Malý tryskáč Cessna Citation podle Federálního úřadu pro letectví (FAA) odstartoval ze státu Tennessee a mířil na Long Island východně od New Yorku. Nad tímto městem se však z neznámých důvodů otočil a zamířil nad Washington, než se kolem 15:30 místního času (21:30 SELČ) zřítil ve Virginii u obce Montebello.
Přeletem nad americkou metropolí se letadlo dostalo do blízkosti jedné z nejostřeji střežených částí amerického vzdušného prostoru, uvádí agentura AP. Ze tří různých základen kvůli incidentu vzlétlo šest stíhaček F-16, uvedlo Severoamerické velitelství protivzdušné obrany (NORAD).
Washingtonem přitom otřásl sonický třesk, tedy hlasitý zvuk, který vzniká při překonání rychlosti zvuku.
Dvě stíhačky podle mluvčího NORAD provedly „inspekci“ Cessny a pokusily se upoutat pozornost posádky světlicemi. Nejmenovaní činitelé řekli agentuře Reuters, že stíhačky nezpůsobily havárii podezřelého letadla, které mělo na palubě čtyři osoby. K troskám po několika hodinách dorazili záchranáři, nikoho živého ale nenašli, uvedla virginská policie.
Havarované letadlo podle médií patřilo floridské společnosti Encore Motors, jejíž majitel John Rumpel řekl americkému tisku, že v něm letěli jeho dcera a vnučka, její chůva a pilot. Dodal, že se vraceli domů na Long Island po pobytu u něj doma v Severní Karolíně.
Proč letadlo nad Washingtonem nereagovalo na výzvy a proč následně havarovalo, není jasné. V médiích se objevuje informace, že Cessna byla před zřícením pravděpodobně nastavena na autopilota.
Aerodynamický třesk vyděsil Slováky. Stíhačky mířily k mlčícímu airbusu |
Podle FAA vyšetřování případu vede americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB), který v pondělí vyslal vyšetřovatele na místo havárie, napsal list The Washington Post. Kvůli náročnému hornatému terénu museli vyšetřovatelé k vraku letadla dojít pěšky, zástupce NTSB Adam Gerhardt popsal, že letadlo je roztříštěné na mnoho částí a vyšetřovatelé po prvotním ohledání vrak převezou do Delawaru k bližšímu ohledání.
Ačkoliv letadlo tohoto typu podle AP není povinné mít letový zapisovač (černou skříňku) vyšetřovatelé doufají, že se jim podaří získat užitečná data z jiných částí stroje. Předběžnou zprávu úřad podle Gerhardta zveřejní za deset dní, kompletní zpráva bude ale hotová až za rok nebo dva.