O pomoc při zachování taktického letectva požádal albánský premiér Sali Berisha během návštěvy českého ministra obrany Karla Kühnla v Albánii. - více zde
"Jsme připraveni pomoci Albánii s řešením těchto otázek," řekl Kühnl po jednáních v albánské metropoli Tiraně.
Albánie nedávno ukončila provoz všech svých stíhaček. Ačkoliv chybí přesné údaje o počtu a typech letounů, které albánské vzdušné síly vlastní, na zemi už několik měsíců stojí zastaralé a doslova historické letouny MiG-17, MiG-19 a MiG-21.
Náklady na jejich provoz a údržbu totiž byly pro Albánii jako jednu z nejchudších evropských zemí příliš vysoké. V současné době proto používají albánské vzdušné síly pouze vrtulníky.
"Detailní informace jsou stále tajného charakteru. Nicméně víme, že Albánie vyřadila poslední letouny MiG-21 zhruba ve stejné době jako my, tedy když jsme zařadili do výzbroje nové gripeny," řekl zástupce náčelníka generálního štábu Emil Pupiš.
Albánie podle něj chce zachovat schopnosti svého taktického letectva a udržet ve formě i piloty, kteří nyní nemají na čem létat. Podle Pupiše připadá v úvahu několik možností včetně výcviku pilotů v Česku, o který mají Albánci vážný zájem.
Česko by piloty zřejmě zaučovalo na svých podzvukových bitevnících L-159, které by si v budoucnu mohla Albánie koupit, nebo pronajmout.
"Nijak nespecifikovali, jestli chtějí letouny koupit, nebo pronajmout, ale zájem mají. Dovedu si představit i výcvik pilotů a pozemního personálu, ale nemohu předvídat," konstatoval Pupiš s tím, že hlavní otázkou zůstává financování těchto aktivit.