iDNES.cz

Antonín Vítek o Discovery

Antonín Vítek u počítače
velikost textu:
vydáno 28.7.2005 14:00
V úterý odpoledne úspěšně odstartoval raketoplán Discovery. Je první kosmickou lodí, která se vrací do vesmíru od tragické havárie Columbie v únoru 2003.
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že byl dobrý nápad obnovit lety raketoplánů? Plíca
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Byla to nutnost, plynoucí ze závazků NASA a USA vůči ostatním spolupracujícím státům na výstavbě Mezinárodní vesmírné stanice. 28.7.2005 16:54
OTÁZKA: Dobrý den, jak dopadne současný let Discovery. Myslíte si, že se posádka vrátí v pořádku? Krásný den Cestovatel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Předpokládám, že není zatím důvodu obávat se, že nepřistanou v pořádku. Poškození dvou destiček tepelné ochrany, které zatím bylo zjištěno je nepatrné, nejde do hloubky. Takových poškození měl každý raketoplán po každém letu desítky a prošlo to bez jakýchkoli negativních následků. Poškození Columbie, které způsobilo osudnou havárii bylo jinde (náběžná hrana křídla, tam nejsou destičky, ale uhlík-uhlíkový laminát) a jiného druhu (hrana byla úplně proražena a byla v ní díra). 28.7.2005 16:55
OTÁZKA: Dobré poledne, při startu raketoplánu, používá motor i samotný raketoplán nebo jen pomocné motory? tesa
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ano, během startu běží všech pět motorů: Hlavní motory SSME (ty jsou tři, přímo na zádi raketoplánu), na kyslík a vodík, zapínají se v T -6,6 sekundy a v T +0 sekund se zapínají pomocné startovací motory SRB. Ty hoří jen 125 až 128 sekund (podle konkrétního letu), hlavní motory hoří celkem přibližně 8 a půl minut. Někdy se kolem 3. minuty letu zapínají na zhruba 100 sekund i pomocné manévrovací motory OMS. 28.7.2005 16:56
OTÁZKA: Díky za vaše zasvěcené a přesné informování. Bohužel, některé naše sdělovací prostředky opět ukázaly "úroveň" znalostí novinářů (TV Nova, Blesk). Tom
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: no comment, taky si to myslím 28.7.2005 16:57
OTÁZKA: DObrý den, je možné provádět opravy destiček přímo v kosmu ? Děkuji Zvedavec
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ano, je. Dokonce při tomto letu bude v průběhu první vycházky ve skafandrech do volného prostoru ověřována tato možnost. V nákladovém prostoru je umístěna schránka, ve které jsou vzorky různě poškozených dlaždic a ty budou astronauti zkušebně opravovat. Na Zemi se to nacvičovalo přes tři čtvrtě roku. 28.7.2005 16:58
OTÁZKA: Dobrý den, kdybyste měl tu možnost, letěl byste s tímto raketoplánem ? Řekněme za nějakou dobu s Atlantis ? Tazatel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Kdybych na tom nebyl zdravotně tak blbě (po 5 bypassech), tak ano 28.7.2005 16:59
OTÁZKA: Dobrý den, pane Vítku. Máte rád sluníčko, kytičky, zvířátka a přírodu vůbec? Udělal jste si letos na jaře čas a vyrazil do přírody v rozkvětu a rozpuku? Pociťujete na jaře zvýšenou potřebu něhy? Xavon
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ano, bydlím na venkově, v Brdských lesích, takže přírodu mám na dosah ruky. Teď v těchto dnech, jsem jinde v jednom kole, tak naposledy jsem si udělal 10 km okruh kolem bydliště vonícími lesy. Čtyři kočky mě obveselují. Naše jiřičky už vyvedely mladé a teď sedí na druhé snůšce... 28.7.2005 17:00
OTÁZKA: Jaké možnosti by měli astronauti při opravě izolace pláště raketoplánu, kdyby šlo o skutečně o vážné poškození? Jak dlouho by mohla tato posádka zůstat na ISS a jak by se doslali zpět? Díky Georgeeno
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: V podstatě, kdyby bylo poškození stejného druhu jako u Columbie, tak by to tím, co mají teď s sebou na palubě, opravit nešlo. Chybějící celá dalždička, nebo hodně nabouraná by zapěnit šla (je to něco jako zatmelovací pěna co se např. používá pro instalaci plastových oken).
