Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

ANALÝZA: Co může magistrát dopravákům splnit, aby nešli do stávky

  10:01aktualizováno  10:01
Odboráři z pražského Dopravního podniku předložili krizovému štábu magistrátu sedm požadavků. Pokud je splní, nebude důvod ke stávce. Výsledek se ukáže na dnešním jednání odborů s magistrátem. Jsou však vůbec požadavky odborů splnitelné?
Odpolední jednání rozhodne, zda pražští dopraváci půjdou do stávky, nebo ne. Ilustrační foto

Odpolední jednání rozhodne, zda pražští dopraváci půjdou do stávky, nebo ne. Ilustrační foto | foto: MF DNES


1. Primátor předloží plán dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009 včetně návrhu financování dopravního podniku v příštích letech tak, aby nebylo nutno čerpat kontokorent zvyšující náklady na financování provozu podniku.

SPLNITELNÉ
Radní města již včera doporučili zastupitelstvu, aby uvolnilo 900 milionů korun na pokrytí prokazatelných ztrát firmy za letošní rok. Město slíbilo, že pokud DP prokáže další ztráty způsobené nízkými dotacemi z města a doloží je i auditorská společnost Deloitte, která již "úřaduje" v účtech firmy, ztrátu dorovná. Ta podle manažerů podniku letos šplhá ke 2,5 miliardě korun.

Od roku 2010 se navíc počítá se změnou financování hromadné dopravy v Praze, což odboráři dlouho požadovali. Nyní to chodilo tak, že město uvolnilo na provoz podniku určitou částku - letos 7,1 miliardy korun - a organizátor hromadné dopravy, společnost Ropid, si objednala počet spojů, trasy a intervaly. Jenže objednávka byla vyšší, než mohla dotace pokrýt, a dostala tak městského dopravce do svízelné situace. Musel odjezdit to, co bylo objednáno, aby nebyl sankcionován a přitom se musel zadlužit, protože na provoz nedostal potřebné peníze.

Nyní už si bude město předem objednávat, kde a jak často chce, aby vozy MHD jezdily, a zaplatí fixní sazbu za ujetý kilometr, kterou si určí dopravce. Odjezdí se tedy to, co si město předem zaplatí.

2. DPP ukončí činnost společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a outsourcing, tedy vyvedení některých činností mimo podnik.
SPLNITELNÉ

Činnost společnosti BNV Consulting, kterou vyslal na půdu podniku před dvěma lety primátor Bém, aby hledala úspory, se nelíbí nejen obyčejným zaměstnancům, ale i manažerům. Její postupy jsou prý neprofesionální. "Vyhazují lidi na základě desetiminutových rozhovorů o tom, co v práci zrovna dělají," popsal jeden z manažerů podniku.

BNV doporučila firmě propustit stovky lidí a zároveň převést řadu svých provozů na soukromé firmy. Například úklid, správu vozidel metra, technologické zázemí metra. Výsledky auditů BNV Consulting jsou dále auditovány společností Deloitte. Nynější dohoda je taková, že si vedení firmy bude lépe činnost BNV hlídat a že bude případně vytvořena pracovní skupina za účasti odborníků z Fakulty dopravní ČVUT, která se stane dalším dozorčím orgánem.

3. DPP ukončí spolupráci s Radkem Novotným, ředitelem projektu transformace v DPP
SPLNITELNÉ
Ředitel transformace je zároveň jednatelem zmiňované společnosti BNV Consulting. Vedení firmy s ním příliš nekomunikuje a jak již bylo uvedeno výše, jeho osoba je pro podnik postradatelná. "Jeho dvouletá mise by u nás stejně skončila k 31. prosinci," řekl k tomu ředitel Martin Dvořák.

4. DPP ukončí všechny projekty směřující k outsourcingu, privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod DPP strategický a zásadní význam a
5. Zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu a jejich nové prověření, protože uvažovaná desetiprocentní úspora nákladů pro DPP je nereálná.
NESPLNITELNÉ

Outsourcing je zmiňovaný převod provozů na soukromé firmy. Dopravní podnik se chce zbavit všech doplňkových služeb a činností, které přímo nesouvisejí s provozem městské hromadné dopravy. Plán je takový, že si dopravce ponechá vozy a řidiče, aby mohl jezdit, a ostatní činnosti si bude objednávat od soukromníků. Například budou soukromí revizoři, soukromí opraváři tramvají apod.

Pod křídla soukromých firem má přijít vybavení a také pracovníci podniku. Včera měla rada hlavního města posvětit již sepsanou smlouvu mezi Dopravním podnikem a firmou Škoda Transportation, která má od začátku roku či možná ještě dříve převzít depa metra A a B.

