SPECIÁL:
Pád slovenského armádního letadla
"Z právního hlediska to zařízení na palubě být nemuselo," cituje Pravda.sk Ľudovíta Mikušku, který má na starosti modernizaci armádního letectva.
Zároveň ale dodal, že stroj byl vybaven "řadou dalších zařízení, která pilota informují o jeho aktuální poloze". Podle něj mohl pilot použít například meteorologický radar či výškoměr.
Mikuška připustil, že otázka zabudování zařízení do vojenských letadel se řešila už v roce 2004. "S vybavením letadel takovým zařízením se počítá, ale až v budoucnosti," vysvětlil. Vše podle něj závisí na financích - montáž do většiny vojenských strojů by podle něj přišla na 100 milionů slovenských korun.
Armádní činitel rovněž odmítl tvrzení, že by piloti měli nedostatečný výcvik.
Maďarský tisk: Za nehodu může pilot
Do vlastního vyšetřování nehody se pustily i maďarské úřady. Z prvních závěrů vyšetřovací komise vyplývá, že nehodu zřejmě způsobila chyba pilota, píše maďarský deník Népszabadság. Ten se odvolává na informace tamní nezávislé Organizace pro bezpečnost dopravy.
Pravděpodobnou příčinou tragédie se podle ní stal fakt, že si piloti při klesání ve tmě nevšimli 747 metrů vysokého kopce Borsó.
List dále cituje ředitele organizace László Mészárose, který tvrdí, že zjištění přesných detailů letu může trvat měsíce. "Dosud je jisté jen to, že stroj nevybočil z plánované trasy, ale letěl podstatně níže, než měl," řekl Mészáros novinám.
Antonov An-24 se zřítil 19. ledna na severu Maďarska. Na palubě bylo 43 lidí, kteří se vraceli z mírové mise KFOR. Přežil jediný voják. Kvůli tragédii vyhlásili slovenští politici státní smutek. Na svůj post rezignoval ministr obrany Juraj Liška. - více zde