Na ISS by mohla zůstat až 90 dnů. Musel by přiletět Atlantis, jen se třemi lidmi na palubě a vzít je dolů. To však zřejmě nehrozí, poškození během startu byla malá. 28.7.2005 17:02
OTÁZKA: Dobrý den, když je odloupnutí destiček zcela běžné, proč NASA další lety odložila ? Děkuji. marteen
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Odloupnutí dlaždiček nebylo příčinou pozastavení startů. Důvodem bylo to, že se odloupl VELKÝ kus pěnové izolace na odhazovací nádrži ET. Naštěstí nezasáhl vlastní raketoplán, proletěl neškodně mimo a s ničím se nesrazil. Ale technici se dušovali, že nedopadne po všech změnách, které se udělaly větší kus než 7 gramů, a tenhle má rozměry 36 až 80 x 30 až 40 cm a musí vážit několik kilogramů.
Starty jsou pozastaveny, dokud se nezjistí přičina, nevymyslí se co s tím, a to vymyšlené se neaplikuje na další odhazovací nádrž. 28.7.2005 17:03
OTÁZKA: Kdy tipujete, že člověk zase přistane na měsíci? Bude to podobnou lodí jako Apollo, anebo už něčím jiným? Akademik
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Čím to bude, to je ještě tak daleko, že konkrétní plány na to nejsou. Že postup bude podobný (výsadkový modul z oběžné dráhy Měsíce) je zřejmě nejefektivnější metoda.
Co se týče termínů, tak jako nejdřívější datum se uvádí 2017, můj názor je ne dříve než počátkem 20. let 21. stol. 28.7.2005 17:04
OTÁZKA: Co říkáte na bláboly, které vypouští novináři do světa. Myslíte si že záměrně lžou? Jiří
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Jsou dvě sorty novinářů: Ti, co ze všeho dělají zbytečnou senzaci (aby se noviny lépe prodávaly) a ti, co tomu nerozumí. Těch, co jsou odborníci, je jako šafránu. I v tak ronomované agentuře jako je AP je to jeden jediný, Marcia Dunnová. Když to tam píše někdo jiný, je to zase blábol. 28.7.2005 17:06
OTÁZKA: Které je Vaše oblíbené jídlo k pivu? Xavon
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Piva moc nepiju, ale když tak k něčemu dobře nezdravému, jako je např. vepřo-knedlo-zelo 28.7.2005 17:06
OTÁZKA: Dobrý den, kdy se očekává návrat Discovery zpátky na zem? Petra
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Nebude-li zdržení pro počasí (což se běžně stává), tak v něděli 7. srpna ve 13:28 našeho letního času, pokud bude přistávat na Floridě. Pokud by tam bylo špatné počasí a trvale špatná předpověď, tak by přistál v Kalifornii téhož dne ve 14:52.
Na ČT24 počítáme, že by byl přímý přenos. 28.7.2005 17:07
OTÁZKA: Dobrý den, je "na obzoru" nástupce raketoplánů nebo s nimi počítá i do budoucna? Láďa
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Už dva roky se pracuje na koncepci dopravního systému Constellation, jehož první součástí má být loď CEV (Crew Excursion Vehicle). Letos bude na základě předběžných studií zadána dvojice souběžných kontraktů, které mají vyvrcholit vyrobením a letem ověřovacího prototypu bez posádky v roce 2008. Pak bude na základě vyhodnocení výsledků zkušebních letů vybrán jeden finální dodavatel. Současné harmonogramy počítají s uvedením do rutinního provozu v roce 2014, administrátor (generální ředitel) NASA hodlá věc urychlit o dva roky, tedy provoz od r. 2012. Protože raketoplány mají jít do výslužby v r. 2010, znamená to, že Američané zase budou mít nejméně dvouroční mezeru v pilotovaných letech. 28.7.2005 17:10
OTÁZKA: Dobrý den, raketoplány se mají významnou mírou podílet na dostavbě ISS. Kolik dílů a jaké vlastně má raketoplán vyvést a proč je nezastupitelný? Spaceman
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Nezastupitelnost spočívá v tom, že naprostá většina dílů je konstruovaná pro dopravu raketoplány (rozměry a zejména jejich odolonost vůči namáhání během vzletu, která je u raketoplánu mnohem nižší, než u klasických nosných raket). Nepočítám-li právě probíhající let, tak pro dostavbu a dovybavení (protože je třeba dopravit nejen ty moduly samotné, ale také řadu vnitřního vybavení) by v optimálním případě bylo zapotřebí uskutečnit 27 startů, Griffin (administrátor NASA) to chce zredukovat na 22. 28.7.2005 17:11
OTÁZKA: Jakou budoucnost mají tyto raketoplány?Existuje,nebo je již vymyšlená náhrada za tyto stroje?Je možné,aby se do jednoho raketoplánu vešli obě posádky a bezpečně přistáli?Děkuji Faky
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Častečně zodpovězeno.
