Přestat hned komunikovat je šílené, zní z ANO. Kampaň vede i po volbách

  1:12aktualizováno  1:12
Stratégové hnutí ANO si chtějí udržet přízeň svých voličů permanentní kampaní. Proto strana Andreje Babiše jako jediná jezdí i po volbách do regionů a setkává se s voliči, vylepuje nové billboardy a intenzivně komunikuje na sociálních sítích. Chtějí tak své "značce" zařídit dobré jméno.

ANO ve svém tažení nepolevuje ani po volbách, chce objet voliče ve všech krajích. | foto: Jiří Salik Sláma, MAFRA

Jsou čtyři. A výrazně se zasloužili o to, že hnutí ANO před měsícem fakticky vyhrálo předčasné volby. Do Česka přinesli profesionální kampaň, která politickou stranu prodává podobně jako spotřební zboží.

Alexander Braun určoval základní strategii hnutí, šéf volební kampaně Petr Topinka zastřešoval vnější komunikaci, Marek Prchal má na starosti on-line komunikaci, zejména na sociálních sítích, a Anna Matušková se zabývala strategií a mediálními tréninky.

Teď klíčoví členové Babišova týmu vytvářejí něco, co v české politice nemá obdoby - vedou kampaň i po volbách. "Politická strana je značka. Pokud tady chce vydržet dlouho a má ambici být pro lidi stejně důležitá jako teď, tak se podle toho musí chovat," říká dlouholetý marketingový odborník Petr Topinka. Nyní, měsíc po volbách, radí Andreji Babišovi, jak řídit pokračující kampaň.

ANO jako jediná politická strana i po volbách jezdí do regionů na setkání s voliči, vylepuje nové billboardy, nepřestává intenzivně komunikovat na sociálních sítích. Tím udržuje své voliče stále ve varu. Je však třeba poznamenat, že má na takovou permanentní kampaň dostatek financí.

Stratégové: Značka ANO stojí peníze a musí se na ní pracovat

"Přestat komunikovat hned po volbách je šílená představa právě z toho pohledu, že hnutí ANO je majitelem značky, která stojí spoustu peněz. Proto se té komunikaci musíte věnovat nadále," vysvětluje Topinka.

Byl to právě on, kdo při debatě s kamarádem z reklamní branže Robertem Peňažkou vymyslel dnes už známý slogan "Ano, bude líp".

"Šli jsme zrovna z kina, z chilského filmu No," vzpomíná Topinka. Film vypráví o chilském referendu z konce 80. let. Proti tehdejšímu diktátorovi Pinochetovi se postavilo uskupení, jehož úspěšná kampaň byla výhradně pozitivně laděná. Ten příběh Topinku inspiroval.

"Řekli jsme si, že musíme vydržet být pozitivní, ať se děje, co se děje," nabízí Topinka jeden z klíčů úspěchu kampaně ANO, který se promítl nejen do hlavního sloganu, ale vlastně i do názvu hnutí.

Podle něj ostatní strany dělaly chybu v tom, že se stále obracely "k voličům". "My jsme to dělali úplně jinak. Komunikovali jsme s nimi - s lidmi. Tohle spousta českých politických stran dodnes nepochopila," tvrdí.

Chilský snímek, který Topinku tolik zaujal, ale zároveň otevřeně popisuje demokracii jako produkt utvářený reklamní agenturou, ukazuje, jak snadno může tato forma vlády fungovat na základě primitivních emočních vzorců, jejichž prostřednictvím se dá člověkem lehce manipulovat.

Kampaň využívá Babišovu "českoslovenštinu" i specifické hlášky

Součástí promyšleného politického marketingu hnutí ANO byla i snaha zvýraznit svébytnost lídra Andreje Babiše, který vlastní vydavatelství Mafra včetně portálu iDNES.cz. Právě jeho osobnost je pro reklamní mágy nevyčerpatelnou zásobárnou nápadů.

"Autenticita pana Babiše pro mě byla lákavá. On je velmi zajímavý produkt, značka, která se vyvíjí, je to živoucí organismus," popisuje Topinka, co ho přitahovalo na tom, "prodat" šéfa ANO voličům.

Tvůrci kampaně tak například trvali na tom, aby si zachoval svou specifickou řeč, jakousi českoslovenštinu. Její odlišnost ještě zvýraznili v duchu osvědčeného marketingového pravidla: ze své slabosti udělej přednost. V tomto umělém jazyce, který je však pro Babiše přirozený a typický, přenášejí jeho hlášky na sociální síti Twitter.

"Snažili jsme se ty jeho hlášky nějak zachytit. Tak jsme mu navrhli, že je budeme dávat na Twitter, což je vhodná sociální síť právě pro lidi-hláškaře," říká specialista hnutí ANO přes sociální sítě Marek Prchal. Babišův profil se i pro svou autenticitu stává velmi populární.

Autor:

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Chladnokrevně zastřelil čerpadlářku, aby mohl uloupit deset tisíc korun

Policie zveřejnila záznam z kamery v čerpací stanici na Mělnicku, na kterém...

Čerpadlářka Jana umyla dva stojany na pumpě Radius v Podhořanech na Mělnicku a vešla zpátky do benzinky za pult. Na...

Stát proti žumpám. Úřady budou rozdávat pokuty a přibude papírování

Válku kempů poznal na vlastní kůži i řidič fekálního vozu.

Od ledna začne platit novela vodního zákona, která má změnit ledabylé nakládání s odpadní vodou. Majitelé domů budou...

Demonstrace žlutých vest v Paříži i Bruselu. Policie zatkla stovky lidí

Demonstranti ve žlutých vestách se navzdory zákazu sešli na hlavní pařížské...

Ve Francii vypukly v sobotu další násilné protesty. Policie v centru Paříže nedaleko bulváru Champs-Élysées proti...

Nemocnici obsadila policie. Taxikář oznámil, že tam vezl vrahy čerpadlářky

Heliport ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Zásahová jednotka, policisté v civilu i běžné hlídky ve čtvrtek dopoledne prohledávali Fakultní nemocnici v Hradci...

Druhá světová válka a holokaust neexistují. Norsko reformuje školství

Vězni z pobočného tábora Ebensee (byl součástí Mauthausenu) po osvobození...

Norská konzervativní vláda chce v plánované školní reformě vynechat z osnov velkou část sociálních věd a historie,...

Další z rubriky

První lobbista i myš v sarkofágu. Čeští egyptologové seřadili své objevy

Čeští archeologové odkryli v egyptském Abúsíru vápencovou hrobku vysoce...

Je jich 140 a každý z nich přišel znovu na svět až po tisících letech. Jsou malé i velké, co se rozměrů týče, každý...

Místostarostka schválila studii, pak prodala pozemek dráž než ostatní

Na katastru obce Hrdějovice, ale poblíž Borku a Českých Budějovic by mohl v...

Společnost CTP Invest od roku 2015 nakupovala pozemky v Hrdějovicích u Budějovic pro výstavbu průmyslového parku. Obec...

Záhadná „miliardářka“ ze směnáren se údajně zastřelila. Partner tomu nevěří

Peníze (ilustrační foto)

Zuzana K. v uplynulých čtyřech letech protočila ve směnárnách dvanáct miliard korun. Podle jejího partnera pracovala...

Najdete na iDNES.cz