Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zrušit nulovou toleranci alkoholu u cyklistů by byla chyba, shodli se experti

  19:24aktualizováno  19:24
Opilí cyklisté jsou už dnes jednou z nejrizikovějších skupin a mají na svědomí značné množství nehod. Zrušení nulové tolerance alkoholu za řídítky jízdních kol, kterou navrhují senátoři, by tak podle odborníků přineslo ještě více zraněných a obětí.

(ilustrační snímek) | foto: archiv MAFRA

Česká republika je dnes jedním z mála států, kde platí režim nulové tolerance k alkoholu u všech účastníků silničního provozu. Kromě Česka je tomu tak jen v dalších sedmi evropských zemích a to včetně Ruska a Ukrajiny.

Fotogalerie

„Může se zdát paradoxní, že je Česká republika jednou ze zemí s nejvyšší spotřebou alkoholu a zároveň, pokud jde o následky nehod zapříčiněných alkoholem při řízení, patří k lepšímu průměru. Je to ale právě tím, že máme  výjimečné privilegium, tedy že máme nulovou toleranci, která vytváří ve společnosti jednoznačnou psychologickou bariéru,“ říká Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu.

Senátoři chtějí větší toleranci alkoholu u cyklistů

Nulová tolerance by však už brzy nemusela platit pro všechny. Minulou středu totiž horní komora parlamentu podpořila nový senátorský návrh, díky kterému by již cyklisté nebyli pokutováni za jízdu pod mírným vlivem alkoholu. Nově by mohli mít v krvi až 0,5 promile, podobně jako v Německu. „Navrhovaný limit odpovídá skleničce vína nebo dvěma desetistupňovým pivům,“ uvedl za předkladatele senátor Jiří Vosecký (STAN).

Nehody pod vlivem alkoholu v Česku

V loňském roce se vinou požití alkoholu stalo v Česku 4 251 nehod, při kterých bylo usmrceno 48 osob, těžce zraněno 203 osob a lehce 1 750 osob. Celkem tyto nehody znamenaly celospolečenské ztráty ve výši 3,14 miliardy korun.

Zrušení nulové tolerance za řídítky by se mělo vztahovat na cyklostezky i silnice třetí třídy. „Restrikcí jsme nikdy nenaučili lidi, aby se chovali zodpovědně,“ dodal k tomu Vosecký. 

Podle odborníků odborníků z Centra dopravního výzkumu (CDV), Besipu i zahraničních bezpečnostních organizací, kteří se v pondělí sešli na semináři v Poslanecké sněmovně, by to však byla velká chyba. Už dnes jsou totiž cyklisté jednou z nejrizikovějších skupin a rozvolnění pravidel by podle expertů mohlo snadno vést k jejich ještě větší svéhlavosti.

„Patnáct procent všech nehod způsobených pod vlivem alkoholu mají na svědomí právě cyklisté,“ říká Tomáš Neřold pověřený vedením Besipu. Upřesňuje, že v loňském roce stálo požití alkoholu za 4 251 nehodami, tedy za 4,1 procenty z celkového počtu nehod. A opilí cyklisté z nich zavinili 638. 

Z pohledu kategorie viníka bylo nejvíce nehod pod vlivem alkoholu evidováno u...

Možná ještě důležitějším údajem je podle Neřolda skutečnost, že u cyklistů je alkohol obecně velmi častou příčinou nehody. „Jsou velmi rizikovou skupinou. Oproti řidičům motorových vozidel hraje u nehod, které cyklisté zavinili, alkohol roli sedmkrát častěji,“ vysvětluje Neřold. Výsledkem je tak varovná statistika, která ukazuje, že loni byla opilá více než čtvrtina všech cyklistů, kteří nehodu způsobili.

A nemluvíme jen o těch zpitých zcela pod obraz. Cyklisté, kteří měli v krvi do 0,5 promile alkoholu, tedy takoví, jimž by navrhovaná legislativa nově pití tolerovala, loni zavinili jedenáct procent ze všech nehod, jejichž viníkem byl opilý jezdec na kole, a dokonce dvacet procent z těch, během nichž někdo zemřel, nejčastěji sám cyklista. 

„Takže pro takovouhle rizikovou skupinu, která je už dnes problematická, budeme ještě rozvolňovat pravidla?“ ptá se ředitel CDV Jindřich Frič a připomíná, že cílem České republiky je dostat se do roku 2020 v oblasti bezpečnosti silničního provozu na úroveň srovnatelnou s průměrem Evropské unie. „Takovéto opatření k tomu určitě nepřispěje,“ dodává.