Do raketoplánu se nouzově vejde až 11 osob (včetně posádky). Na Atlantis by letěli nahoru 3, dolu 10. 28.7.2005 17:12
OTÁZKA: Dobrý den, proč myslíte že NASA stopla lety raketoplánů, když tvrdíte že odlouplé destičky, jsou běžnou závadou kterou měl každý raketoplán? Luboš
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Opovězeno, kvůli opětnému odpadávání izolace ALE Z ODHAZOVACÍ NÁDRŽE na vodík a kyslík, která (ta izolace) by mohla vážně poškodit raketoplán. 28.7.2005 17:13
OTÁZKA: Pekny den preji, mate prosim nejake odkazy na videozaznamy ze staru? Bohuzel je memohu najit, a nasatv vysila samozrejme porad pryc. Dekuji. SVJ
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Mrkněte se na diskuzi na www.kosmo.cz 28.7.2005 17:13
OTÁZKA: Ja si myslim, ze odloupnuty kousek desticky na spodni strane raketoplanu neznamena, zadne velke riziko. Co si myslite Vy? krTTek
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Také to nepovažuji za riziko, pokud je rozsah poškození takový, jak se z dosavadních prohlídek zdá. 28.7.2005 17:13
OTÁZKA: Dobry den, Myslite, ze pozastaveni letu raketoplanu po identifikaci odpadnute casti jako tesnici peny z hlavni nadrze, bude definitivni? JirkaM
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že NASA udělá vše možné pro to, aby pozastavení letů nebylo definitivní, ale aby se lety co nejdříve obnovily. Jim Oberg (to je americký publicista, který dřív dělal u NASA jako technik) se domnívá, že nejdéle do roka, ale i to by mělo nedozírné následky na dostavbu ISS. 28.7.2005 17:14
OTÁZKA: Proč nemůže, v případě krize, když by byl vypuštěn druhý záchranný raketoplán, ten první pristát bez posádky pomocí automatiky, ale byl by zničen v atmosféře? brook
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Americké raketoplány nejsou uzpůsobené pro automatické přistání bez posádky (na rozdíl od sovětského Buranu!!!). Navíc při pokusu u přistání by poškozený raketoplán, u kterého by hrozila po cestě havárie se zřícením trosek musel přelétat přes obydlené oblasti a to si nikdo nemůže troufnout. 28.7.2005 17:16
OTÁZKA: Jak to podle Vas vypada s dalsim pokracovanim ISS? Je pravda ze americane za par let "odstavi" raketoplany a nyni teprve vybiraji dodavatele noveho typu?. Vznikne bezpilotni mezidobi ci nikoli? Dale: Je pravda ze uz ted "skrtaji" americane nektere naplanovane lety raketoplanu v budoucich letech? a posledni:nevite jaky je stav s moznymi skrty na financovani projektu Voyager? Dekuji za odpovedi Petr
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Častečně odpovězeno dříve.
Voyager má v tomto finačním roce ještě peníze přidělené. V dalším FY (od října 2005) se o tom stále ještě jedná (pokud vím). 28.7.2005 17:19
OTÁZKA: Dobry den, o tom, ze lety do vesmiru nesou s sebou velka rizika neni pochyb. Jaka je uspesnost techto misi v porovnani s minulosti? Klesa pocet tragickych udalosti v zavislosti na jejich poctu? Huska
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Statistiku jsem nedělal, zkusím to dát jako diskusní téma na www.kosmo.cz, podívejte se tam řekněme v neděli. 28.7.2005 17:24
OTÁZKA: Dobrý den, v jakém časovém horizontu si myslíte, že je možné očekávat další start raketoplánu, pravděpodobně Atlantis, po oznámení o pozastavení letů do vyřešení problémů s odpadávající tepelnou ochranou z ET? děkuji Paldík
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Letos jsou jen dvě okna - v září, další v listopadu.
