Podle analýzy Institutu pro zdravotní ekonomiku (iHETA) a Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) zaplatí společnost za důsledky nadměrné konzumace alkoholu 57 miliard korun ročně.
„Největší náklady jsou dány ztrátou produktivity,“ přiblížil výzkumník Tomáš Mlčoch z iHETA. Ty jsou způsobené buď přímo nepřítomností v zaměstnání, nebo nižším výkonem. Další jsou pak náklady zdravotních pojišťoven, které výzkumníci vyčíslili na 13 miliard korun. Mlčoch se však domnívá, že reálné náklady způsobené konzumací alkoholu mohou být ještě vyšší.
Jako nejúčinnější opatření k omezení spotřeby alkoholu iHETA vyhodnotila zákaz či omezení reklamy. Ta má podle výzkumníků dopad především na mladistvé. „Když vidí své vzory, jak se opíjejí v televizi, chtějí být jako oni,“ dodal Mlčoch. Druhým nejúčinnějším opatřením je podle nich zdanění alkoholu. Kdyby se zvýšilo zdanění o deset procent, snížila by se podle Mlčocha konzumace o 4,4 procenta. Pomoci by však podle něj mohly i častější policejní kontroly řidičů.
Milion Čechů má problém s alkoholem, stojí za každou dvacátou smrtí |
V prevenci užívání alkoholu konkrétně u mladistvých jsou podle výzkumníka Národního ústavu duševního zdraví Ladislava Csémyho nejúčinnější lokální projekty, na nichž se podílí více aktérů - například když školy spolupracují s městem.
„Nejméně účinné jsou naopak programy zaměřené na mládež ve smyslu intervencí ve škole či během školní výuky,“ popsal. Nepříliš účinné je podle něj také prosté poskytování informací o škodlivosti alkoholu.
Zatímco spotřeba alkoholu u dospělých se podle Csémyho meziročně příliš nemění, u mladistvých výrazně klesla. Z části za to podle něj může nástup technologií, kdy mladiství stále častěji tráví čas například na sociálních sítích.
Zakázali byste reklamy na alkohol?
6. února 2018 |