Návrh senátorů bude ještě projednávat dolní komora parlamentu, která předchozí podobnou novelu v roce 2015 zamítla. 

Tabulka uvádí počty nehod, usmrcených a těžce zraněných osob z pohledu...

Tabulka uvádí počty nehod, usmrcených a těžce zraněných osob z pohledu kategorie viníka pod vlivem alkoholu a/nebo návykových látek.

Znovu se uvažuje nad alkoholovými zámky

Seminář v Poslanecké sněmovně se však nezabýval jen cyklisty, ale také alkoholem na silnicích obecně. Mimo jiné také tím, jak by měl stát přistupovat k recidivistům. 

Odborníci proto probírali i možné zavedení takzvaných alkoholových zámků, tedy zařízení, které opilému řidiči znemožní nastartovat vozidlo a odjet. Česko by tak mohlo jít ve stopách například Finska, kde podobné opatření funguje jako alternativa k úplnému zákazu řízení. V úvahu připadá například u profesionálních řidičů, pro něž může být ztráta řidičského průkazu likvidační.

Souhlasíte s tím, aby cyklisté mohli mít na cyklostezkách a silnicích III. třídy až 0,5 promile alkoholu v krvi?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 4. června 2018. Anketa je uzavřena.

Ano 2819
Ne 1072

Zkušenosti ze zahraničí nicméně ukazují, že poté, co je alkoholový zámek z vozidla odstraněn, se řidiči často vracejí k zažitým zvykům a znovu sedají za volant opilí. Alkoholové zámky proto fungují jedině tehdy, pokud řidiči současně projdou rehabilitačním kurzem, v němž dostanou příležitost změnit své postoje a motivaci a nastaví si svoji vlastní strategii, jak se do budoucna jízdám pod vlivem alkoholu vyhnout“, vysvětluje psycholožka z CDV Veronika Kurečková.

O zavedení rehabilitačních programů pro řidiče, kterým je opakovaně odebrán řidičský průkaz se už v Česku hovoří několik let. Zatím jsou však stále ve fázi legislativních příprav. 

Další informace a statistiky týkající se alkoholu na Českých silnicích si je možné přečíst v aktuální studii Besipu (ve formátu .pdf).

Autor:



Hlavní zprávy

Nejčtenější

V italském Janově se zřítil dálniční most, zemřelo 35 lidí

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se zřítilo několik desítek...

Na frekventované dálnici v Janově na severu Itálie se v poledne zřítil asi 80metrový úsek mostu. Podle poslední bilance...

Konflikt na koupališti v Dubí se odehrál jinak, tvrdí noví svědkové

Koupaliště v Dubí na Teplicku v den incidentu. NEPOUZIVAT

Zcela jiným způsobem popisují incident na koupališti v Dubí svědci, které oslovil server Romea.cz. Podle nejen romských...



Najednou zmizela cesta. A byl jen pád, líčí český řidič tragédii v Janově

Vrak kamionu české přepravní společnosti Sped - it, který se v italském Janově...

„Najednou zničehonic zmizela cesta. A nebylo nic, jen pád. Myslel jsem, že zemřu. Jsem strašně šťastnej, že jsem to...

Žraloci v Egyptě útočí, cestovky mlčí. V moři je prostě živo, argumentují

Žralok tygří (Galeocerdo cuvier). Ilustrační foto

Cestovní agentury nedostatečně informují o žralocích u Egypta, tvrdí turista, který se sám na podzim roku 2017 s...

V Dubí to vře, muže na místním koupališti napadli „přespolní“

Opuchlá tvář, podlitina pod okem, sešité víčko a ústní koutek - tak vypadá po...

Původně malicherná rozmíška mezi dvěma dětmi na brouzdališti v Dubí spustila konflikt, jehož následky bude město řešit...



Další z rubriky

O křeslo v Senátu se uchází 236 kandidátů, největší konkurence je v Praze 8

Ilustrační snímek

O sedmadvacet senátorských křesel bude letos bojovat 236 kandidátů, kteří byli v pátek zaregistrováni k volbám do horní...

Na Slovensku ho z funkce sesadily davy v ulicích, teď Gašpar radí Hamáčkovi

Slovenský policejní prezident Tibor Gašpar

Bývalý slovenský policejní prezident Tibor Gašpar radí od začátku srpna ministrovi vnitra Janu Hamáčkovi v oblasti...

Praha bojuje proti smogu pitím piva, propagace projektu stála milion

Ilustrační snímek

Největším zdrojem znečištění ovzduší v Praze je automobilová doprava. Pražský magistrát se proti tomu rozhodl bojovat...



Najdete na iDNES.cz