Pseudonym Carmen Mola se poprvé objevil ve španělském literárním prostředí v roce 2018. Tehdy pod ním vyšel detektivní román Cikánská nevěsta, jenž ihned slavil úspěch. Hlavní postavou je policejní komisařka Elena Blancová, která figuruje i ve dvou dalších pokračováních trilogie.
„Blancová je zvláštní a osamělou policistkou, která miluje grappu, karaoke, klasická auta a sex v SUV,“ píše o knize vydavatel. Celkově se těchto tří románů prodalo na 400 tisíc výtisků. Trilogie se rovněž dočkala překladu do jedenácti jazyků a vzniká podle ní televizní seriál.
Španělský Ženský institut loni román Dívka, jenž je součástí trilogie, zařadil mezi knihy a filmy, které si „ženy musí přečíst a jež pomáhají porozumět realitě a zkušenostem žen“. Nové dílo Bestie je thriller o vraždě dětí v Madridu během vypuknutí epidemie cholery v roce 1834. Vychází 4. listopadu.
V pátek nicméně celý sál oněměl, když se ukázalo, že za ženským pseudonymem se ve skutečnosti skrývá trojice spisovatelů a televizních scénáristů Jorge Díaz, Agustín Martínez a Antonio Mercero. Cena se uděluje za dosud nepublikovaný rukopis.
„Carmen Mola není univerzitní profesorka ani ničím z dalších lží, které jsme říkali,“ prohlásil Díaz na pódiu. „Jsme tři přátelé, kteří se jednoho dne před čtyřmi lety rozhodli spojit náš talent a vyprávět příběh,“ dodal.
Jsou to podvodníci, myslí si někteří
Trojice si jméno vybrala náhodně a pro zábavu. O možných důsledcích pohlaví pseudonymu údajně nepřemýšlela. „Nevím, jestli by se ženský pseudonym prodával víc než mužský, ale pochybuji o tom,“ řekl Mercero listu El País. „Neskrývali jsme se za ženou, ale za jménem,“ myslí si.
Ne všichni ale s takovým názorem souhlasí. „Kromě používání ženského pseudonymu dávali tito muži médiím několik let rozhovory jako žena,“ napsala v pátek Beatriz Gimenová, bývalá šéfka Ženského institutu.
„Nejde jen o jméno, je to falešný profil, jenž použili k získání novinářů a čtenářů. Jsou to podvodníci,“ prohlásila Gimenová.
U profilu Carmen Mola na stránkách jejího vydavatele je zatím stále snímek, na kterém je tmavovlasá štíhlá žena stojící zády k fotoaparátu.
„Nikdo z nich si není vědom toho, že myšlenka stvořit autorku – matku tří dětí, která přes den učí na univerzitě matematiku a po večerech píše velmi násilné romány, byla skvělým marketingovým tahem. Takovou úmyslnost popírají,“ uvedl deník El Mundo na začátku rozhovoru s trojicí.
Kdo je ve skutečnosti Elena Ferrante, mě nezajímá, říká Alice Flemrová |
„Pokud Carmen Mola fungovala, je to proto, že se příběhy čtenářům líbily. Na nás až tolik nezáleží,“ řekl listu Fernández.
„Bylo to pohodlné, milovali jsme to. Kritika se nás tolik nedotýkala a po vydání románu jsme mohli pokračovat v našich životech. Odstranění posedlosti autorem je velmi zdravé,“ dodal s tím, že se svou identitu rozhodli odhalit, protože je „unavovalo lhát a žít s tajemstvím“.
Carmen Mola se podobá dalšímu pseudonymu, který si získal velkou pozornost v současné evropské literatuře. Jedná se o italský pseudonym Elena Ferrante, jejíž romány jsou oblíbené i v České republice.
Italská média už dlouho spekulují, kdo by se mohl za jménem skrývat. V minulosti média označila za tvůrce Eleny Ferrante italského spisovatele Domenica Starnoneho či jeho manželku Anitu Rajovou. Nikdo z nich se ale zatím k pseudonymu nepřihlásil.