Zaří podle mne nepadá v úvahu, listopad je hodně problematický, navíc okno je jen dva dny, stejně tak v lednu. Možná duben 2006. 28.7.2005 17:25
OTÁZKA: Dobry den je pravda ze pri startu raketoplanu je zvuk tlumen vodou jinak by vsichni ochluchli? a jak je to slyset daleko? kaja
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Je to tak, rozprašuje se voda. I na stanovišti pro novináře (cca. 5 km) od rampy je hluk téměř nesnesitelný po dobu asi 15 sekund, než se raketoplán vysoko. 28.7.2005 17:25
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, co se děje s těmi pomocnými motory po oddělení od raketoplánu. Cleric
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Letí po balistické křivce do Atlantiku, otevřou se padáky a snesou se do moře, tam se automaticky nafouknou plováky a vyloví je dvě k tomu účelu speciálně postavené lodi (USS Liberty a USS Freedom) a dotáhnou je za sebou do Port Canavera. Později se rozebereou, opraví, znovu naplní pohonnými látkami (tuhé pohonné oáty) a znovu se použijí 28.7.2005 17:28
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je váš kvalifikovaný odhad na další vývoj americké kosmonautiky ? Zdá se, že raketoplány jako takové už téměř dosloužily. Tazatel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Zodpovězeno dříve 28.7.2005 17:28
OTÁZKA: Cesta lidské posádky na Mars byla odhadována, myslím, tak asi za dvacet let. Zdá se Vám to s přesností -10 +50 let, anebo je to odhad mnohem serioznější? Akademik
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Můj odhad je nejdříve za 30 let, Ta dolní hranice (20-10 = 10 let) je zcela nereálná. Těch 20 let je příliš optimistické. 28.7.2005 17:28
OTÁZKA: Jak je na tom sovětský/ruský projekt rakety Eněrgia, která vynášela raketoplán Buran. Byla projektována jako víceúčelová a mohla by případně vynášet na ISS těžké náklady. Honza
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Výrobní linka již prakticky neexistuje. Výroba by se sice dala v horizontu několik let rozběhnout, takže dle mého odhadu by bylo možné první novou Energii vypustit cca kolem r. 2010. Ale již vyrobené moduly by se těžko daly upravit pro vynášení tímto prostředkem (úprava by byla možná náročnější a dražší, než postavit moduly nové). 28.7.2005 17:29
OTÁZKA: Hezky den. Jak vydite budoucnost Hubblova kosmickeho teleskopu v souvislosti s "problemovym" startem raketoplanu. Jirka
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Velice špatně. Je myslím zcela odepsán. A to už to vypadalo nadějně s povolením opravářské mise k HST. 28.7.2005 17:29
OTÁZKA: Dobry den, takovy teoreticky dotaz. V tisku se pise, ze Atlantis je v soucasnosti zachrannou lodi pro Discovery. Ovsem pokud by mel Discovery stejny problem jako Columbia, je dost pravdepodobne, ze by toto mohlo nastat i u Atlantisu. To by potom NASA prisla o oba stroje najednou. Ales Rousek
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Samozřejmě a navíc by to bylo jako u vynálezu Járy Cimrmana: jen by se lidi hromadili nahoře a ne dole v dole. 28.7.2005 17:34
OTÁZKA: Kolik maji USA jeste raketoplanu? Jan Borecky
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Tři: Discovery, Atlantis a Endeavour (ten poslední je v generální opravě) 28.7.2005 17:34
OTÁZKA: Dobry den, dokaze raketoplan pristat bez posadky? Pokud vim tak posledni fazi pristani vzdy provadel clovek. Marty
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ne, přistání musí být pilotované 28.7.2005 17:34
OTÁZKA: Dobry den, zajímalo by mě, jestli kus odpladle izolace muze skomplikovat navrat discovery na zem Lukas
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ne nemůže, protože nic nepoškodil na vlastní Discovery a pocházel z ET, která plánovaně shořela v atmosféře. 28.7.2005 17:35
OTÁZKA: Proč byl (po)zastaven start dalších reketoplánů? Rado
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Zodpovězeno 28.7.2005 17:35
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že NASA bude pokračovat s využíváním raketoplánů nebo se bude spíše soustředit na vývoj nového kosmického plavidla? Jirka
