„Nebojím se jezdit, protože nehody jsou shoda náhod,“ uvedl jeden ze strojvůdců, který si nepřál být jmenován. „Vždycky se něco může stát, stejně jako v jakémkoli jiném zaměstnání,“ myslí si a dodává, že sám se nebojí, protože se na řízení vždycky soustředí.
„Daleko větší strach než z podobných nehod mám z aut nebo kamionů na přejezdu, popadaných stromů nebo lidí v kolejišti,“ souhlasí další strojvůdce.
Oba jsou smířeni s tím, že kvůli nehodám budou mít další povinná školení a přezkoušení. To potvrdily i ČD, které se podle ředitele zaměří na zkvalitnění výcviku, průběžného tréninku a zvýšení četnosti kontrol.
„Kontrol jsme loni provedli o dvacet pět procent více než před rokem. Příčiny všech těchto mimořádných událostí budou po vyšetření součástí povinného školení a připravíme speciální blok tréninku na simulátorech v Praze a v České Třebové zaměřený na reakční schopnosti při mimořádnostech,“ doplnil ředitel ČD Václav Nebeský.
„O kvalifikovanosti strojvedoucích nesmí být pochyb, pravidelně chodíme na zdravotní prohlídky a jsme přezkušováni ze znalosti předpisů. Ty nejsou vůbec jednoduché a rozsahem si nezadají s bakalářským studiem, nicméně je musíme zvládat, i kdyby nás zkoušející právě vytáhl z postele,“ popisuje strojvůdce.
Strojvůdci se také shodují, že jsou si vědomi své odpovědnosti. „Na koleje by nás nikdo nepustil, pokud bychom svou práci nezvládali. Za mé kolegy dám ruku do ohně,“ dodává druhý.
Ohlašovací povinnost od 15. srpna
Ohlašovací povinnost nyní funguje jen na části tratí, od poloviny srpna by ale měla být povinná na všech železnicích D3. Strojvedoucí bude muset před vyjetím z určeného místa vždy ohlásit dispečerovi svou jízdu. V této souvislosti se mimořádně změní i jízdní řád. Jde o jedno z prvních opatření reagující na poslední železniční nehody.
„Strojvůdci se budou hlásit telefonicky, takže by jízdní doby měly zůstat stejné,“ uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
O situaci na železnici, kde se v posledním týdnu stalo několik vážných nehod, ve středu jednalo také vedení Správy železnic. Generální ředitel organizace Jiří Svoboda také písemně vyzval dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám zaměstnanců.
„Výzvou dopravcům nehledám ani neukazuji na viníky. Probíhají nezávislá šetření, která vyhodnotí příčiny, případná rizika a potřebná nápravná opatření. Při současném zabezpečení české železnice, a to i v případě koridorových tratí, sehrává a bude i nadále v budoucnu sehrávat lidský faktor v celém procesu velmi významnou roli,“ uvedl Svoboda.
Nezabezpečené tratě strojvůdci kritizovali
V případě tratí typu D3 bez zabezpečovacího systému již ČD podle jeho slov zahájily přípravu systému na bázi GPS, který bude strojvůdce upozorňovat na nutnost hlásit se dispečerovi v místech křížení vlaků. „Dokud nebudou tyto tratě zabezpečeny, může takové zařízení pomoci předejít fatálním událostem,“ doplnil Nebeský.
Na tratích se zjednodušeným řízením provozu nejsou technická zabezpečení provozu, doprava je tak závislá na komunikaci strojvedoucího s dispečerem. Současný stav na těchto tratích v minulém týdnu kritizovali zástupci strojvedoucích, kteří odmítají, aby provoz závisel jen na lidském rozhodování. Navrhli využití již existujících zařízení typu radioblok, který funguje na trati na Volarsku.
To však zamítlo ministerstvo dopravy, podle kterého je jedinou možností vybudování systému ETCS. Jde o automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zastavit vlak na dálku. Podle statistik z letošního dubna je systémem pokryto přes 255 kilometrů, dalších přes 200 kilometrů je ve zkušebním provozu. Celkem je v Česku přes 9 tisíc kilometrů železnic.
„Co můžeme udělat okamžitě, je apel na všechny zúčastněné strany v rámci železnice. Dopravci musí důsledně a pravidelně kontrolovat své zaměstnance. Předpisy jsou jasně dané a jejich dodržování je základní, zcela nezbytný krok pro fungování železniční dopravy. Stejně důrazná doporučení půjdou i zaměstnancům Správy železnic,“ doplnil Svoboda.
V posledním týdnu se stalo na českých tratích několik nehod. Nejtragičtější byl střet dvou vlaků na regionální trati na Karlovarsku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno.
Další nehoda se stala v pátek na trati mezi Prahou a Kolínem. U pražských Běchovic narazil vlak bez cestujících do čekajícího rychlíku, nikdo se nezranil. Na stejné trati v úterý v noci narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Po nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se zatím vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.