"Good morning, children," zdraví učitelka Jitka Dobešová děti. "Good morning, teacher," odpovídá jí skupinka pěti a šestiletých dětí.
Tak začíná výuka angličtiny v pražské Mateřské škole U Krtečka. Není to ale opravdová výuka, spíše hra s angličtinou.
Děti si zazpívají anglickou písničku, při níž pojmenovávají jednotlivé části těla, zahrají si hru na ovečky a vlka a také se naučí, jak se anglicky řekne papoušek či žába. Očividně je to baví. Když jim učitelka anglicky něco řekne, většina z nich rozumí a rychle zareaguje.
Školka U Krtečka nevyužívá žádnou agenturu, s angličtinou děti seznamuje učitelka, která ve školce pracuje a na výuku angličtiny pro děti předškolního věku má certifikát. Děti se scházejí dvakrát týdně a za kroužek angličtiny si rodiče musí připlatit.
"Pokud má ale dítě problémy s řečí, tak rodičům nedoporučujeme, aby ho na angličtinu přihlašovali," uvedla ředitelka školky Dagmar Vávrová Čermáková.
Stejného názoru jsou i odborníci. "Výuka cizího jazyka v předškolním věku je pro dítě vhodná jen v případě, že dítě nemá žádné logopedické problémy," potvrdila Václava Masáková z Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4.
Dalším důležitým kritériem podle ní je to, aby učení angličtiny bylo pro dítě hlavně zábavou, ne povinností.
Ve školkách chybí kvalifikovaní angličtináři
Pro výuku cizích jazyků v mateřských školách navíc mnohde nejsou vytvořeny potřebné podmínky.
Česká školní inspekce zjistila, že školky se hlavně potýkají s nedostatkem lektorů a kvalifikovaných učitelek. Stejně tak chybí ucelené metodické i didaktické materiály.
"Ministerstvo školství už vydalo metodickou příručku, učitelky mateřských škol měly možnost navštěvovat jazykové kurzy. Nad další podporou se zamýšlíme," potvrdil iDNES.cz Ondřej Gabriel z tiskového odboru ministerstva.
Školky nejčastěji nabízejí kroužky angličtiny
Loni Česká školní inspekce navštívila celkem 635 mateřských školek. Výuku cizího jazyka nabízela téměř polovina.
"Školky vycházely ze zájmu rodičů o výuku cizích jazyků, nejčastěji angličtiny. Tu nabízejí a organizují převážně formou vzdělávacích kroužků, které jsou nadstandardní a hradí je rodiče," upřesnil mluvčí inspekce Libor Vacek.
"Státní mateřské školy uplatňují dvě možnosti výuky angličtiny. Nejběžnější jsou kurzy," konstatoval Gabriel a dodal: "Druhou formou může být integrovaná výuka. To znamená, že výuku vede učitelka sama a že s angličtinou běžně pracuje během celého dne. Propojuje ji s různými činnostmi, aktivní zábavou a hrou."
Angličtinu by měla učit učitelka i rodilý mluvčí
Ministerstvo školství soudí, že nejlepší by však bylo, kdyby fungoval model propojující obě varianty.
"Integrovanou průběžnou výuku by zajišťovala učitelka mateřské školy a dokonalý jazykový vzor by poskytoval rodilý mluvčí, například v podobě pravidelných lekcí," vysvětlil Gabriel.
Takovou možnost nabízí od letošního školního roku pražská Mateřská škola Husníkova.
"Máme speciální třídu, ve které jsou jen děti, které se učí anglicky s učitelkou i rodilým mluvčím. S angličtinou tak přicházejí do kontaktu během celého dne, kdy si mají možnost vybrat, s kým budou komunikovat a jakým jazykem," upřesnila ředitelka Pavla Jirglová.
Angličtinu nabízí i brněnská Masarykova mateřská škola. Tam mají rodiče výhodu v tom, že děti mohou s angličtinou plynule pokračovat hned od první třídy na Masarykově základní škole.
Někteří rodiče se totiž potýkají s problémem, že angličtina je na základních školách povinná až od třetí třídy.
"O povinném zavedení výuky cizího jazyka od první třídy se v současné době neuvažuje," doplnil Gabriel z tiskového odboru ministerstva.