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Musí pokračovat - dostavba ISS 28.7.2005 17:36
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si,za daného stavu vývoje techniky mají již armády nejvysp. zemi sveta pripraven rychlejsi a bezpecnejsi prostredek k vyletum do vesmiru.Pokud ano,co s nim dle Vaseho nazoru muzou dokazat? Predem diky za odpoved. fanda
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Myslím, že vojáci nic nemají. 28.7.2005 17:36
OTÁZKA: Dobrý den, jak bude podle vás vypadat další vývoj v konstrukci dopravních prostředků do vesmíru, přeci jen jsou raketoplány už trochu konstrukčně zastaralé. michl
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Budete se divit, ale koncepčně se Američané i Rusové vracejí při vývoji nových pilotovaných dopravních prostředků před raketoplán, Američané k Apollu, a Rusové vlastě budují na stejném principu jako Sojuzy. A Sojuzy, které teď udržují v chodu ISS, jsou koncepčně ještě o dvacet let starší než jsou americké raketoplány. 28.7.2005 17:37
OTÁZKA: Dobrý den, jak hodnotíte pravděpodobnost poruchy nebo nedejbože katastrofy při návratu ? Tazatel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Budu-li citovat Gerstenamaira z NASA, tak pravděpodobnost katastrofické havárie při jednom letu je teď odhadována 1:100 (tj. 1 %); před Challengerem to odhadovali 1 : 250, skutečnost po Coluimbia byla 1 : 56 28.7.2005 17:37
OTÁZKA: Dobrý den, je možné, aby 24 let staré vesmírné zařízení mohlo ještě fungovat spolehlivě? Radek
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Sojuzy, které létají od 60. let minulého století, létají dodnes a jsou velmi spolehlivé. Ale také měly 2 smrtelné havárie. Protože měly jen malé posádky (1 a 3), tak měli jen 4 mrtvé, američané 7 + 7 = 14 28.7.2005 17:38
OTÁZKA: Dobrý den! Koncem 70. tých let vyšel v časopise ABC článek popisující budoucí americký raketoplán v němž stálo, že .. "NASA překvapivě vybrala v soutěži projekt space shuttle" tuším od fy Rockwell Internacional. Nevíte náhodou o jaké jiné projekty, které nevyhrály se jednalo? Děkuji. Věslav Kiedroň
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Z paměti nikoliv, mám však doma materiály, podívejte se na moje stránky http:www.lib.cas.cz/www/space.40, tam je můj mail. 28.7.2005 17:39
OTÁZKA: Jak se divate na vybudovani mesicni zakladny, kdy by to mohlo tak byt. Je nejvetsi problem s radiaci ? Zda se mi, ze nejvic pokrok poskocil vzdy ve valce, coz je trochu smutne. Ondra
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Podle mého nejdříve začátkem 20. let 21. století, nejspíše kolem roku 2025. S tou válkou docela souhlasím, i s tím "bohužel". 28.7.2005 17:40
OTÁZKA: Zajímalo by mě, jak vlastně raketoplán přistává, má něaké pomocné rakety, když je hodně vysoko kde nestačí křídla (domnívám se, že konečná fáze přistání je jak pčřistání s letadlem?)? Díky Jirka
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ne, letí jen setrvačností, v nejřidších vrstvách atmosféry, ve výškách zhruba nad 80 km, se ještě používají k řízení orientace motorky RCS, pak už jen elevony a kormidle. Let probíhá setrvačností, jako kluzák. Přistát musí na první pokus, nejde letoun zvednou a "jít na okruh". 28.7.2005 17:41
OTÁZKA: Dobrý den, v tv jsem Vás slyšela říkat, že ta porucha je zcela obvyklá. Tak proč podle Vás to přerušení dalších letů? Děkuji Sarcula
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Už zodpovězeno 28.7.2005 17:42
OTÁZKA: Dobrý den, jak zavazne je podle Vas poskozeni tepelneho stitu Discovery a kde presne k nemu doslo? Ada
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Podívejte se na http://www.nasa.gov/returntoflight/multimedia/post_mmt_briefing_072705.html
tam je přesný diagram umístění těch dlaždiček s poškozenou glazurou. 28.7.2005 17:42
OTÁZKA: Časový plán činnosti raketoplánu zveřejněný na http://www.nasa.gov/returntoflight/crew/event_timeline.html je v čase Houstonu? Laďa
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ne, je to floridský letní čas, tj. přičtěte +6 hodin a dostanete náš letní. 28.7.2005 17:43
