„Neonacistům se příliš dlouho dařilo legálně šířit svou ideologii a rasismus. Jak? Pomocí zkratek a kódovaných vzkazů natištěných na hrncích, tričkách, mikinách,“ uvádí iniciativa Práva proti pravici. Podle ní je zboží součástí vzkvétajícího online průmyslu, jenž pomáhá posilovat pokladnu i identitu krajněpravicové scény a dodává odvahu jejím členům.
Zkratka „HTLR“, v níž chybí samohlásky s cílem zamaskovat slovo Hitler, které v Německu nelze na zboží legálně umístit, je pouze vrcholem ledovce. K oblíbeným zkratkám neonacistů patří například také „VTR LND“ pro Vaterland (otčina) nebo „HKNKRZ“ pro Hakenkreuz (svastiku).
Bundeswehr nafasoval bundy s označením „SS“, výrobce chybně označil velikost |
„Neonacisté jsou inovativní,“ řekl listu The Guardian Simon Knittel, šéf reklamní agentury Jung von Matt, jenž stál u zrodu iniciativy.
Knittel se spojil s antifašistickou organizací Hlasitě proti nacistům a hamburskou advokátní kanceláří, aby prostřednictvím úřadu pro ochranné známky zasadili obchodnímu modelu extremistů ránu.
Iniciativa už zaznamenala první úspěch – na podzim u Evropského úřadu pro ochranné známky získala práva na zkratku „VTR LND“, čímž znemožnila internetovým obchodům její používání.
„VTR LND je nejprodávanějším produktem ve třech e-shopech. Takže jsme je zasáhli tam, kde to bolí,“ míní Knitte. Iniciativa rozeslala příslušným prodejcům zprávu, ve níž je informovala, že na zkratku se nyní vztahuje ochrana a zboží, které ji nese, se prodává nelegálně.
V případě, že prodejci opatření poruší, může iniciativa požadovat náhradu škody. „Za každé prodané tričko, svetr, hrnek budeme požadovat peníze. Cílem kampaně je omezit šíření pravicově extremistického materiálu a zajistit scéně menší příjmy,“ řekl předseda iniciativy Jörn Menge listu Der Standard.
Finance kampani poslouží na registraci dalších ochranných známek. Za 400 až 600 eur (až 14 800 korun) v Německu a 1 600 eur (39 tisíc korun) u evropského úřadu. „Vytvořili jsme soběstačný systém,“ uvedl Knittel.
„HH-88“. Belgie řeší nacistické espézetky, zpětně je nelze zablokovat |
Na podporu kampaně běží i veřejná sbírka, ve které se dosud vybralo 19 tisíc eur (466 tisíc korun). Ta má iniciativu zajistit do budoucna – ochranné známky lze každých pět let napadnout, pokud se nepoužívají komerčně.
„V plánu je také veřejná databáze, která by shromažďovala všechny nacistické kódy, vytvářela o nich obchodní povědomí a také na ně více upozorňovala veřejnost,“ konstatoval Knittel.
V Německu jsou nyní zákonem postižitelné pouze nacistická hesla a kódy, které byly zakázány pomocí dlouhodobých politických a právních procesů. V Německu se například na poznávacích značkách nesmí objevit číslice „88“, což je možné si vyložit jako odkaz na nacistický pozdrav „Heil Hitler“.