémů podle ní "jitří ten druh rasismu, který staví bílou pleť nad tmavší. A navíc na tom vydělávají. Pokud samy produkty nelze zakázat, měly bychom zamezit alespoň reklamě na ně. Protože ty mají rasistický podtext," dodává pro AFP Habíba.
Má pravdu. "Reklamy na bledost jsou si podobné. Chceš být tanečnicí? Lékařkou? Namaž se naším krémem a dostaneš vysněný džob," píše stanice Al-Arabíja.
Proti bělicím výrobkům se už postavily i indické aktivistky. Brinda Karatová, šéfka národní ženské asociace, upozornila úřady na možnost, že reklamy na zmíněné produkty operují s předsudky. A "tupí ženskou důstojnost". Tím, že dávají do souvislosti barvu kůže a úspěch v práci či v osobním životě.
Proti bledé touze brojí rovněž lékaři. Zvláště dívky z nemajetných vrstev nahrazují průmyslově vyrobené přípravky domácími mastmi nejrůznějšího, obvykle bizarního složení. Často pleti nebezpečného. Problémy může vyvolat i prosté nadužívání továrního krému.
Zřejmě i proto server Womensenews.org zveřejnil radu indické vizážistky Sunity Guptové, podle které "tmavé ženě sluší nejvíc tmavá".