Bývalý premiér Stanislav Gross a jeho někdejší poradce Miroslav Forman

Bývalý premiér Stanislav Gross a jeho někdejší poradce Miroslav Forman | foto: koláž iDNES.cz

Návrat Grossova lobbisty. Pomáhá ANO a získal miliony od státních firem

  • 49
ANO vytáhlo z politického zapomnění někdejšího poradce Stanislava Grosse. Miroslav Forman a jeho agentura radí poslancům hnutí i na ministerstvu dopravy, které ANO spravuje, a zároveň dostává milionové zakázky od státu. Případ poodkrývá, jak to chodí v zákulisí politiky a lobbingu.

Potřebují-li poslanci hnutí ANO poradit, mohou se už nějakou dobu obrátit na PR agenturu EMC. Je to pro ně výhodné, agentura za svoje rady nic nechce. Agentuře se zároveň od nástupu ANO začalo dařit při získávání veřejných zakázek u státních firem v resortech, které politici hnutí spravují.

Jeden ze spolumajitelů agentury radí také přímo na ministerstvu dopravy. Jde o Miroslava Formana, muže, který se proslavil po boku Stanislava Grosse. Tehdy platil za jednoho z jeho nejdůležitějších poradců, přes něhož vedla cesta k premiérovi.

Profil: „Brána ke Grossovi“

Miroslav Forman

Už je to více než 25 let, co se Miroslav Forman (na snímku) jako poradce uchytil u tehdejšího ministra vnitra a pozdějšího premiéra Stanislava Grosse. Vybudoval si pověst lobbisty, přes něhož ke Grossovi vede cesta. O Formanově vlivu se mluvilo především v případech společností Sokolovská uhelná a Český Telecom. V roce 2004 vyšlo najevo, že obě tyto společnosti pomáhají sponzorovat jednu z Formanových velkých zálib, automobilové závody.

Teď se vrací a jeho agentura od roku 2014 získala zakázky už u šesti státních či městských firem, v nichž má rozhodující vliv ANO. Jsou to České dráhy, dále společnosti ČD Cargo a ČD-Telematika, Správa železniční dopravní cesty, Ředitelství silnic a dálnic a pražský dopravní podnik. U trojice z těchto šesti firem získala agentura dohromady zakázky za více než sedm milionů korun. Zbylé tři společnosti informace o odměnách zveřejnit odmítají.

Působení agentury, jež se netají, že lobbuje za zájmy klientů u poslanců, odkrývá, jak to v politice chodí – kontakty s politiky jdou často ruku v ruce s úspěchem při získávání zakázek.

Miroslav Forman na ministerstvu dopravy radí muži, který si v resortu postupně vybudoval srovnatelný vliv, jaký má ministr Dan Ťok. Náměstek ministra a jeden ze zakladatelů ANO v Olomouckém kraji Milan Feranec má blízko k Jaroslavu Faltýnkovi, pravé ruce šéfa hnutí Andreje Babiše. „Se svým angažmá na ministerstvu dopravy se nikde nechlubím, žádné vizitky ministerstva nemám,“ říká Forman a odmítá, že by jeho angažmá mělo něco společného s úspěchy EMC při získávání zakázek.

Kromě Formanova působení na ministerstvu zástupci agentury docházejí také za poslanci ANO. „Pan Forman se na poslaneckém klubu občas zastaví, když řešíme problematiku a zákony ministerstva dopravy,“ říká předseda klubu Jaroslav Faltýnek.

On i Forman tvrdí, že agentura poslancům hnutí neposkytuje nijak výraznou pomoc, a tak od ANO ani nedostává nic zaplaceno. „Hnutí stejně jako poslanecký klub nemá se společností EMC žádnou smlouvu,“ zdůrazňuje Faltýnek.

Představitelé EMC za poslanci ANO pravidelně dochází

Z rozhovorů s poslanci ANO vyplynulo, že za nimi nedochází jen Forman, ale i jiní představitelé agentury včetně dalšího spolumajitele, Pavla Kočiše. Jeden z poslanců ANO popsal, jak mu zástupci agentury pomohli s přípravou interpelace, která se týkala jiného tématu než dopravy.

