Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská elektrododávka brázdí ulice Prahy. Zkusili jsme ji projet i nabít

Exkluzivně
To si jednou Jakub Ditrich na online fóru elektromobilistů povzdychl, že v Česku nejde koupit bateriová dodávka čínské automobilky Saic, kterou měl vyhlédnutou. Obratem se ozvala firma, která ji umí v Evropě sehnat a dovézt.

Původně chtěl Ditrich koupit elektrododávku jiné značky. „Ale auto bylo k dispozici až na podzim, tak nám byla nabídnuta dovozcem tato dodávka.  Je druhá v Česku, první – velký model e80 – má od roku 2019 Alza.cz.“ popisuje.

Zaměstnanci jeho firmy tak už druhý měsíc rozváží elektrokola po Praze a Středočeském kraji strojem značky Maxus od šanghajské automobilky SAIC, to je ta, se kterou to v Číně „peče“ Volkswagen a potažmo i Škoda.

Dodávka pro městské a příměstské jízdy většinu času tráví zaparkovaná, je tak ideálním kandidátem na elektrickou trakci. Do uliční padesátky má skvělý odpich (stovku by měla pokořit za 13 sekund), okresková stovka je maximum pro smysluplnou elektrickou jízdu.  MAXUS eDeliver 3 má podle techničáku maximálku sto dvacet kilometrů v hodině, jede i rychleji, ale pak otravně pípá. Takže zas na plynu uberete. Vadilo nám spíš nepříjemné pískání elektromotoru od nějakých osmdesáti kilometrů v hodině, Ditrich to prý už nevnímá. My si pustili hlasitěji rádio.

Elektrododávka MAXUS eDeliver 3

Maxusy vyrábí v obří čínské fabrice, do Evropy se dostávají přes Benelux. Servis má Ditrich domluvený v pražské dílně, kde mají na auta této značky proškolené mechaniky. Limity záruky jsou pět let a sto tisíc kilometrů. Na pořízení elektrododávky využila Ditrichova firma Ekolo ministerskou dotaci. Auto stálo 830 tisíc korun bez DPH, nabídky konkurence byly buď podobné za hůř vybavené varianty, nebo vyšší.

S elektromobily má zkušenosti, osobními i užitkovými - s bateriovým Peugeotem Partner Electric najezdili 100 tisíc kilometrů. Ze stroje je nadšený. Všechno, co od auta čekal, splňuje. Žehrá jen na drobnosti: v kabině třeba není moc odkládacích prostor a dopředu nejde přikoupit třetí místo. Typických znaků vysmívaných čínských aut zbylo minimum: specifický odér plastů při prvním nástupu do malé dvoumístné kabiny vnímáte, pak už ne. Trochu pochybně působí jen lišty stěračů a sem tam nějaký čudlík. Většina vybavení kabiny je naopak vlastně hezká: sedačky vypadají parádně a jsou pohodlné, volant by slušel i osobáku. Díly interiéru jsou seskládané slušně. Různé páčky, madla a další prvky působí robustně. Snad jen plastový koberec na podlaze je hodně užitkový.

V kabině i ložném prostoru, kam se vejdou tři palety, má Ditrich odzkoušeno, že naloží deset elektrokol, podlaha je rovná, bez výstupků a tunelů. Řečí čísel: Rozvor je 2 911 mm a prostor pro náklad je dlouhý 2,77 metrů o celkovém objemu 6,3 m³. Zadní náprava je na listových pružinách, to umožňuje uvézt skoro tunu nákladu.

Elektrododávka MAXUS eDeliver 3

Uprostřed, pod podlahou, je zespoda uchycená velká trakční baterie. Elektrický pohon uplatňující newtonmetry na předních kolech je pod kapotou. Ta je plastová a odnímatelná, není na pantech. Každého napoprvé zaujme, že mu zůstane v rukou.

