Česká republika patří podle analýzy LeasePlanu mezi evropské státy, které jsou nejméně připravené na nástup elektromobility. Naopak nejdále jsou v tomto ohledu v Nizozemsku, Norsku a ve Velké Británii
Index průzkumu EV Readiness Index, který pravidelně zveřejňuje společnost LeasePlan, je analýzou, která sleduje čtyři faktory: podíl elektromobilů (včetně plug-in hybridů) na trhu, vyspělost infrastruktury nabíjecích stanic, úroveň podpory elektromobility ze strany státu a zastoupení elektromobilů ve flotilách klientů společnosti.
LeasePlan je zakládajícím partnerem iniciativy The Climate Group EV100, globální platformy, jejímž cílem je urychlit zavádění elektromobility.
Všech 22 sledovaných zemí dosáhlo v letošním žebříčku lepšího skóre než před rokem. Česká republika si polepšila o dvě příčky, přesto skončila pátá od konce, tedy na 18. místě. V evropském srovnání zaostáváme v počtu nabíjecích stanic i v úrovni souvisejících daňových úlev. Výsledkem jsou velmi nízké prodeje elektrických vozidel. Podle statistik SDA dosáhl v roce 2019 jejich podíl na celkových registracích osobních automobilů 0,44 procenta. Navzdory tomu se však i u nás situace mění.
V České republice bylo na konci loňského třetího čtvrtletí podle průzkumu k dispozici 621 veřejných nabíječek, méně už jich bylo jenom v Rumunsku, na Slovensku a v Řecku. Situace v západních zemích je diametrálně odlišná. V Nizozemsku měli na konci loňského září 43 730 veřejných nabíjecích míst, v Norsku 12 337. V sousedním Rakousku, které je s Českou republikou srovnatelné co do rozlohy země i počtu obyvatel, jich bylo 4 172, tedy bezmála sedmkrát víc než u nás.
Ani stát a jeho organizace elektromobily příliš nevyužívají. Jednou z mála výjimek je nedávný nákup šesti elektromobilů pro potřeby ministerstva průmyslu a obchodu, které dodá společnost Hyundai Motor Czech. Jde o vozy Kona EV Future Efficiency 64 kWh. „Využívat se budou pro pracovní cesty v ČR,“ řekla iDNES.cz Štěpánka Filipová, tisková mluvčí ministerstva. Na další dotazy ohledně přesného využívání elektrických vozidel už nereagovala.
„V minulosti jsme v této oblasti vyhráli víc výběrových řízení,“ uvedl k tomu mluvčí Hyundai v ČR Jan Pohorský. „Státní správě i samosprávě jsme již v roce 2018 dodávali elektromobily například pro města Valašské Meziříčí a Uherské Hradiště. V roce 2019 jsme vyhráli výběrové řízení na 140 elektromobilů pro ministerstvo vnitra a zároveň jsme uzavřeli smlouvu na dodání dalších osmnácti elektromobilů pro ministerstvo financí.“
Co také vyplývá z průzkumu:
- V roce 2019 mělo v celé Evropě 5,7 procenta všech nově registrovaných vozidel elektrický pohon. Počet registrací elektrických vozidel (včetně plug-in hybridů) se loni meziročně zvýšil v průměru o 60 procent. Zeměmi s největším nárůstem jsou Lucembursko (+154 procent), Irsko (+127 procent) a Nizozemsko (+120 procent).
- Během posledního roku narostl v Evropě počet veřejných nabíjecích stanic o 73 procent. Ve všech sledovaných zemích už v součtu existuje přes čtyři tisíce míst s rychlým nabíjením.
- V průměru jsou řidiči elektrických vozidel zdaněni na úrovni 60 procent v porovnání s uživateli konvenčních vozidel, u nás je to podle průzkumu 80 procent. V Rakousku, Řecku, Irsku a ve Velké Británii jsou řidiči elektrických vozů dokonce od daní úplně osvobozeni. Naopak v Rumunsku a na Slovensku platí řidiči elektrických vozidel vyšší daně než ti, kdo jezdí auty na fosilní paliva.
Elektromobilita byla tématem pořadu Rozstřel (září 2019):
13. září 2019 |
Rozstřel
Sledovat další díly na iDNES.tv