Kočiš tvrdí, že je to běžná součást jeho práce pro klienty, která se neomezuje pouze na poslance ANO. Když však MF DNES oslovila poslance z TOP 09, ODS a ČSSD, odmítli, že by k nim lidé z agentury docházeli.

„Jestli pomáhají jednotlivým poslancům, je to jejich věc,“ reagoval na to Faltýnek. Sám však jakoukoliv souvislost mezi kontakty agentury s hnutím ANO a státními zakázkami odmítá. Stejně jako Forman, který dodává, že kontrakty u dvou ze šesti zmiňovaných firem získala agentura sice v době, kdy už resort ovládalo ANO, ale on sám ještě na ministerstvu nepůsobil.

David Ondráčka, ředitel protikorupční organizace Transparency International, je při hodnocení situace o dost dramatičtější. „Pokud PR agentura bezplatně radí zástupcům ANO a získává zakázky státních a městských firem, je to klasické využívání politického vlivu pro získávání byznysu,“ míní.

Faltýnek to zařídí

Miroslava Formana a agenturu EMC vedení hnutí doporučil poslanec a ministr financí Ivan Pilný jako řešení problémů s mediální komunikací. S Formanem se znali z doby, kdy Pilný šéfoval českému Microsoftu. V hnutí ANO mu pak domluvil schůzku s Jaroslavem Faltýnkem.

Ta dopadla dobře, agentura EMC začala pomáhat poslaneckému klubu a zároveň na ministerstvu dopravy. S náměstkem Milanem Ferancem, kterému zde Forman radí, pojí Jaroslava Faltýnka společná minulost z firmy Agrofert či zakládání olomoucké pobočky hnutí ANO.

U Ferance si Forman podle každoročně zveřejňované zprávy vydělal od poloviny roku 2015 do konce minulého roku přes 160 tisíc korun. Mnohem lépe si však jeho agentura vede ve zmíněných státních firmách. Dostala zakázky i od dvou společností, v jejichž vedení působí přímo Feranec.

Smlouva mezi agenturou a polostátní ČD-Telematika je dohledatelná v registru smluv a svou spolupráci s agenturou jsou ochotny přiznat také České dráhy. Žádná z těchto dvou firem ani další státní společnost ČD Cargo už však s odvoláním na obchodní tajemství nechce prozradit, kolik agentuře platí. České dráhy dle dvou na sobě nezávislých zdrojů agentuře ročně vyplácejí odměnu blížící se dvěma milionům korun.

Podezřele mnoho zakázek

Zakázku na „komunikaci převodu nádraží“ v hodnotě 200 tisíc korun letos agentuře EMC zadala také Správa železniční dopravní cesty. I v její správní radě působí Feranec.

Pod ministerstvo dopravy patří i Ředitelství silnic a dálnic, jež si loni u agentury objednalo návrh komunikační strategie při stavbě pražského okruhu za 1,8 milionu korun.

Všechny zmíněné firmy odmítají, že by jejich zakázky pro agenturu nějak souvisely s jejími kontakty na hnutí ANO. „Jakoukoliv souvislost vylučujeme,“ říká Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

Zatím poslední zakázku získala agentura z pražského dopravního podniku, jehož šéf Martin Gillar před týdnem s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) navštívil karlovarský festival. Od letošního dubna bude agentura další tři roky dostávat každý měsíc 145 tisíc korun.

V dopravním podniku je to již několikátá firma, jež se tu stará o mediální obraz. Agentura EMC se přidá například k firmě Bison & Rose, jejímž spolumajitelem je Miloš Růžička, poradce ministra vnitra Milana Chovance z ČSSD. Jejich smlouva na 94 tisíc měsíčně však byla uzavřena dávno předtím, než Růžička k Chovancovi nastoupil. „Není nic neobvyklého, že jedna společnost spolupracuje s více agenturami,“ říká mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video