Primark je módní fenomén. Reklamu nepotřebuje, říká odborník

Primark se skutečně stal pro řadu, a to nejen českých zákazníků fenoménem, za nímž jsou ochotni cestovat i přes sto kilometrů. „V Drážďanech by o nájezdech z Čech mohli vyprávět a nejen tam,“ říká Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind v rozhovoru pro iDNES.cz. Nyní se v Praze otevřela první česká pobočka módního řetězce.
Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind

Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind | foto: Incomind

Čtvrteční otevření první pobočky irského módního řetězce Primark se stalo velmi sledovanou událostí. Odborníci očekávají, že obchod po svém otevření bude čelit velkému náporu lidí. „Primark přitom nepotřebuje žádnou masivní reklamu a ani do ní neinvestuje,” doplňuje Tomáš Drtina.

Událost dne

Každý den se děje něco významného. Portál iDNES.cz vybírá to nejzajímavější a ptá se přímo aktérů. Každý den nabízí rozhovor z míst, kde události ovlivňují svět kolem nás. V několika otázkách, jasně, stručně, výstižně.

Jak je možné, že značce taková strategie vychází? Jak to, že nepotřebují žádnou reklamu?
U žádného jiného retailera skutečně „word-of-mouth“ nefunguje tak intenzivně. Roli v tom vedle velmi příznivých cen hraje či doposud hrála i jakási nedostupnost, navíc podepřená tím, že v nabídce je zboží, které v jiných obchodech třeba není běžně k mání. Díky velmi silné skupině příznivců, kterým jeho koncept vyhovuje, se jeho hlavními ambasadory stali právě oni.

Na jakou skupinu zákazníků značka hlavně míří?
Primark díky svému zaměření určitě není pro každého, a ani o to neusiluje. Vztah k němu přitom spotřebitele, kteří s ním mají zkušenost, do značné míry polarizuje do dvou táborů. Odpůrci Primarku mají výhrady zejména ke kvalitě zboží, absenci oblíbených značek a kvalitě nákupního zážitku. 

Nemalá část nakupujících je ovšem nadšena tím, jak zde za velmi nízké ceny dokáže získat trendy oblečení a doplňky, většinou poměrně solidní kvality. Výjimky samozřejmě jsou, nicméně protože průměrný nákup zpravidla zahrnuje vysoké množství položek, jsou zákazníci smířlivější, pokud některá z nich třeba tak dlouho nevydrží.

Obchodní domy Primark v zahraničí jsou známé tím, že kromě levného byť nekvalitního textilu, v nich panuje zmatek a všudypřítomná neuspořádanost. Přesto je stále plný zákazníků.
Ano, nejen úroveň „value for money“ vnímají zákazníci velmi pozitivně. Tolik jim také nevadí, že v se řadě těchto prodejen postupně v průběhu dne a s narůstajícím počtem návštěvníků zvyšuje nákupní diskomfort nebo že se nedostanou ke kabince partnera či partnerky, aby třeba poradili s výběrem zboží.

U nás velmi dobře fungují konkurenční společnosti, hlavně ty s dětskou módou. Jaksi s nimi Primark poradí?
V Česku je tento typ zákazníků cílících na levnou módu poměrně silně zastoupen, důkazem je například vysoká obliba řetězce Pepco. I proto se dá očekávat, že zájem Čechů o Primark bude enormní. Nepochybně sem zamíří jak ti, kteří si značku oblíbili v cizině, tak zvědavci, kteří se o nabídce budou chtít přesvědčit na vlastní oči. Primark si navíc pro svou vlajkovou loď v Česku vybral vynikající lokalitu v horní části Václavského náměstí. 

Bude jistě velmi zajímavé sledovat, jak velkou spádovou oblast dokáže zasáhnout. Velký podíl mezi zákazníky budou nepochybně mít i ti mimopražští. Mimochodem někteří mohou vedle nákupu v Primarku nakoupit při svém „shopping tripu“ i v dalších prodejnách, které je třeba osloví zase jiným benefitem, takže ve finále může z přítomnosti nového hráče těžit i konkurence.

16. června 2021

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...