Tato plavidla patřila ke stovkám lodí, které v roce 1944 potopila černomořská flotila nacistického Německa podél Dunaje při ústupu před sovětskými vojsky, a dodnes při nízkém stavu vody brání říční dopravě, napsala v pátek agentura Reuters.
Letošní sucho, které vědci považují za důsledek globálního oteplování, odhalilo více než 20 lodí na úseku Dunaje u Prahova ve východním Srbsku, z nichž mnohé stále obsahují tuny munice a výbušnin, a představují tak nebezpečí pro lodní dopravu.
„Německá flotila za sebou zanechala velkou ekologickou katastrofu, která ohrožuje nás, obyvatele Prahova,“ řekl Velimir Trajilović, 74letý důchodce z Prahova, který o německých lodích napsal knihu.
Ohroženi jsou zaměstnanci rybářského průmyslu nejen v Srbsku, ale také v Rumunsku, které leží na opačném břehu Dunaje.
OBRAZEM: Gardské jezero nevídaně vysychá, voda má „karibskou“ teplotu |
Některé lodě, rozeseté po celém řečišti, se stále pyšní střeleckými věžičkami, velitelskými můstky, zlomenými stěžni a pokroucenými trupy, zatímco jiné už jsou z větší části zasypané písečnými břehy.
V březnu srbská vláda vypsala výběrové řízení na vyproštění těchto lodních vraků a odstranění munice a výbušnin. Náklady na tuto operaci byly odhadnuty na 29 milionů eur (více než 714 milionů korun).
Velmi nízké úrovně dosáhla hladina Dunaje i v srbském městě Novi Sad. Voda je tam tak nízko, že na březích pomalu vznikají pláže. Evropský veletok v tomto druhém největším srbském městě přitom běžně slouží jako dopravní tepna.