Redakce iDNES.cz se ptala: Co si myslíte o tom, že jako řidič nemáte kontrolu nad tím, kolik trestných bodů za přestupky máte? A jakou změnu navrhujete?
Milan Šimonovský (KDÚ-ČSL), bývalý ministr dopravy, prosadil nový silniční zákon
Ano, slyšel jsem o případu, kdy někdo přijde projednat jeden přestupek a čeká na něj stoh papírů a v podstatě přijde o řidičák. Pokud se to skutečně děje, tak se mi to zdá absurdní. Je to proti smyslu silničního zákona. Na řidiče mělo preventivně působit i to, že věděli, o kolik bodů přišli, a proto by jezdili opatrněji.
Při řešení dopravních přestupků je využíváno správní řízení. Není to problém silničního zákona, ale ministerstva vnitra, jak dlouhé mají být lhůty pro projednání a jak mají být lidé informováni.
Jiří Krejčí, zaměstnanec magistrátu města Mladé Boleslavi (dopravní přestupky)
Souhlasím, mezi spácháním přestupku a okamžikem, kdy pošleme obsílku, je dlouhá doba. Právě teď předvolávám lidi na 23. července. Jde o řidiče, kteří se dopustili přestupku v dubnu. Když dotyčný přijde, vždycky se ale podíváme, jestli nemáme v evidenci ještě další přestupky. Pokud ano, vyřídíme vše najednou.
Problém je, že absolutně nestíháme. Lidé jsou také nezodpovědní, nereagují na obsílky, a my proto musíme jeden případ řešit mnohem déle, než je nutné. Já osobně řeším v této chvíli celkem 280 dopravních přestupků.
Zdeněk Bambas, ředitel dopravní policie
Není pravda, že řidič nemá kontrolu nad tím, kolik bodů "má na kontě". Řidič nemůže dostat žádné body bez pravomocné pokuty a nemůže dostat pravomocnou pokutu, aniž by o tom věděl.
Jediný problém je v tom, že na úřadě leží i fotky z radarů a úředníkům může trvat i několik měsíců, než je zpracují a pošlou obsílku. Úřady by tedy měly začít pracovat rychleji. Nevidím žádný důvod, proč by se to mělo někde válet půl roku.
Chcete vědět více?
V sobotních regionálních přílohách MF DNES najdete seznam úřadů a jejich otvírací doby, kde zjistíte, kolik máte bodů.
Pavel Kuchálik, mluvčí Autoklubu Bohemia Assistance
Dlouhá doba, než správní úřad pošle obsílku, není vůči řidičům fér. Například v Německu přijdou řidiči o body pouze jednou a pak už si díky této jedné zkušenosti dávají pozor. Tento efekt u nás chybí.
Recept? Pružnější státní správa.
František Schulmann, právník
Řidič má vědět, že se něčeho dopustil, a má být za to v přijatelné době postižen. Pokud spáchal přestupek a dozví se o tom až za rok, tak celý bodový systém ztrácí význam. Druhý problém je ten, že i "vyfaulovaný" řidič, který to však neví, může jezdit dál.
Pomohla by legislativní změna o zkrácené lhůtě, do kdy se přestupek musí s dotyčným projednat.