Radní materiál odložili, ale počítá se s tím, že se dřív nebo později stejně schválí. Dopravce se tak sám nebude starat o vozy metra v depech, ale zaplatí Škodovce, která péči zajistí. Podnik tak má ušetřit za deset let přes 200 milionů korun.

Například zrovna outsourcing dep metra, který bude znamenat odchod 238 zaměstnanců podniku, je tak daleko, že jej lze jen velmi těžko zastavit. Většina provozu v Dopravním podniku už navíc byla outsourcována.

6. Ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DPP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím.
NESPLNITELNÉ

Město tlačí na dopravce, aby nadále snižoval náklady na svůj provoz. Primátor Bém dokonce navrhl, aby si manažeři firmy snížili platy o třetinu a ostatní pracovníci o 7 procent. Ředitel podniku Martin Dvořák ale snižování mezd pro řidiče, dělníky či úředníky odmítl s tím, že najde úspory jinde.

Těmi úsporami rozumí propuštění až 520 lidí zejména z opraven tramvají a autobusů. "Nebudeme opravny potřebovat. Modernizace tramvají budou ukončeny v lednu roku 2010, pak už do Prahy budou dodávány jen nové vozy u nichž je zasmluvněna i opravárenská činnost," řekl Dvořák. Do hlavního města míří obrovská dodávka 250 tramvají. To samé platí i u autobusů. Dopravce v následujících čtyřech letech nakoupí až 720 nových autobusů.

Odboráři navrhují, aby si podnik přesto zejména hostivařské opravny tramvají nechal a pečoval zde i o tramvaje z ostatních českých měst. Jenže manažeři si spočítali, že aby nebyl provoz ztrátový, potřebovali by sehnat zakázky ve výši 120 milionů korun ročně. To se ukázalo jako velmi nepravděpodobné. Propouštění se podniku tedy zřejmě skutečně nevyhne.

7. Nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy provozující MHD.
SPLNITELNÉ

Dopravní podnik musí splňovat dané standardy kvality - řeč je například o kvalitě vozů, daném procentu nízkopodlažních spojů, čistotě vozů i jejich stáří. Ale také o dostatečné kvalifikovanosti řidičů, jejich uniformách a podobně. Tyto standardy ale neplatí pro ostatní soukromé dopravce, kteří nyní jezdí zejména na příměstských autobusových linkách. Standardy přitom zvyšují náklady na provoz.

Město se už vyjádřilo v tom duchu, že tyto standardy zavede. Na jednu stranu zvýší cenu na ujetý kilometr pro soukromé dopravce, na druhou stranu se zlepší komfort pro cestující a také konkurenceschopnost Dopravního podniku.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Neznámý útočník střílel z vozu na projíždějící auto, žena nepřežila

V jihlavské Slavíčkově ulici se střílelo na projíždějící automobil. Útok...

Na okraji Jihlavy se v pátek odpoledne střílelo. Po ženě v autě z protijedoucího vozu několikrát vystřelil zatím...

Na Manhattanu explodovala trubková nálož, útočil Bangladéšan

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde je hlášena exploze (11. prosince...

Newyorská policie zasahuje na Manhattanu, kde vybuchla nálož. Lékaři ošetřili čtyři zraněné. Výbuch zranil i muže,...



VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

Nenecháme si vnucovat, kdo u nás bude pracovat nebo žít, řekl Babiš v Bruselu

Premiér Andrej Babiš vystoupil v Bruselu na tiskové konferenci na okraj summitu...

Premiér Andrej Babiš odmítá, aby se Česko pokoušelo přijetím několika uprchlíků přesvědčit Evropskou komisi ke stažení...

V USA se kolem MeToo šíří rozpaky, vánoční večírky poznamenal strach

Demonstrace na podporu kampaně MeToo před Trump Tower na Manhattanu (9....

Američané začínají zpytovat svědomí, zda se to s povykem kolem sexuálních skandálů nepřehání. Některé případy ukázaly,...



Další z rubriky

Politické spoty v čekárnách: I státní nemocnice platily za volební kampaň

Nové oddělení následné intenzivní péče a dlouhodobé intenzivní ošetřovatelské...

Firma Active Vision zařídila stranám před volbami spoty v čekárnách nemocnic. V letošních říjnových volbách vysílaly...

Kdo za Ondráčka? Šéfem komise pro dohled nad GIBS by mohl být Chovanec

Milan Chovanec (ČSSD)

Na post šéfa komise pro dohled nad Generální inspekcí bezpečnostních sborů se podle informací MF DNES rýsuje nový...

Pobodali mě v teplické nemocnici. Milan se poprvé svěřil, co se stalo

Agresivní pacient teplické nemocnice pobodal spolubydlící.

Psychicky narušený muž pobodal 11. listopadu v teplické nemocnici dva pacienty, s nimiž sdílel pokoj. Jednoho řízl do...



Najdete na iDNES.cz