„Do tohoto data bude i nadále vydání souhlasu podmíněno splněním emisní normy EURO 4 a vyšší,“ píše se v dokumentu, který dnes schválili pražští radní.
Podle vedení města by už všichni provozovatelé měli být připravení nový emisní limit zvládnout.
„Věřím, že po deseti letech od fungování výroby nákladních vozidel splňujících normu EURO 6, firmy a provozovatelé svůj vozový park postupně proměnily,“ sdělil k dokumentu náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Rozhodnutí magistrátu podporuje i firma Metrostav, která má v Praze pod dohledem řadu staveb. Například brzy začne s rekonstrukcí Staroměstského jezu.
„Náš vozový park už nyní tvoří hlavně vozidla splňující emisní normu Euro 6 a několik zbývajících vozidel EURO 5 postupně obměňujeme. Ale odpovědný přístup k životnímu prostředí ve městech není jen o zpřísňování limitů pro nákladní automobily, ale také o intenzivnějším využívání alternativních druhů dopravy, například lodní dopravy, díky které lze v hlavním městě ušetřit desítky tisíc nákladních automobilů,“ řekl iDNES.cz jednatel společnosti TBG Metrostav Jakub Šimáček.
První omezení pro vozidla nad šest tun zavedlo vedení Prahy v roce 1993 a pravidla byla zpřísněna v roce 1999.
Zóny podle dokumentu v průběhu let prokázaly své opodstatnění a snižují negativní dopady, které sebou provoz nákladních vozidel přináší. Důvodem zvýšení požadavků města na řidiče jsou zvyšující se požadavky na kvalitu ovzduší a také zlepšující se parametry spalovacích motorů.
„Považujeme za žádoucí podmínit budoucí udělování souhlasů k vjezdu do obou zón zpřísněním požadavků na emisní kategorii předmětných vozidel,“ píše se v materiálu.
V Praze existují dvě zóny s omezením pro autobusy a nákladní vozy. První zahrnuje historické centrum, kam ve všední dny mezi 08:00 a 18:00 nesmí vozy nad 3,5 tuny a autobusy bez udělené výjimky.
Širší zóna se zákazem aut nad 6 tun sahá severojižně od Bubenče po Braník, na západě zahrnuje Smíchov kolem Vltavy a severně od Plzeňské ulice a na východě část Vinohrad a Vršovic.
Největším znečišťovatelem ovzduší v Praze je doprava. Pražští zastupitelé proto mimo jiné loni vyhlásili klimatický závazek, kdy chce město do roku 2030 snížit množství emisí oxidu uhličitého o 45 procent a do roku 2050 chce, aby byla metropole bezuhlíková.
Zároveň schválili okruh opatření, kterými toho hodlá dosáhnout, a to například nákup energií z obnovitelných zdrojů, omezení topení pevnými palivy nebo podpora dopravních prostředků s jinými než spalovacími motory.