Maxus se ovládá jako všechny elektromobily. Na povel klíčku stroj ožije, otočným ovladačem zvolíte, jestli vyrazíte vpřed, nebo budete couvat (když při tom málo sešlápnete brzdu, občas auto nezareaguje a musíte ovladačem točit znovu). A už frčíte. Jen si musíte dávat pozor, rozjezd - hlavně couvání natěsno - je trochu náročnější, protože plyn jako by zabíral skokově až v nějaké třetině dráhy, auto pak cukne víc, než se na centimetrové přiblížení k překážce hodí.

Na jednoduchém přístrojovém panelu jsou základní ukazatele, zaujme palubní počítač, který kromě dojezdu a stavu nabití (v procentech), ukazuje třeba i otáčky elektromotoru (max. výkon 90 kW) nebo napětí v elektrosoustavě.

Po levé ruce je na přístrojovce tlačítko, kterým se volí intenzita rekuperace, od nejnižší, plachtící, až po hodně intenzivní, se kterou se dá většinu času jezdit na jeden pedál, na uvolněný plyn auto silně brzdí a přitom dobíjí.

Jízda je elektromobilní a dodávková. Takže spíš nespěcháte, snažíte se jet hladce, moc nebrzdit. Kila baterie moc znát nejsou. Spíš vnímáte, že řídíte dlouhé auto (dá se koupit i kratší verze), hodně špatný je výhled šikmo vpravo vzad, to je dáno všem zaplechovaným dodávkám. Při manévrování v ulicích nepomáhá malý rejd.

Maxus nám Jakub Ditrich půjčil v konečně opravdových jarních dnech, takže jsme topení (velkého žrouta energie elektroaut) nevyužili. Přiznal, že v tom se rustikálnost auta projevuje asi nejvíc. Maxus má tepelné čerpadlo, topí ovšem systémem „zapnuto-vypnuto“; na plynulou regulaci teploty je třeba zapomenout. Buď vyhříváte kabinu naplno, nebo vůbec. V zimě si stejně spíš pustíte vyhřívání sedaček (dost intenzivní).

Elektrododávka MAXUS eDeliver 3

Nad otázkami na dojezd Ditrich mávne rukou, není to pro něho téma. Ve firmě je auto stále připojené k wallboxu. Aby baterii neškodil, nenabíjí ji naplno, ale jen na 90 procent. My ozkoušeli rychlonabíjení 50 kW - za 25 minut jsme doplnili energii ze 40 na 150 kilometrů dojezdu.

AC nabíječka v autě má výkon 7 kW, nabíjení stejnosměrným proudem (DC) umožňuje až 60 kW. Nabití na 80 % zvládne za 45 minut. „Reálná zkušenost s klasickým DC nabíjením 50 kW je 45 % za první půlhodinu. Klasicky se ale auto nabíjí z 11 kW wallboxu ve firmě,“ doplňuje majitel.

Velmi slušná je spotřeba, na to že je to typická dodávka s nijak oslnivou aerodynamikou (spíš by člověk odhadoval, že je navržená „od oka“), dokáže jezdit od nějakých 13 do přibližně 20 kWh/100 km. My se dostali na rekord 14,5 a průměr za 200 kilometrů jsme nakonec měli necelých 16 - z toho jsme 150 najezdili po okreskách a Prahou, padesát po dálnici kolem stokilometrové rychlosti.

Rekord Jakuba Ditricha je zatím nějakých 277 kilometrů a ještě stále dojel k nabíječce. Jeho Maxus má 52kWh baterii, sám říká, že s větší 75kWh by si už asi o moc nepolepšil.

Suma sumárum: nejmodernější evropské dodávky jsou co do pohlednosti interiéru a množství funkcí, za které se dá připlatit, dále, ovšem Maxus nabídne za míň peněz větší výkon, působí robustně a základní rozvážkové úkoly zvládne stejně. Jediné, co Ditrichovi chybělo, byla původně slibovaná podpora systému Android Auto, dovozce to vyřešil tím, že poslal celý nový modul palubního infotainmentu.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...