S odkazem na šéfa britské módní a textilní asociace Adama Mansella o tom na svém webu píše zpravodajská stanice BBC.
Zákazníci z EU posílají podle společnosti Statista zpět až třetinu zboží zakoupeného v Británii. Firmy v takovém případě musejí vyplnit celní formuláře a zaplatit dovozní clo.
Nepříjemného překvapení se od 1. ledna dočkali i sami evropští klienti. Někteří dostali k objednávce zboží z Británie zároveň fakturu od celního úřadu. A podobně jsou na tom Britové, kteří touží po zboží z pevniny.
Jednou nich se stala i 26letá Londýňanka Ellie Huddlestonová, která nejen že na zboží kvůli celním průtahům čekala o dva týdny déle, ale měla za kabát v ceně 200 liber (5871 Kč) zaplatit kurýrní službě UPS ještě dalších 82 liber (2407 Kč) a přepravci DPD za blůzy v ceně 180 liber (5286 Kč) dalších 58 liber (1703 Kč). Přepravní společnosti poplatky vybírají na nařízení britské vlády, před 1. lednem se ještě zboží z EU doručovalo bez nich.
Vinaře děsí potravinové kvóty, z vína by se stalo podpultové zboží |
„Nevěděla jsem ani, kdy zásilky přijdou - a tak jsem je obě poslala zpátky a poplatky nezaplatila. V dohledné době už si z Evropy nic neobjednám,“ citovala Huddlestonovou BBC.
Celní poplatky hradí zákazník, ne prodejce. Ten tak často ani neví, jakou částku bude muset jeho klient k nákupu ještě přidat. Prodejci v Británii i v EU se novým pravidlům teprve učí přizpůsobovat, píše BBC.