Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Emisní šílenství udělalo z malého suzuki investiční bombu

V Bruselu o fyzikálních zákonech hlasují, teď zas ověřují ekonomická pravidla pokusem. V nejnovější lekci zjišťovali v praxi funkčnost zákona nabídky a poptávky. Když je něčeho málo, cena tomu stoupá. Prďácký teréňáček Jimny ovšem trh doslova pobláznil. Kdo ho náhodou sehnal, má poklad, který prodá skoro za dvojnásobek.

Jimny je jednou z automobilových obětí emisního šílenství pokládajícího automobilový průmysl v Evropě na lopatky. Jsou značky, které to vzdaly (Mitsubishi pomalu balí kufry), Suzuki je ovšem v Evropě pevně usazené, a protože má v Maďarsku fabriku, nebylo by lehké to vzdát.

Když před dvěma roky představilo novou generaci terénní miniatury Jimny, byl z toho svět paf. Značka, která rozhodně nepatřívala mezi šampiony soutěže automobilové krásy, má teď designstudio v Itálii, kolébce automobilového designu. A hranatý prďácký teréňáček vypadá prostě fantasticky.

Jenže už od počátku dodávky vázly, na auto, pro které si chodili i zákazníci prémiových značek, kteří do té doby o Suzuki ani nezavadili, se tvořily pořadníky. Podle zasvěcených měl Jimny potenciál být mezi nejprodávanějšími modely značky, překonat mohl i oblíbenou Vitaru.

Jenže Jimny prostě nebyl. A začátkem letoška ho značka úplně stáhla z evropského trhu. A otevřeně přiznala, že je to kvůli emisím. Malé lehké auto s atmosferickou patnáctistovkou dohnala hloupá emisní matematika, takže značce škodila v celoflotilové bilanci.

„Celosvětový enormní zájem o tento model ovšem způsobil, že poptávka výrazně převyšuje možnosti výrobního závodu v Japonsku. S nedostatkem vozů se nepotýká pouze Česká republika, ale čekací doby delší než jeden rok jsou dokonce i v mateřské zemi. Nižší alokaci vozů Jimny do Evropské unie navíc pochopitelně způsobuje i fakt, že model vzhledem ke svému zaměření negativně ovlivňuje průměr CO2 automobilky stanovený Evropskou unií. Pro rok 2020 lze tedy očekávat velmi omezené dodávky tohoto modelu do České republiky a situace se s velkou pravděpodobností výrazně nezlepší ani v roce následujícím,“ stojí v oficiální zprávě z ledna letošního roku.

Teď je model Jimny zpátky v Evropě, ovšem Suzuki použilo fígl, o kterém se spekulovalo od počátku. Auto nyní nabízí jako dodávku. Pro užitková auta totiž platí jiné emisní limity. Má to zádrhel v tom, že kromě toho, že z nabídky vypadla varianta s automatickou převodovkou, je navrátilec Jimny jen dvoumístný, aby splnil podmínky homologace pro vozidla kategorie N1.

Lekce ekonomické teorie pro základní školy ovšem přinesla něco mnohem šťavnatějšího. Z Jimnyho, hezkého, ovšem stále utilitárního auta značky patřící do mainsteramu, je jedna z největších investičních příležitostí v historii automobilismu. Kdo ho před dvěma roky koupil za 450 tisíc, dnes ho v klidu prodá za osm set, klidně s třiceti tisíci kilometry na tachometru. Dealeři loví ojeté kusy po Evropě od pětadvaceti tisíc eur výš.

Suzuki Jimny za 750 tisíc korun v nabídce AAA Auto

V nabídce AAA Auto se objevil kousek za 750 tisíc, to je za exemplář z loňska se 450 kilometry touto optikou vlastně dobrá nabídka.

A ještě jedna specialita: vzhledem k tomu, že tyto ceny vůz drží už měsíce a nezlevňuje, se zdá, že ho zákazníci opravdu kupují. Podle dealerů se opravdu nabídka v průběhu času hýbe. Nabízí se srovnání s Ferrari, ke kterému nepustí automobilka každého a čím má po letech míň najeto, tím líp. Ke dvojnásobku ceny se kousky ze sériové nabídky šlechty z Maranella propracují až po dekádách. Jimny to zvládl za dva roky, a je v podstatě jedno, kolik má najeto.

„U nových aut se s investičním potenciálem člověk dosud setkával u limitovaných modelů nebo edicí prestižních značek jako Ferrari nebo Porsche. Že by ale ceny spekulativně letěly nahoru i po vyprodání suzuki za půl milionu, to je dosud nevídaná věc,“ komentuje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto. „Pravdou je, že cenu si dobře drží i Jimny první generace, tyto ojetiny už také řadu let nezlevňují. Předloňský nástupce se výjimečně povedl a poptávka výrazně převyšovala nabídku, evropští dealeři rychle vyčerpali své prodejní kvóty a výsledkem je, že se dnes po modelu slehla zem.“

Topol potvrzuje, že u českých prodejců zákazníci nepochodí vůbec, a když už se na trhu zánovní jimny objeví, prodávající za něj žádají tři čtvrtě milionu. „Zatím ale neznáme případ, že by si auto za podobnou cenu skutečně našlo kupce, spíš jde o testování poptávky. Odhadujeme, že reálně dosažitelná prodejní cena bude okolo 600–650 tisíc, což je ovšem stále o sto více, než byla původní ceníková cena nového auta. Dosud jsme nedávno vykoupili dva kusy, a to prostřednictvím naší pobočkové sítě v Maďarsku. Dal se tam sehnat lépe než jinde v Evropě,“ uzavírá Topol.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...