Od středeční osmé hodiny ranní do jedné hodiny odpolední nefungoval systém Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL), mimo provoz byl i web ústavu. Kvůli výpadku SÚKL se někteří lékaři nemohli vůbec přihlásit do systému elektronické zdravotnické administrativy, který zajišťuje i data ohledně testování a očkování proti covidu-19.
Několik hodin nebylo možné v lékárnách vyzvedávat léky na elektronický recept. Po zprovoznění záložního datového centra bylo vyzvednutí sice možné, ale pacienti se museli obrnit trpělivostí, jelikož práce se záložním systémem byla komplikovaná a zdlouhavá.
SÚKL pracoval na zprovoznění systému celé dopoledne. „Potýkáme se s technickými problémy, naši IT specialisté intenzivně pracují na jejich odstranění,“ uvedla před devátou hodinou ranní mluvčí SÚKL Klára Brunclíková.
„Informačním systém infekčních nemocí (ISIN) je funkční, pouze nefungují přístupy uživatelů, kteří se přihlašují skrze certifikát SÚKL,“ sdělil krátce před polednem mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob.
Mluvčí SÚKL ani mluvčí resortu zdravotnictví neměli během výpadku k dispozici data, kolik lékařů se kvůli výpadku nemohlo do elektronického administrativního systému vůbec přihlásit.
Lékaři nemohli vystavovat elektronické recepty, pacientům však léky mohli předepisovat „postaru“ ve formě papírových receptů.
Zprovoznění záložního centra příliš nepomohlo
Pro lidi s elektronickým receptem výpadek znamenal vyzvednout si léky jindy, nebo se v lékárně obrnit trpělivostí. „Bohužel musíme lidi s e-recepty v tuto chvíli odkazovat na pozdější čas, protože není možný ani výdej za použití záložního úložiště,“ sdělil v půl desáté dopoledne iDNES.cz mluvčí lékáren Dr. Max Michal Petrov.
Záložní datové centrum se podařilo SÚKL zprovoznit po desáté hodině dopoledne, situaci v lékárnách to však příliš nezměnilo. Výdej léků na občanský průkaz nadále nebyl možný a práce se záložním systémem byla podle lékáren komplikovaná a zdlouhavá.
Léky na předpis bude moci doručit i pošťák. Skončí malé lékárny? |
„Lékárníci musejí činit opakované pokusy o přístup, což je časově náročné,“ vysvětlil mluvčí lékáren Dr. Max. „Bohužel záložní třetí úložiště, které by mělo být řešením pro podobné situace, fungovalo velmi omezeně,“ uvedla Česká lékárnická komora.
Někteří pacienti své naštvání obraceli proti lékárníkům, kteří nemohli s výpadkem služby nic dělat. „Potíže se bohužel občas obracejí v náladě pacientů proti našim lékárníkům, třebaže ti problém nezpůsobili,“ podotkl Petrov.
Lékárnická komora žádá po státu změnu
Česká lékárnická komora po historicky nejdelším výpadku, jenž trval pět hodin, žádá stát o systémové řešení, které lékárníkům umožní vydávat léky v obdobných situacích.
„Je třeba okamžitě začít řešit, jak mohou fungovat lékárny při výpadku úložiště, v případech nedostupnosti internetu či přerušení dodávek elektrického proudu. Stávající situace jsou životně nebezpečné a lékárníci musí mít možnost pacientovi lék v takových situacích vydat,“ požaduje prezident České lékárnické komory Aleš Krebs.
Lékař mohl při výpadku vypisat recept papírový, stejně tak by měl mít podle Krebse lékárník možnost vydat léky i bez dostupného úložiště, pokud disponuje informací o tom, co bylo pacientovi předepsáno.
Lékaři povinně předepisují léky elektronicky od roku 2018, kdy došlo k propojení eReceptu se sdíleným lékovým záznamem pacienta. Ten má zajistit, aby pacient nebral třeba dva léky s totožnou účinnou látkou. Lékař může elektronický recept pacientovi poslat v SMS, na e-mail nebo vystavit v mobilní aplikaci. K vyzvednutí v lékárně pak stačí ukázat kód nebo načíst občanský průkaz.
Loni bylo elektronických receptů podle statistik předepsáno každý měsíc od 5,5 do 7,3 milionu, uvádí agentura ČTK. Pacienti si mohou díky tomuto systému léky vyzvednou v lékárně i bez předchozího osobního kontaktu s lékařem, což se osvědčilo zejména v době pandemie covidu-19.