Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (ÚDHPSPH) již rozdal několik pokut za prezidentské kampaně. Sankce se nevyhnuly samotným kandidátům či spolku. V minulém týdnu média informovala o rekordní pokutě pro Petra Pavla. Ten musel zaplatit 60 tisíc za netransparentní údaje o dárcích v prezidentské kampani, což je rekord pro fyzickou osobu.
Kromě Pavla však pokutu vyfasoval i kandidát Karel Diviš, a to 20 tisíc korun za nezveřejnění údajů o dárcích a poskytovatelích tři dny přede dnem volby.
Zítko nezveřejnil vlastní účet
Komunistický kandidát Josef Skála pak dostal pokutu 15 tisíc korun za neoznačení propagace informací o zadavateli a zpracovateli. Podle úřadu chyboval i dezinformátor Pavel Zítko, který si nezřídil vlastní volební účet ani neoznámil adresu webu, kde by účet zveřejnil. To ho stálo 40 tisíc korun.
Kromě samotných uchazečů o nejvyšší funkci pochybil například i spolek Milion chvilek, který dostal pokutu 40 tisíc korun. Podle úřadu vedl volební kampaň bez registrace ve zvláštním registru. Kromě toho neoznačil prostředky volební kampaně informací o zadavateli a zpracovateli.
Mluvčí spolku Hana Strašáková pro iDNES.cz upřesnila, že pokuta se týká činnosti ještě před registrací jakožto takzvané třetí strany. Tedy před 3. lednem.
Pavel dostal od úřadu rekordní pokutu, za chyby v kampani zaplatí 60 tisíc |
„Po naší registraci jako třetí strany před druhým kolem prezidentské volby jsme požadované údaje uváděli. Dříve jsme se neregistrovali proto, že odmítáme interpretaci úřadu, že činnost Milionu chvilek vyplývající ze stanov spolku je volební kampaní,“ zdůraznila Strašáková.
Spolek s pokutou nesouhlasí
Podle jejích slov Milion chvilek dlouhodobě a v rámci své běžné agendy monitoruje dodržování nezbytných mantinelů pro demokratickou a férovou veřejnou správu a politickou soutěž a s výsledky své činnosti opakovaně a kontinuálně seznamujeme veřejnost.
Přispěli jste na kampaň některému z prezidentských kandidátů?
„Z toho vyplývá, že nám úřad udělil pokutu za činnost, která vychází z našeho veřejně prospěšného účelu, pro který náš spolek vznikl, a za ‚produkty‘, které mnohdy vznikly ještě před termínem vyhlášení voleb,“ doplnila za spolek.
Nerudové dělali kampaň, řekl úřad a potrestal vydavatele Vogue pokutou |
Strašáková rovněž pro iDNES.cz podotkla, že před druhým kolem prezidentské volby už jako třetí strana byl spolek registrován a požadované údaje uváděl.
„Připadalo nám to tak správné. A to ačkoli na věcné rovině s touto povinností nesouhlasíme. Při jiném výsledku prvního kola a jiných postupujících kandidátech bychom možná naši registraci ani nevyužili,“ komentovala Strašáková s tím, že spolek již pokutu uhradil, i když s ní nesouhlasí.
Žaloba za činnost aktivizace občanů
„Máme za to, že výkladová praxe ÚDHPSH neodpovídá původnímu záměru, se kterým byl zákon sepsán. Ostatně i proto jsme v roce 2021 podali na ÚDHPSPH žalobu ve věci pokuty za činnost aktivizace občanů a zvýšení volební účasti v parlamentních volbách. Tato žaloba nyní čeká na rozhodnutí Ústavního soudu. Proto jsme tentokrát další soudní spor ve stejné věci neotvírali,“ uvedla.
Spolek nyní očekává, že na základě rozhodnutí budou v zákoně zrušena příslušná ustanovení a účast třetích stran ve volbách bude muset znovu projít legislativním procesem.
Které strany porušují zákon? Největší hříšníci jsou SPD a lidovci |
„Budeme doufat, že bude zákon následně upravovat lépe to, aby nebránil médiím a občanským iniciativám v jejich práci a ústavou zaručených právech,“ řekla s tím, že nyní spolek doufá, že se do budoucna sníží i neschopnost ÚDHPSPH ohlídat jak zákonem stanovené limity účastníků voleb, tak i nesouměřitelnost, kterou v předvolebním klání způsobuje.
„Například to, že jeden z účastníků volební kampaně vlastní více než třetinu soukromého mediálního prostoru,“ dodala Strašáková.
Pokutu 35 tisíc korun za neoznačení prostředků volební kampaně informací o zadavateli a zpracovateli dostala i Společnost ZFP. Tu založil 23. března loňského roku sám Tomáš Zima, který je současně jejím jediným jednatelem.
Právě tato firma platila příspěvky na Facebooku, mnohdy i za desítky tisíc korun.