OTÁZKA: Je dalši porucha důkazem toho, že by se měli raketoplány nahradit jinými dopravními prostředky. Co přinese blízká budoucnost ? Fish
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ta náhrada novým je nutná, ale raketoplány ještě musí splnit to, co split mohou jen ony. Navíc náhrada bude až v roce 2012 ale spíš později 28.7.2005 17:43
OTÁZKA: Dobrý den. Kudy vede cesta co kosmu, dál? Rakety, výtahy, raketoplány? Tom
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Podle mne kombinace všeho toho možného. Výtahy zatím nemají technologii dost daleko. 28.7.2005 17:44
OTÁZKA: Dobry den, mam jednu osobni netechnickou otazku: z ktere strany loupete banany - od stopky, nebo od spicky? Diky za odpoved a preji prijemny den. Ghort
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Od stopky 28.7.2005 17:44
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že náraz ptáka do raketoplánu při jeho startu by mohl způsobit nějaké výraznější škody popř. znemožnit návrat raketoplánu na zem? Přijde mi divné, že by se vůbec mohl nějaký pták dostat do blízkosti raketoplánu (vysoké teploty v okolí a velký hluk), či dokonce do něj při startu narazit. Komar
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: První otázka: ne. Druhá: V okolí rampy hnízdí velké možtsví nejen ptáků, ale i aligátorů. A ten start jsou za měsíc, je nijak neplaší. 28.7.2005 17:44
OTÁZKA: Z jakeho duvodu se pri startu zapaluji taky motory na Discovery? Nebude prohorele palivo chybet napriklad pri sestupu? Jiri
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ty hlavní motory SSME stejně nemohou pracovat poté, co se odhodí nádrže ET. Co se týče těch motorů OMS, tak jsou zapojovány v případě, že náklad k ISS je mimořádně těžký (v tomto případě to nebylo třeba). Rozpočet paliva pro OMS je vždy takový, že je dostatečná rezerva, která se pak spotřebuje na zvýšení dráhy stanice ISS. 28.7.2005 17:46
OTÁZKA: Dobrý den,jaké má NASA připravené řešení, pokud by raketoplán (z jakýchkoliv důvodů) nebyl schopen dopravit astronauty bezpečně zpět na zemi? Zuzana
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Let dalšího záchranného raketoplánu - Atlantis 28.7.2005 17:46
OTÁZKA: Dobrý den. Je flotila současných raketoplánů schopna takových manévrů a dosahů (alespoň např. oblet měsíce), jako jsme to viděli v několika akčních filmech ? Nebo jsou konstruované jen (především ) k dopravě na oběžnou dráhu země a zpět ? Děkuji za odpověď. Pavel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Jsou konstruovány jen pro dopravu Země-nízká oběžná dráha (max. 650 km v závoslisti na sklonu)-Země 28.7.2005 17:47
OTÁZKA: Je pravdou, že místo jednoho letu do kosmu s lidma je možné vypravit několikanásobně víc letů bez lidské posádky. A že by to pro vědu mělo větší přínos. Pavel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Je a není to nákladnější, lety některých "klasických" nosných raket (např Titan 4-Centaur) jsou srovnatelně drahé jako jeden start raketoplánu. 28.7.2005 17:47
OTÁZKA: Myslíte, že je ještě nějaká šance na vtěsnání jednoho letu k opravě Hubbla nebo je toto již zcela vyloučeno? Tom
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: S ohledem na znovu jištěné odpadání pěny z nádrže, tak šance na let k HST je prakticky nulová 28.7.2005 17:48
OTÁZKA: Dobry den,jake byly provedeny upravy na raketoplánu Discovery ? Tusim ze projekt na obnovu letu do vesmiru stal miliardu dolaru.Podle mne je to spousta penez, napada mne spousta jinych veci jak tyto penize uzitecneji investovat.Treba do hladovejici Afriky apod.. Honza
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Líp by se dalo ušetřit na zbrojení, ale to taky nikdo nepřipustí. Ty peníze byly vynaloženy spiše na vypracování metod, jak zvýšit bezpečnost posádky řešením havarijních situací, než zlepošováním technických parametrů raketoplánu. To by bylo nákladnější, než vývoj nové generace kosmických dopravních prostředklů, na nichž se pracuje (viz jiné odpovědi).
