Všechny sochy Anny Chromy jsou plné symbolů. Osm ze soch vystavených na Ovocném trhu - Don Giovanni, Donna Anna, Donna Elvíra, Don Ottavio, Leporello, Masetto, Zerlina a Komtur - jsou z Mozartovy opery Don Giovanni, která měla svoji světovou premiéru 29. října právě v Nosticově, dnes Stavovském divadle na Ovocném trhu.
Chromy vidí Zerlinu, Dona Ottavia i Donnu Annu téměř jako akty, některým figurám nasadila zvířecí hlavy.
"Podrobně jsem Dona Giovanniho studovala. Zjistila jsem, že inspirací pro tuto operu byla bajka. Z původně zvířecích postav se staly lidské charaktery a já jsem je znovu metamorfózovalado jejich zvířecí podoby, " říká sochařka.
Zároveň dodává, že hlavy lva, koně či kohoutí tělo na původní bajku neodkazuje. "Don Giovanni má třeba koňskou hlavu, protože kůň je symbolem síly a erotiky. Giovanni je nabitý erotikou, " míní Chromy. Skryté významy naznačují i draperie, které povlávají okolo takřka nahých bronzových těl.
Jedině socha komtura, neboli piety má pouze oděv - mnišskou kápi, za kterou se skrývá prázdný prostor.
"Věci, které po sobě zanecháváme, například lásku či tvůrčí schopnosti nejsou materiální, ale přesto zůstávají. Toto vyjadřuje prázdný oděv komtura. Materiálno je pryč ," popisuje sochařka dílo.
Zbylé sochy hudebníků jsou personifikací řek, které podle Chromy hrají tu nejkrásnější hudbu vůbec. Vltavu ztvárnila jako matku s dítětem. "Vltava je matka všech řek," míní sochařka, jež se narodila v Českém Krulmově. V jižních Čechcách strávila pouhých pět let, rodina z politických důvodů emigrovala do Rakouska.
Malířství studovala v Linzi a v Paříži, kde se seznámila se Salvadorem Dalím. "Dalí pořádal výstavu, na kterou mě pozval. Řekla jsem mu: Mistře, tvrdíte, že všechny ženy jsou bez fantazie. Podívejte se na můj obraz. Dalí si ho prohlédl a opáčil: Soudě podle tohoto obrazu, vy žena nejste. Od něj to byl ohromný kompliment,"směje se Anna Chromy.
U Dalího se i učila a dodnes maluje v duchu surrealismu.
Sochám se věnuje osm let, "Začala jsem se sochařinou po těžké nehodě. Šest let jsem nemohla chodita cítila jsme se bídně. Vzpomněla jsme si na slova jednoho svého profesora, který říkal, že všechno vidím trojroznoměrně. První sochou byla Wildeova busta a měla úspěch. Sochám jsem už propadla,"dodala.
Bronzovou skulpturu Piety věnovala Chromy městu
Bronzová skulptura Piety od sochařky Anny Chromy by měla v Praze zůstat. Umělkyně se ji rozhodla věnovat prvnímu obvodu, pokud pro ni najde vhodné místo. V současné době je umístěna vedle vchodu do Stavovského divadla, kde by však neměla zůstat.
"To místo není šťastné, budeme hledat jiný prostor, ale u divadla socha rozhodně zůstane," uvedl starosta Jan Bürgermeister. Anna Chromy míní, že by se jí líbilo, kdyby Pieta stála na náměstíčku přímo před vchodem do divadla.
Manažer Anny Chromy Wolfgang Stein řekl, že by umělkyně byla ráda, kdyby se v Praze našli sponzoři pro umístění další sochy. "Na Královské cestě je zákoutí, které by k tomuto účelu vyhovovalo," uvedl.
Podle místostarosty Vladimíra Vihana má jít o fontánu a v úvahu připadá prostor na rohu Karlovy a Seminářské ulice.
Sochařka a malířka Anna Chromy pózuje u jedné z patnácti bronzových soch, které oživují pražský Ovocný trh. Výstava Sound of Bronze potrvá až do 29. října. (29. srpna 2000) |
Celkový pohled na výstavu světoznámé surrealistické sochařky Anny Chromy na pražském Ovocném trhu. Všechny sochy jsou ztělesněním hudebních motivů. (29. srpna 2000) |
Instalace jedné ze patnácti soch, které si od úterka 29. srpna všichni zájemci mohou prohlédnout na pražském Ovocném trhu. (29. srpna 2000) |
Bronzové sochy na Ovocném trhu z dílny Anny Chromy seznámí pražany s tvorbou této sochařky a malířky, jejíž sochu vlastní i monacký kníže Rainier III. |