Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letišť už je dost. Piráti a Starostové chystají návrat k železnici

Hlavní dopravní cíle sdružení Pirátů a Starostů charakterizuje snaha zastavit stamiliardový projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe a převedení peněz i úsilí na vybudování sítě železnic odpovídající jedenadvacátému století. Jakákoliv zmínka o investicích do letecké dopravy však chybí.

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Piráti a STAN mají v programu převedení peněz z nejrůznějších dopravních projektů primárně na železnici, seznam prioritních staveb posvěcený ne vládou, ale Poslaneckou sněmovnou a ­dlouhodobou stabilizaci peněz do dopravní výstavby. 

Zajímavé na programu aktuálně nejsilnějšího uskupení však není pouze to, co je v něm napsáno, ale i to, co tam není. Jako například investice do letecké dopravy. 

„Naše koncepce rozvoje letecké dopravy, a to se nezlobte, opravdu spočívá ve vybudování sítě vysokorychlostních železničních tratí. Na výstavbě paralelní dráhy pražského letiště netrváme a koncept mezinárodního letiště do každého kraje je rovněž neúspěšný,“ řekl MF DNES dopravní expert Pirátské strany Ondřej Polanský.

Priority na dvacet let

Celá řada tuzemských regionů je už nyní obsluhována ze zahraničních letišť a tento trend se v případě moravskoslezského regionu ještě rozšíří s výstavbou plánovaného obřího letiště západně od Varšavy. Právě cesty Čechům k těmto velkým vzdušným přístavům má z velké části umožnit právě vysokorychlostní železnice.

Dvoustovkou ve vlaku posvištíme do dvou let, slibuje Správa železnic

Ta nemá být jen nejstěžejnějším dopravním módem, ale i jakýmsi pilotním projektem, jak postupovat v přípravě staveb i v jiných druzích dopravy. Přestože ještě před pár lety zájem o vysokorychlostní železnici nebyl, nyní výstavbu rychlotratí slibuje většina parlamentních stran.

Podobným přístupem by Piráti a Starostové v dopravní výstavbě přistupovali i k ostatním projektům. Namísto toho, aby o prioritách ve výstavbě do budoucna rozhodovalo to, zda je možné nějakou stavbu protlačit přes odpor ekologů a dalších odpůrců, chtějí vytvořit dlouhodobé dvacetileté plány prioritních staveb, na kterých by se shodla většina v Poslanecké sněmovně.

Další změnou uvedenou ve volebním programu zveřejněném v úterý by měla být i desetiletá fixace peněz, které stát do dopravní výstavby vloží. Nyní se totiž o jejich výši licituje při každém rozpočtovém vyjednávání, což neumožňuje stavebním firmám dlouhodobě plánovat a výstavbu to zpomaluje.

Jistotu nemají ani dálnice

Síť rychlotratí za více než šest set miliard korun, kterou do dopravního plánovaní zapojila vláda expremiéra Bohuslava Sobotky, do značné míry změní dopravní potřeby i u druhů dopravy. Piráti proto budou prosazovat přehodnocení některých letitých plánů na dálniční výstavbu.

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Příkladem takového projektu podle Polanského může být středočeská část D3 přes Posázaví. „Nevím, zda jsme tak bohatí, zda si můžeme dovolit dálnici za miliardu korun za kilometr v době, kdy se vedle dokončuje tradiční železniční koridor. Do jižních Čech vede souběžná dálnice D4 a chystá se zkapacitnění I/3 mezi Mirošovicemi a Benešovem,“ uvedl zástupce Pirátů.

Přehodnocení dopravních priorit nebo trasování by se ale nemělo týkat staveb ve vysokém stupni přípravy, nebo takových, jejichž části jsou už rozestavěné, jako je například Pražský okruh.

Ekologičtěji, tedy levněji

Příklon k ekologičtější dopravě se pochopitelně bude týkat i individuální dopravy a městské mobility, ve které má posilovat podíl bezmotorové dopravy, ale i dopravy veřejné. K tomu mají dopomoci i moderní komunikační technologie. 

„Posílat velký autobus objíždět vesnice a ­svážet dva lidi je neefektivní. Umíme si ale představit, že bude fungovat doprava menšími vozidly, která se bude umět odjezdem přizpůsobit potřebám cestujících,“ uvedl David Witosz, který je garantem dopravní oblasti za Piráty. Snížení energetické náročnosti v dopravě se tak bude řídit heslem: „Kam můžete v krátkém čase dojít, nemá smysl jezdit. Kam vás může svézt někdo jiný, nemá smysl jezdit sám.“

Nejde přitom jen o program pro velká města, dodává dopravní expert za Starosty Václav Bernard. Řada vesnic spoléhá na vlakové a­ autobusové spojení. Pakliže bychom chtěli využít jízdní kolo, musí vzniknout infrastruktura. My bychom například chtěli cyklostezkou propojit Kdyni s Domažlicemi, dodal Bernard, který je zároveň starostou Všerub na Domažlicku.

21. března 2017

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...