Raketoplány musí odpracovat výstavbu ISS. Dát někomu finanční pomoc, není řešení. Je třeba je naučit, jak se o sebe postarat. To je trvalejší. Stojí to ale také peníze, ale hlavně ti musejí mít chuť změnit svůj styl života. A otázka korupce ve třetím světě (i u nás?) 28.7.2005 17:49
OTÁZKA: V jake kondici museji byt astronaute aby "prezili" let. Ptam se protoze letet mohl i Dennis Tito a tomu bylo 60. Je neco co na zdravotnim stavu nevadi a nebo naopak neco co za zadnych okolnosti nejde prekonat? Dik pekny den matt
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Glenn letěl ještě starší. V tom je právě výhoda raketoplánů, u kterých je přetížení až třikrát menší, než při letech klasickými raketami a balistickými kabinami (jako je např. Sojuz). 28.7.2005 17:50
OTÁZKA: Proc se po startu vzdy raketoplan otoci kabinou dolu, takze kosmonaute asi leti vzhuru nohama a raketoplan vzdy stoupa po mirne sikme draze? rakety vzdy zpocatku letaji kolmo co jsem si vsimnnul.dekuji pavel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ono je to tak, že i raketoplán nejprve stoupá skoro kolmo vzhůru, a pak se stáčí stále více do vodorovného směru. Z počátku letí kabinou dolů, protože antény jsou na horní straně trupu, aby měl spojení s přijímací stanicí na Merrit Island (to je blízko místa startu). Pak, kolem 3. minuty letu se obrací břichem k zemi, protože již komunikuje před družice TDRS. 28.7.2005 17:52
OTÁZKA: Dobrý den,ve Vašem článku o havárii Columbie jste napsal:"Roviny drah měly nejen jiný sklon, ale i jinou orientace v prostoru (exaktně řečeno, uzlové přímky svíraly úhel 168 v době startu). Vzhledem k různé výšce a různému sklonu se sice tento úhel postupně zmenšoval, ale pouze rychlostí 1,68 stupně za den. Trvalo by tedy přibližně 100 dní, než by se roviny "srovnaly" a žádný manévr by tomu nepomohl. Za tu dobu by nejen byla osádka dávno udušená, ale s největší pravděpodobností by již raketoplán samovolně vstoupil do atmosféry a stejně shořel." Co to jsou uzlové přímky,můžete prosím tento odstavec blíže vysvětlit? Děkuji Bubo
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Uzlové přímka je průsečnice roviny dráhy s rovinou zemského rovníku. 28.7.2005 17:53
OTÁZKA: Mohl byste v kostce říci, co vše je třeba udělat s raketoplánem, než je znovu připraven na další let? Je mi jasné, že pouze "doplnit palivo" nestačí, ale zase na druhou stranu zase se nemění vše. Díky. Mikásek
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Pomineme-li běžnou údržbu a vyzkoušení všech elektronických, optických a mechanických systémů, údržbu palivových baterií (pro výrobu el. proudu) je to výměna všech tří hlavních motorů SSME (ty staré jdou do generálky po každém letu). Často, ale ne vždy se vyměňují i manévrovací motory OMS. Demontáž bloků motorů RCS, jejich samostatná údržba mimo halu OPF (tam se dělá údržba samotného družicového stupně). Zpětná montáž modulů RCS do raketoplánu. Zpětná montáž palivových článků. Mezitím sestavování motorů SRB v budově VAB. Připojení nové odhazovací nádrže ET k sestaveným SRB. Uložení části nákladu do nákladového prostoru raketoplánu. Uzavření dveří nákladového prostoru, převoz raketoplánu z OFP do VAB. Vyzdvižení raketoplánu a otočení do vertikální polohy. Připojení raketoplánu k ET. Prozkoušení správnosti všech propojení raketoplán-ET. Převoz raketoplánu na rampu. Uložení nákladu, který musí být přeprovaván na rampu vertikálně do nákladového prostoru raketoplánu. Prověrka všeho. Pak zahájení odpočívání, během něhož se tankují nejprve pohonné látky pro OMS a RCS, Plnění kyslíkem a vodíkem pro palivové články. Plnění nádrže ET vodíkem a kyslíkem. A mezitím zkoušky, zkoušky, zkoušky. Pak konečně start. 28.7.2005 17:57
OTÁZKA: Nesledoval by jste raději spojení s ISS, které právě teď probíhá? Laďa
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ano, ale rád si taky povídám s lidmi tady. 28.7.2005 18:04
OTÁZKA: Přeji pěkný den, jaká je vlastně konstrukce inkriminovaného pláště, protože někdy se hovoří o odloupnutí pěny, jindy zase o destičkách. Děkuji. VS
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: To je právě to, že novináři a sdělovací prostředky všeobecně si to pletou.
Pěnová izolace je na povrchu nádrže ET, která obsahuje ve skutečnosti nádrže dvě, jedna na kapalný kyslík (ta horní část) a jedna na kapalný vodík. Na povrchu je vrstva izolace s pěnového polyuretanu plněného mletým korkem, to proto, aby se na nádrži netvořilo moc ledu.
