Policie oznámila, že už má k dispozici klíčový znalecký posudek. Jeho obsah ale zatím nezveřejnila.
Podle informací MF DNES posudek znalce připouští, že Hlinkův superb se řítil rychlostí kolem 160 kilometrů za hodinu. - více zde
To potvrzuje i advokát obviněného šoféra avie Jaroslav Krůšek. "Nevylučuji, že Ivan Hlinka jel 160 kilometrů v hodině," tvrdí. Skutečnou rychlost podle něj už nikdo nezměří.
"Ivan Hlinka jel před nehodou rychlostí 101 až 111 kilometrů v hodině. Řidiči se viděli na vzdálenost sto čtrnáct metrů," říká ale advokát Polanský.
"Čili řidič avie pan Veleta mohl včas reagovat a zamezit nehodě. To je podle mne zásadní závěr," doplnil. Dodal, že posudek potvrdil jeho názor o tom, že avie nedala při odbočování přednost Hlinkovu superbu.
Posudek soudního znalce z oboru silniční dopravy o příčinách nehody si u vyšetřovatele prohlédl i advokát obviněného řidiče Františka Velety Jaroslav Krůšek. "Jednoznačný závěr, že Veleta všechno zavinil, nepřichází v úvahu. V okamžiku střetu jela avie 25 až 27 kilometrů v hodině," uvedl Krůšek.
Svůj názor zdůvodnil citátem z posudku soudního znalce Bohumila Málka. Jedná se o jednu z možností, jak šlo předejít tragické srážce: Řidič osobního auta mohl zabránit střetu, pokud by pokračoval v jízdě v levém jízdním pruhu a nevyjížděl vpravo. Jízdní koridor by se superbu uvolnil desetinu sekundy před minutím obou vozidel. Pokud by osobní auto snížilo rychlost, minutí by bylo bezpečnější - stojí v posudku.
Z posudku totiž vyplývá, že Ivan Hlinka jel na silnici u Karlových Varů směrem na Prahu v levém jízdním pruhu. Když se oba řidiči uviděli dvě vteřiny před srážkou, snažil se srážce s avií zabránit vyjetím na pravou polovinu vozovky.
Mezinárodní silnice má směrem na Prahu dva jízdní pruhy. Zpět vede jeden pruh. Dělítkem mezi nimi je nepřerušovaná bílá čára.
Superb jel v době srážky rychlostí 65 až 70 kilometrů v hodině. Advokát Krušek to vysvětluje tím, že Ivan Hlinka před srážkou intenzivně brzdil. Skutečnou rychlost Hlinkova superbu před tím, než se oba řidiči viděli, podle něj nikdo nezjistí.
"Rychlost avie vyplývá z tachografu. Superb ale takové zařízení nemá," vysvětlil Krůšek. Obhájce už nebude požadovat vypracování dalších znaleckých posudků.
Rekonstrukce havárie Ivana Hlinky. V opravené avii, která smetla Hlinkův vůz, sedí poprvé od nehody František Veleta, 12. ledna 2005. |