Samotný raketoplán (to okřídlené letadlo) má tepelnou izolaci, která je ochrání před aerodynamickým ohřevem během sestupu atmosférou z oběžné dráhy na přistání. Třením se vzduch zahřívá až na skoro 2000 st. C, a hliníková konstrukce letadla by se roztočila. Proto je většina povrchu raketoplánu kryta těmi dlaždičkami. Části trupu nejméně vystavené žáru (v podstatě vršek nákladového prostoru) je kryta izolací z vysoce odolné polyamidové plsti (s vlastnostmi podponými teflonu). Naproti tomu nejvíce tepleně namáhané části jako je špička letounu a náběžná hrana křídla, jsou kryty prefabrikovanými díly vyrobenými z uhlík-uhíkového laminátu, kterého proti oxidaci vzdušným kyslíkem glazurou ze směsi karbidu křemníku a oxidu křemičitého (aby neshořely).
Takže ty dvě věci jsou někde úplně jinde a k jiným účelům. 28.7.2005 18:08
OTÁZKA: Dobrý den, jak je vůbec možné, aby se destička uvolnila? Jakých rozměrů je zmíněná destička? Z čeho je přesně vyrobena a čím je vlastně přichycena? Díky za odpovědi a přeji hezký den, Pierre Pierre
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Destičky jsou různých velikostí i různých tvarů, jsou dělané přesně na míru. Materiál je ultračistý křemen (Si02, 99,99 % čistota). Vyrobí se z něj velice jemné vlákno, z toho taková "skelná vata", z ní se vytvoří ve formě dlaždice patřičné veliosti a tvaru a v peci se to zapeče, takže vznikne velice porovitá "kostka". Ta se opatří galzurou, buď bílou, pro boky raketoplánu a vršek křídel, nebo čenou pro spodek trupu a spodek křídel (má to svůj význam, není to pro okrasu).
Na hlinikovém potahu trupu je nalepena plstělná (filcová) podložka s polyamidové plsti a na ni se lepí vlastní dlaždice speciálním vodovzdorným lepidlem na bázi oxopolymerů. Do štěrbin mezi dlaždicemi se ještě dávají ucpávky v křeměnné plsti. 28.7.2005 18:13
OTÁZKA: Zajímalo by mě jakou rychlost letu dosahuje raketoplán před vstupem na oběžnou dráhu a jaké přetížení působí na piloty ogi
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Během startu max, přetížení 3G, během sestupu z atmosféry 1,5g. Rychlost navedení na dráhu je přibližně 7,9 km/s (mění se případ od případu, ale jen nepatrně). 28.7.2005 18:14
OTÁZKA: pri cteni vasi odpovedi ohledne odloupnuti kusu plaste me napadlo.. jak se tohle simuluje? nemeli by idealne delat cvicne starty s pohou maketou raketoplanu s mnozstvim senzoru.. i kdyz zase co potom s tou maketou tam nahore :-) VaclavK
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ten "zkušební start" je prakticky nemožný z řady důvodů.
Testy byly především vibrační a ofukování v aerodynamickém tunelu. 28.7.2005 18:16
OTÁZKA: Dobrý den pane Vítku, myslíte si, že výstavby - dostavba ISS bez raketoplánů je možná? Proč se nevyužívá ve větší míře raketová ruská technika, která prokázala svoji kvalitu? Že se nevyužívá je to díky politickým tlučhubům? JiP
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ona na té ruské technice je teď závislá celá ISS, alespoň co se týče provozu. Ale pro dostavbu se nedá použít, myslím, že je to jasné z řady odpovědí předešlých. Uvědomte si, že koncepce ISS vznikala dlouho před tím, než v SSSR došlo ke změnám a skočila studená válka, takže všechny na západě vyvíjené moduly (evropské a japonské), byly koncipovány pro vynušení raketoplánem a to včetně tolerance vůči vibracím a přetížení, která jsou mnohem "jemnější" u raketopolánu než u běžných nosných raket. 28.7.2005 18:17
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda-li není život těchto raketoplánů za svým zenitem. Mám ten dojem,že technických problémů na těchto strojích nějak přibývá. Dále by mě zajímalo jak je daleko vývoj nového typu raketoplánu. Děkuji a přeji nadherrný den Zdeněk Straka
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Za zenitem už je, protože mají před sebou již jen pět a půl roku provozu (nestane-li se nic neočekávaného na obě strany). O Constellation a CEV jsem už tady psal. 28.7.2005 18:18
zpět na osobnost